printlogo


کد خبر: 201605تاریخ: 1397/8/23 00:00
افزایش تصادفات در جاده‌ها سوغات آزادراه‌گریزی رانندگان شده است
عوارض سنگین، عامل جدید تصادفات جاده‌ای

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: استفاده از جاده‌های قدیم به جای آزادراه در مسافرت‌های بین‌شهری موجب افزایش تصادفات جاده‌ای می‌شود. مجید کیانپور در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از عدم تناسب میزان عوارض راه‌های بین‌شهری با وضعیت راه‌ها و امکانات رفاهی، گفت: هدف اصلی مسؤولان دولتی بویژه وزارت راه و شهرسازی از ساخت و توسعه آزادراه‌ها میان شهرها، قطعا کاهش تصادفات جاده‌ای است اما در شرایط کنونی با توجه به افزایش چشمگیر عوارض آزادراهی، مردم بتدریج به سمت جاده‌های قدیم و غیراستاندارد سوق داده شده‌اند، به طوری که رانندگان برای فرار از عوارض‌های 5 تا 10 هزار تومانی یا بیشتر، دل به جاده‌های قدیم می‌زنند که قطعا این کار در افزایش تصادفات جاده‌ای تأثیرگذار خواهد بود. وی ادامه داد: امروز جاده‌های قدیم در قیاس با جاده‌های جدید و آزادراه‌ها از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیستند و این جاده‌ها غالبا به صورت تک‌باند رفت و برگشت است که این مساله موجب می‌شود با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی یا تخلف قانونی، تصادفات سنگینی رخ دهد، بنابراین به نظر می‌رسد افزایش عوارض آزادراهی نه‌تنها در نهایت موجب افزایش درآمدها نمی‌شود، بلکه به صورت غیرمستقیم باید میلیاردها تومان را هزینه درمان و مسائل مرتبط با تصادفات کرد. وی ادامه داد: افزایش مصرف بنزین در مسافرت‌های بین‌شهری و افزایش استهلاک خودرو که در نهایت موجب گران شدن مسافرت مردم می‌شود، از دیگر تبعات افزایش عوارض آزادراهی و استفاده مردم از جاده‌های قدیم است، بنابراین دولت باید سیاست درستی در این رابطه اتخاذ کند. کیانپور گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، عوارض آزادراهی در سال 97 به طور میانگین حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است، به صورتی که در برخی آزادراه‌ها شاهد افزایش بیش از 30 درصدی نیز بوده‌ایم و برخی نقاط نیز عوارض پایین‌تری دریافت می‌کنند. وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که تعیین عوارض آزادراهی باید متناسب با نحوه و میزان خدمات ارائه شده به مسافران باشد، زیرا در بسیاری از موارد مردم گله می‌کنند که با وجود پرداخت عوارض ده‌ها هزار تومانی اما برای نماز خواندن یا صرف غذا و موارد دیگر رفاهی در جاده‌ها دچار مشکل می‌شوند. کیانپور ادامه داد: یکی دیگر از موارد مصرفی از درآمدهای حاصل از عوارض آزادراهی، توسعه و تجهیز جاده‌ها بویژه سیستم‌های روشنایی، پارکینگ بین‌جاده‌ای و جایگاه‌های توزیع سوخت از جمله بنزین و گاز است اما متأسفانه در این حوزه نیز جاده‌های ما دچار خلأ و کمبود هستند.


Page Generated in 0/0052 sec