printlogo


کد خبر: 201612تاریخ: 1397/8/23 00:00
اخبار

سازمان عفو بین‌الملل جایزه خود را از سوچی پس گرفت
عفو بین‌الملل عالی‌ترین جایزه این سازمان را که پیش از این به آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار اهدا شده بود، از وی پس گرفت. آنگ سان سوچی در سال ۲۰۰۹ میلادی برنده جایزه «سفیر وجدان» سازمان عفو بین‌الملل شده بود. این جایزه به افراد و گروه‌هایی اعطا می‌شود که از نظر عفو بین‌الملل به رعایت حقوق بشر کمک کرده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل دلیل لغو جایزه آنگ سان سوچی را «بی‌تفاوتی» او نسبت به سرکوب مسلمانان روهینگیایی از سوی ارتش میانمار عنوان کرده است. میانمار در تابستان سال گذشته در عملیاتی دست به سرکوب گسترده اقلیت روهینگیا در استان راخین زد. به دنبال این خشونت‌ها ۷۲۰ هزار نفر از اعضای اقلیت روهینگیا مجبور به ترک میانمار شدند. سازمان ملل متحد از عملیات ارتش میانمار به عنوان «اقدام به نسل‌کشی» یاد کرده است. عفو بین‌الملل اعلام کرده است هزاران نفر در جریان عملیات ارتش میانمار در استان راخین کشته شدند.

پلیس مقدونیه برای نخست‌وزیر سابق این کشور قرار بازداشت صادر کرد
نیکولا گروئوسکی، نخست‌وزیر سابق مقدونیه به اتهام فساد در حالی بازداشت خواهد شد که روز جمعه، قضات این کشور درخواست نهایی وی را درباره حکم 2 سال حبس نپذیرفتند. سخنگوی وزارت کشور مقدونیه گفت پلیس حکم بازداشت نخست‌وزیر سابق را از دادگاه کیفری دریافت کرده است. همچنین تلاش‌ها از سوی مقام‌های قضایی مقدونیه برای تعیین محل نخست‌وزیر سابق و تحویل حکم بازداشت ادامه دارد. شبکه تلویزیونی Live TV مقدونیه که روز دوشنبه از منزل نخست‌وزیر سابق گزارش می‌داد، تصاویری را نشان داد مبنی بر اینکه پلیس برای تحویل حکم دادگاه کیفری به منزل وی رفته اما کسی پاسخگو نبوده است. پاسپورت نخست‌وزیر سابق مقدونیه توقیف شده و زوران زائف، نخست‌وزیر کنونی این کشور گفته فکر نمی‌کند نیکولا گروئوسکی از کشور گریخته باشد. نیکولا گروئوسکی ۴۸ ساله از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ نخست‌وزیر مقدونیه بود. وی رهبری حزب اصلی اپوزیسیون این کشور را نیز برعهده داشت. نخست‌وزیر سابق این کشور در مه سال جاری میلادی به تاثیرگذاری غیرقانونی بر مقام‌ها برای خرید یک خودروی لوکس برای استفاده دولتی محکوم شد.

اگر جای «می» ‌بودم همه‌پرسی را دوباره برگزار می‌کردم
نخست‌وزیر اسپانیا در اظهاراتی گفت اگر جای ترزا می ‌بود برای برگزاری یک همه‌پرسی دوباره درباره بریگزیت تلاش می‌کرد. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا برجسته‌ترین رهبر اروپایی است که از برگزاری یک همه‌پرسی دوم بریگزیت در انگلیس حمایت کرده و از تصمیم این کشور برای رفتن به سمت جدایی و «در خودجذبی» انتقاد کرده است. نخست‌وزیر اسپانیا در مصاحبه با مجله پولتیکو گفت: اگر من جای ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس بودم بی‌تردید برای یک همه‌پرسی دوم بریگزیت فراخوان می‌دادم. سانچز گفت‌، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی یک امر دردناک برای هر دو طرف بوده و از دولت ترزا می ‌تقاضا کرد با همه‌پرسی دیگر به منظور فراهم کردن ورود مجدد در آینده برگزار کند.

ماهاتیر محمد:  ترامپ فردی غیرمتعهد است
نخست‌وزیر مالزی با این پیش‌بینی که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیروز نخواهد شد، او را فردی غیرمتعهد و غیرقابل پیش‌بینی توصیف کرد. ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت پیش‌بینی او در این باره بر مبنای «نمایش ضعیف» حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا شکل گرفته است. وی افزود، پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا امکان ادامه هر گونه  «جنگ تجاری بسیار مخرب» را در سال‌های پیش‌رو از بین می‌برد. نخست‌وزیر ۹۳ ساله مالزی توضیح داد: همان‌طور که از انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص است، او عملکرد چندان خوبی نداشته. شانس او برای دور دوم ریاست‌جمهوری در حال حاضر تا حدی تیره‌ و تار است. اگر او با نمایش ضعیفش در انتخابات میان‌دوره‌ای، بار دیگر برگزیده شود، غافلگیر خواهم شد.


Page Generated in 0/0068 sec