printlogo


کد خبر: 201641تاریخ: 1397/8/23 00:00
توضیحات کدخدایی درباره انتقادات اخیر به اختیارات هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام
بی‌اطلاع هستند ولی اعتراف نمی‌کنند

گروه سیاسی: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید کسانی که در ماجرای اخیر بررسی مصوبات مجلس در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایرادات و ابهاماتی درباره اختیارات مجمع مطرح کرده بودند، عموما از مصوبات و قوانین کشور بی‌اطلاع هستند و زمانی که از این بی‌اطلاعی خود درباره قوانین آگاه می‌شوند نیز به اشتباه خود اعتراف نمی‌کنند.
به گزارش «وطن‌امروز»، در جریان رسیدگی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به برخی مصوبات مجلس مانند مصوبات مربوط به FATF‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، برخی هواداران دولت از جمله نماینده‌‌های دولتی در مجلس اظهارات فراوانی در نقد ورود مجمع تشخیص به نظارت بر این مصوبات مطرح کردند. آنها همچنین این ابهام را مطرح کردند که اساسا مجمع تشخیص اختیاری در نظارت بر این مصوبات ندارد و صرفا باید در صحن عمومی مجمع، درباره مصوبات رای‌‌‌گیری شود. در مقابل این ایرادات که برای حمایت از تصویب لوایح مربوط به FATF مطرح شد، شورای نگهبان و سخنگوی این شورا با تشریح قانون و همینطور ابلاغیه‌‌های اخیر رهبر حکیم انقلاب درباره مختصات دوره هفتم مجمع تشخیص مصلحت نظام، نشان داد اساس ایرادات و ابهامات با قانون مغایر است. پس از این روشنگری، حامیان لوایح FATF تا حدود زیادی ساکت شدند به‌گونه‌ای که اکنون تنها راهکار آنها برای قانونی شدن لوایح FATF و تامین خواسته آمریکا درباره این لوایح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، طرح ادعاهای بی‌اساس از سوی محمدجواد ظریف درباره پولشویی در کشور است. عباسعلی کدخدایی البته درباره رفتار غیراخلاقی برخی حامیان لوایح FATF درباره اختیارات مجمع می‌گوید این افراد با وجود اینکه بعدا از اختیارات قانونی مجمع باخبر شدند اما هرگز به غلط بودن انتقادات خود اعتراف نکردند.
کدخدایی دوشنبه‌شب در برنامه بدون توقف که از شبکه 3 سیما پخش شد ابتدا درباره ماهیت و وظایف شورای نگهبان،‌ اظهارنظر کرد و گفت: همه جوامع به حکم عقل پذیرفته‌‌اند که در اداره جامعه مکانیزم‌های نظارتی را هم داشته باشند.
وی افزود: ما در زندگی اجتماعی روزانه هزاران مورد از نظارت را مشاهده می‌کنیم. در مسابقات ورزشی، رفت و آمدها و مدرسه، پس نظارت برای حیات اجتماعی انسان‌ها یک امر ضروری است. در ایران و کشورهای دیگر نظارت با عناوین مختلف مثل دادگاه عالی و شورای قانون اساسی و غیره صورت می‌گیرد و در کشور ما هم بعد از پیروزی انقلاب این مکانیزم بسیار موثر در نظر گرفته شد در حالی که قبل از آن نظارت قانونمندی نداشتیم.
به گزارش مهر، کدخدایی ادامه داد: یک زمانی هست که شورای نگهبان وظایفش را بخوبی انجام نمی‌دهد و یک زمانی نظرها با هم متفاوت است. وقتی یک مصوبه به شورای نگهبان می‌‌‌‌‌‌‌‌آید باید رای‌‌‌گیری کنند که مغایر قانون اساسی هست یا نه؟ برخلاف موازین شرع هست یا خیر؟ و این بستگی به نظر اعضا دارد. آن حقوقدان که بیرون از جمع شوراست ممکن است خیلی از مسائل را نداند. مثلا یکی از آنها صحبتی داشت درباره اختیاراتی که مجمع تشخیص مصلحت دارد و درباره این موضوع مصاحبه کردند و مقاله نوشتند ولی از مصوبه‌ها بی‌اطلاع بودند و بعدها متوجه اشتباه خود شدند ولی به آن اعتراف نکردند. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد:‌ شورای نگهبان نگرانی‌ای درباره قضاوت‌ها ندارد. هر مصوبه بعد از رای نهایی باید اعلام شود در غیر این‌صورت خیانت است. وی افزود: هر مصوبه‌ای که در شورای نگهبان مطرح شود و به مصوبات قبل از انقلاب اشاره داشته باشد، می‌تواند درباره آن مصوبه نظر بدهد. ما در شورای نگهبان به عنوان یک حقوقدان، موازین فقهی و شرعی را باید در نظر داشته باشیم. پیشنهاد خوبی است که اگر قانون تصویب کند، اعضای شورای نگهبان فقط در 2 دوره فعالیت داشته باشند. قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به اختلاف نظرها در قانون اساسی عنوان کرد: اصول دوم و چهارم قانون اساسی تکلیف آن اختلاف‌نظرها را روشن کرده است و می‌گوید شورای نگهبان در موازین اسلامی، باید نظر بدهد. کسی نمی‌تواند اعتبار آن مرجع را زیر سوال ببرد. مثلا در بحث انتخابات، قانون اساسی در اصل ۹۹ می‌گوید نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است. وی بر همین اساس اضافه کرد: قانون انتخابات هم وظایف نظارت و اجرایی را به تفسیر تعیین کرده؛ قانون انتخابات مجلس، خبرگان، ریاست‌جمهوری و قانون همه‌پرسی. یعنی همه اینها یک قانون عادی دیگری را در کنارش دارد. در همه اینها هم جزئیاتی بیان شده و وجه مشترک همه ما پذیرش قانون اساسی و قانون عادی است. اگر کسی به قانون انتخابات اعتراض دارد، این شورای نگهبان است که به مجلس فشار می‌آورد تا قانون را اصلاح کند، چراکه ما نمی‌توانیم ظرف مدت ۵۰ روز 12 هزار نفر را بررسی صلاحیت کنیم. وی افزود: قانون اساسی و قانون عادی می‌گوید نظر شورای نگهبان پایان‌بخش مطالب است، البته در وظایف نظارتی چندین مرحله وجود دارد. نظارت حوزه انتخابیه، نظارت استان، هیات مرکزی و در شورای نگهبان چندین مرحله دیگر. کدخدایی با تاکید بر سیاسی نبودن نظرات شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما قوانینی داریم که بعضی‌ها به ما ایراد می‌گیرند، مثلا خدمات‌رسانی به ایثارگران که مجلس ملزم به اصلاح آنها می‌شود و درنهایت به تایید می‌رسد. در حوزه انتخابات هم گاهی اوقات ممکن است شما یک فرد را مطرح بفرمایید ولی افراد مختلفی از جناح‌های گوناگون در طول ادوار مختلف انتخابات بودند که مورد تایید شورای نگهبان واقع نشدند.
سخنگوی شورای نگهبان بر همین اساس یادآور شد:‌ نمی‌توان بعضی اسامی را ذکر کرد و باعث ایجاد مطالبی در جامعه شد. افراد متعددی بودند که بعد از شنیدن نتیجه خیلی ناراحت شدند. در خاطرم هست که در انتخابات مجلس در یکی از حوزه‌‌های انتخابی اختلافاتی در شمارش آرا بود که شورای نگهبان بازشماری کرد و نتیجه منجر به این شد که رای نهایی آن صندوق مخالف رای ما بود. شما اگر می‌خواهید بفرمایید که شورای نگهبان نظراتش سیاسی است، باید مصداق روشنی را بفرمایید و شورای نگهبان دلایل کافی و قانونی برای ردصلاحیت آن مصداق نداشته باشد.


Page Generated in 0/0060 sec