printlogo


کد خبر: 201825تاریخ: 1397/8/27 00:00
اخبار

نفرین قاتلان خاشقجی  در مسجدالنبی
گروه بین‌الملل: امام جماعت مسجدالنبی با اقامه نماز میت غیابی برای جمال خاشقجی، در سخنانی قاتلان او را نفرین کرد. ماهر المیقلی، مفتی وهابی منصوب شاه سعودی در مسجد اعظم مدینه منوره، روز جمعه در توئیتر تصاویری از اقامه نماز میت برای روزنامه‌نگار منتقد و مقتول عربستانی به امامت خود را منتشر کرد. او اگرچه در ابتدای سخنرانی‌‌‌‌اش مدح شاه و ولیعهد را گفت اما لحظاتی بعد قاتلان خاشقجی را کسانی معرفی کرد که بد عربستان را می‌خواهند و شیطان در آنها رخنه کرده و به نفرین آنها پرداخت.
پیش‌تر صالح، پسر خاشقجی اعلام کرده بود که نماز میت غیابی برای پدرش پس از نماز صبح در مسجدالحرام در مکه اقامه خواهد شد. به دنبال تایید جنایت ماموران سعودی در تکه‌تکه کردن جسد خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول توسط دادستانی کل این رژیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حال خانواده خاشقجی نیز فرصت پیدا کرده‌‌اند مراسم ختم او را به جا آورند. این مراسم دیروز در خانه شخصی صالح، پسر خاشقجی در جده برگزار شد. مراسم نمایشی نماز میت غیابی برای خاشقجی با ابتکار رژیم ریاض، علاوه بر مدینه‌منوره، در جاکارتا، پایتخت اندونزی و استانبول نیز برگزار شد. نمازگزاران در مسجد ابوبکر صدیق جاکارتا که وابسته به بنیاد خیریه «یایاسان» از مهم‌ترین پایگاه‌‌های وهابیون در اندونزی است به امامت شیخ یوسف عبدالغنی نماز میت گزاردند.

همسر قبلی خاشقجی هم رژیم سعودی را قاتل می‌داند
گروه بین‌الملل: روزنامه واشنگتن‌پست  فاش کرد جمال خاشقجی چند ماه پیش از آنکه برای ثبت ازدواج جدید خود با نامزد ترکیه‌ای‌اش وارد مسلخ خود یعنی کنسولگری سعودی در استانبول شود، در آمریکا یک ازدواج شرعی دیگر هم کرده بود.
یک زن مصری با نام اختصاری «ح. ط.ر» که نخواسته نام و هویتش فاش شود طی مصاحبه‌ای داستان آشنایی و ازدواج شرعی خود با روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را در اختیار روزنامه آمریکایی قرار داده و اعلام کرده به عنوان زنی مسلمان خواهان به رسمیت شناخته شدن تمام حق و حقوقش است.
او همچنین چند قطعه عکس با خاشقجی را که به مراسم ازدواج‌شان در ماه ژوئن (تیرماه)  در حومه واشنگتن مربوط می‌شود منتشر کرده است. یکی از دوستان قدیمی خاشقجی هم که در مراسم به عنوان شاهد حضور داشته، اظهارات این خانم را تایید می‌کند.
این خانم ۵۰ ساله می‌گوید ساکن منطقه خلیج‌فارس است و در زمان سفرهای کاری خاشقجی به ایالات متحده همراه او بوده است. او می‌گوید حدود یک دهه پیش در یک نشست رسانه‌ای در خاورمیانه با خاشقجی آشنا شد اما رابطه احساسی آنها حدود یک سال پیش آغاز شد. او خاشقجی را آخرین بار اوایل سپتامبر دیده و گفته همان زمان هم شوهرش نسبت به تلاش دولت سعودی برای انجام اقدامی تلافی‌جویانه ابراز نگرانی کرده است. با این حال خاشقجی فکر نمی‌کرده جانش در خطر باشد.
در مقابل در میان سکوت اعضای خانواده خاشقجی درباره این خبر، خدیجه چنگیز، نامزد ترکیه‌ای‌اش که تا آخرین لحظات پیش از ورود او به کنسولگری سعودی همراهی‌اش می‌کرد در تماس تلفنی با واشنگتن‌پست از ازدواج قبلی همسر مقتولش اظهار بی‌خبری کرده و گفته است: «جمال هرگز درباره این زن حرفی به من نزده بود. چرا این زن تلاش دارد تا تصویری که مردم از جمال دارند را تغییر دهد؟ او چه می‌خواهد؟ تردید ندارم که این تقلایی برای بی‌اعتبار کردن وجهه و لطمه به شخصیت اوست».
دعوای 2 همسر خاشقجی در حالی بالا می‌گیرد که هیچ یک از آنها طبق قوانین سعودی همسر رسمی‌اش نبوده‌اند. با این حال اگر ادعای خانم «ح» ثابت شود او احتمالا سهم اصلی را از دیه شوهر سابقش می‌برد.
افشاگری خانم «ح» از آنجا که موضع خانم چنگیز، همسر اصلی خاشقجی درباره دست داشتن بن سلمان در قتل او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد فعلا به مذاق رسانه‌های حامی سعودی خوش آمده است و آنها به انتشار داستان و عکس‌های او پرداخته‌اند که گفته می‌شود در اختیار مقامات ترکیه‌ای و آمریکا قرار گرفته است.


Page Generated in 0/0058 sec