گروه اقتصادی: تاکید خودروسازان داخلی بر افزایش قیمت خودرو در حالی است که محصولات تولیدی این کارخانهها همچنان بدون افزایش سطح کیفی، آپشن جدید یا بهکارگیری استانداردهای بهروز جهانی ساخته میشود. خودروسازان و در کنار آن قطعهسازان معتقدند با توجه به افزایش هزینههای تولید، ادامه فعالیت برایشان سخت و با زیان همراه خواهد شد اما نمایندگان مجلس میگویند مشکل این صنعت باید ریشهای حل شود تا هم حقوق مصرفکننده و هم تولیدکننده رعایت شود. در این باره نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس گفت: برخی شرکتهای قطعهسازی اصیل رها و بیکار شدهاند اما از سوی دیگر تعدادی قطعهساز مانند قارچ رشد کردهاند؛ اینگونه موضوعات ابهاماتی را ایجاد کرده است. حسین مقصودی در گفتوگو با خانه ملت، درباره طرح سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه وضعیت قطعهسازیها، اظهار داشت: سوال من از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عملکرد خودروسازیهای ایرانخودرو و سایپا در زمینه پاسخگویی به مطالبات قطعهسازان خرد و کلان، نوع کیفیت قطعهسازیها و اینکه چرا از ابتدا تا انتها بر مراحل ساخت قطعه نظارت نمیکنند، است. نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی شهرها قطعهسازان خصوصی وجود دارند که با ایرانخودرو و سایپا همکاری دارند، گفت: خودروسازیهای ایرانخودرو و سایپا با حدود یکهزار قطعهساز ارتباط دارند که لوازم مورد نیاز آنها را تهیه میکنند. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایرانخودرو و سایپا شرکتهای زیرمجموعه دولتی دارند که هر کدام آنها شرکتهای خصوصی دیگری را دربرمیگیرند که به آنها وابسته هستند و اگر حمایتها از آنها برداشته شود ورشکسته میشوند، زیرا این امکان را ندارند که قطعات را به بخشهای دیگر به فروش برسانند، ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر اتفاقات ناخوشایندی در شرکتهای قطعهسازی رخ داده است. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخی شرکتهای قطعهسازی اصیل رها و بیکار شدهاند اما از سوی دیگر تعدادی قطعهساز مانند قارچ رشد کردهاند که اینگونه موضوعات ابهاماتی را ایجاد کرده است، عنوان کرد: آقای رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت باید به سوالات ما درباره موارد مطرح شده در کمیسیون مربوطه پاسخ شفافی دهد. مقصودی ادامه داد: میزان دریافتی حقوق سالانه و هرگونه مزایای جانبی شامل بن کارت، اضافه کار، پاداش نقدی و غیرنقدی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل 2 شرکت ایرانخودرو و سایپا به همراه اسامی شرکتهای فرعی وابسته به این 2 خودروسازی که دولتی هستند باید ارائه شود. وی همچنین با بیان اینکه اسامی شرکتهای قطعهسازی بخش خصوصی که محصولات تولیدی خود را به این 2 شرکت قطعهسازی مادر تحویل میدهند به همراه اسامی شهر، سال تاسیس شرکت و میزان فروش شرکت بر مبنای ریال و مبلغ مطالبات شرکتهای بخش خصوصی که قطعه به 2 خودروساز تحویل میدهند باید ارائه شود، تصریح کرد: تعداد کارگران بیمه شده روزمزد از ابتدای دولت آقای روحانی در شرکتهای قطعهسازی بخش خصوصی که قطعات را ارائه میکنند در جدول مشخص شده به همراه لیست دقیق هزینههایی که به صورت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در طول این مدت انجام شده است با محل دقیق شهرهای مصرف شده در نمودار مقایسهای سالانه ارائه شود، همچنین میزان دقیق قیمت تمام شده خودروی تولیدی را با ذکر اسم مطرح کنند؛ اگر واقعا مدعی هستند که در سال 2 هزار میلیارد متضرر میشوند آن را تعطیل کنند. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین لازم است شرکتهای مذکور آخرین ترازنامه مالی خود را همراه با نمودار مقایسهای از هزینهکرد تا فروش ارائه کنند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه پاسخ سوالات مطرح شده تحت عنوان یک سوال کلی مبنی بر عملکرد خودروسازیهای سایپا و ایرانخودرو در چگونگی پاسخ به مطالبات، را باید بگیریم، خاطرنشان کرد: باید به مشکل ایران خودرو و سایپا رسیدگی شود تا به نقطه نهایی اشکال برسیم و آن را برطرف کنیم، همچنین از دفاع از حق مردم کوتاه نمیآییم حتی به قیمت تعطیلی این 2 خودروساز بزرگ.
تصمیمی برای قیمت خودرو گرفته نشده است
مدتهاست که بازار خودرو در انتظار تعیینتکلیف قیمتهاست اما در جدیدترین اظهارنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد هنوز هیچ تصمیمی در این باره نگرفته است. به گزارش میزان، بازار خودرو مدتهاست در انتظار تعیینتکلیف قیمت خودرو به سر میبرد و بهرغم اظهارنظرهای مختلف در این باره هنوز وضعیت قیمتها مشخص نشده و خریداران و بازار خودرو در بلاتکلیفی به سر میبرند. در همین رابطه، امیرحسین قناعتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت درباره آخرین تصمیمات گرفته شده درباره قیمت خودرو اظهار کرد: هنوز هیچ تصمیمی برای قیمتگذاری خودرو گرفته نشده است. وی با بیان اینکه آنالیزهای قیمتی به ستاد تنظیم بازار ارائه شده است، افزود: نمیتوانم زمانی برای اعلام قیمتهای جدید خودرو اعلام کنم و اختیار اینکار دست ستاد تنظیم بازار قرار دارد. پیگیری خبرگزاری میزان از سازمان حمایت هم حاکی از نهایی نشدن تصمیم برای افزایش قیمت خودرو بود. در همین راستا غلامرضا کاوه، سخنگوی سازمان حمایت با بیان اینکه اطلاعی از تصمیمگیری برای قیمتگذاری خودرو ندارم، گفت: سازمان حمایت، فرآیند بررسی تاثیر شاخصها بر قیمت تمامشده را به عنوان گزارش کارشناسی به کمیته خودرو ارائه داده است و این کمیته باید آن را برای تصمیمگیری نهایی به ستاد تنظیم بازار ارسال کند. آنطور که مشخص است هنوز تصمیم نهایی برای اعلام قیمتهای جدید خودرو گرفته نشده است و در این میان از یک سو خودروسازان و قطعهسازانی قرار دارند که مدعی ضرر و زیان با قیمتهای فعلی هستند و از طرف دیگر مشتریانی که بلاتکلیف مانده و اقدام به خرید و فروش خودرو نمیکنند.