printlogo


کد خبر: 202342تاریخ: 1397/9/8 00:00
تأثیر تغییر نرخ ارز بر کاهش ارزش پول ملی و بازار مسکن
افزایش اجاره‌بها صدای وزیر راه را درآورد

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در تعیین نرخ اجاره‌بهای مسکن انجمن‌های صنفی و تشکل‌ها مدیریت درستی ندارند. به گزارش تسنیم، محمد اسلامی در حاشیه جلسه کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که مسؤول نظارت بر اجاره‌بهای مسکن چه نهادی است، گفت: در این حوزه انجمن‌های صنفی و تشکل‌ها باید صنوف خود را کنترل کنند و افزایش قیمتی که در حوزه مسکن وجود دارد نشان می‌دهد مدیریت مناسبی در این حوزه وجود ندارد. وی درباره نقش وزارت راه‌وشهرسازی در تعدیل قیمت‌‌ها گفت: شرایط و مسائل اقتصادی در فرآیند قیمت‌گذاری در حوزه مسکن تأثیرگذار است و اگر هجمه مسائل اقتصادی به حوزه مسکن ورود نکند و مسکن مسیر سالم خود را ادامه دهد مردم کمتر دچار آسیب خواهند شد.
کاهش قیمت اجاره در کاهش قیمت مسکن نهفته است
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: همواره نرخ اجاره‌بها تابعی از قیمت نهایی مسکن بوده و این یک اصل اقتصادی است، از این رو به نظر من کاهش قیمت اجاره، در کاهش قیمت مسکن نهفته است. سیدکمال‌الدین شهریاری با اشاره به وضعیت اجاره‌نشینی در کلانشهرها بویژه پایتخت، گفت: مشکلاتی مانند افزایش اجاره‌بها یا مشکلات بازار مسکن ریشه در مشکلات کلان اقتصادی دارد و قطعا این مسائل در بخش‌های جزئی قابل حل شدن نیست. وی ادامه داد: تغییر نرخ ارز موجب کاهش ارزش پول ملی شده و این مساله بر بازارهای اقتصادی دیگر مانند بازار مسکن نیز اثر گذاشته است، بنابراین وقتی یک متغیر کلان مانند نرخ ارز در اقتصاد جابه‌جا شده یا نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه در حال افزایش است، نمی‌توان توقع داشت این مساله بر بخش‌های دیگر اثر سوء نگذارد.
مسکن خواربار نیست که بتوان برای آن قیمت تعیین کرد
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه مسکن، خواربار نیست که بتوان برای آن قیمت تعیین کرد، گفت: عرضه و تقاضا می‌تواند بازار مسکن و اجاره‌بها را به تعادل برساند. مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که وزیر راه‌وشهرسازی مسؤول نظارت بر اجاره‌بهای مسکن را انجمن‌های صنفی و تشکل‌ها عنوان کرده است، گفت: در تمام ادیان، مالکیت محترم و در اسلام محترم‌تر است، پس این عرضه و تقاضاست که می‌تواند موجب تعادل بازار مسکن و اجاره‌بها شود. وی با اشاره به اینکه در دولت نهم و دهم بحث کنترل اجاره‌بهای مسکن مطرح و اعلام شد که مالکان نباید بیشتر از ۷ درصد بر اجاره‌بهای خود اضافه کنند، اظهار داشت: با زور و دوربین نمی‌توان اجاره‌بها و قیمت مسکن را کنترل کرد، پس نباید مردم را به خلاف کشاند. وی افزود: وقتی وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد نگاهش به سمت مسکن است و مسکن را رونق خواهد داد، ما را خوشحال کرد پس این موارد می‌تواند تعادل و توازن را در بازار مسکن برقرار کند.
 


Page Generated in 0/0057 sec