صادق کرمیار در مراسم رونمایی از تازهترین اثرش با عنوان «مستوری» به نویسندگان جوان توصیه کرد نترسیدن و داشتن جسارت در زندگی مهمترین مسألهای است که باید به آن در نوشتن توجه کنند. بهگزارش «وطنامروز»، جشن امضای رمان «مستوری» به همت انتشارات کتاب جمکران و در محل دنیای کتاب برگزار شد. در این جلسه که صادق کرمیار در آن حضور داشت ابتدا حاتم ابتسام، مسؤول دفتر ادبیات داستانی کتاب جمکران گزارشی از فعالیتهای گذشته و برنامههای آینده دفتر ادبیات داستانی کتاب جمکران ارائه داد. او کار ویژه این دفتر را تولید و انتشار کتابهای داستانی در حوزه مهدویت دانست و اضافه کرد: مفاهیمی همچون عدالتطلبی، جهاد فیسبیلالله و اسوههای دفاعمقدس و تاریخ اسلام نیز در همین حوزه تعریف میشود و رمان مستوری نیز از همین نگاه باب طبع کتاب جمکران بوده است. ابتسام در ادامه به چند کار مهم و ویژه در دست انتشار اشاره کرد و آثار داستانی درباره شهید لاجوردی، حضرت فضه، زنان و دفاعمقدس را از آثاری برشمرد که بزودی به زیور طبع آراسته خواهند شد. مسؤول دفتر ادبیات داستانی کتاب جمکران در بخش دیگر سخنانش یادداشت چند نویسنده و منتقد را قرائت کرد. یادداشتهایی که نویسندگان مطرح کشوری درباره رمان مستوری نوشته بودند و بخشهایی از آنها خوانده شد، از سعید تشکری، سعید محمدی، سجاد خالقی، مسعود آذرباد و احسان رضایی بودند. محمد حسنی، مدیرعامل انتشارات کتاب جمکران نیز در ادامه برنامه درباره رمان مستوری و شخصیت ادبی صادق کرمیار سخنانی ایراد کرد. وی عدالتطلبی را بر 2 گونه خدابنیاد و خودبنیاد تقسیم کرد و افزود: تشخیص و مرزبندی بین این دو عدالتطلبی بسیار دشوار است و صادق کرمیار در رمان مستوری بخوبی توانسته این دو را از هم جدا کند و عدالتطلبی خدابنیاد و خودبنیاد را به تصویر بکشد. مدیرعامل انتشارات جمکران به ویژگی تصویرینویسی کرمیار اشاره کرد و دیگر رمانهای او را نیز به خاطر ضرباهنگ خوب و تصویرینویسی واجد شرایط اقتباس و ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی دانست و در انتها به مسؤولانی که دم از ضعف ادبیات برای اقتباس میزنند توصیه کرد آثاری را که انتشارات کتاب جمکران و بویژه صادق کرمیار نگاشتهاند ببینند و از ظرفیت این آثار برای تولید آثار فاخر بهره گیرند. صادق کرمیار نیز روبهروی مخاطبان نشست و برایشان سخن گفت. نویسنده مستوری ابتدا از تجربههای نویسندگی و شخصیت کاری خود گفت و از حسنی و حجتالاسلام پورطباطبایی که به او انگیزه دادند و راه نوشتن مستوری را برایش هموار کردند تمجید و تشکر کرد. کرمیار با اشاره به اینکه از کودکی و نوجوانی به سینما و ادبیات علاقهمند بوده است، گفت: هر هفته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میرفتم و آنجا تا غروب کتاب میخواندم. از نوجوانی داستان مینوشتم و به اسم مستعار به مجلات میفرستادم و بعدها که هم گزارشگر روزنامه اطلاعات شدم داستان مینوشتم و وقتی دوستان خواندند گفتند تصویری مینویسی و خوب است که برای سینما و تلویزیون بنویسی و این مقدمه حضورم در سینما و تلویزیون شد. نویسنده نامیرا گفت: نیازی نیست نویسنده در دل یک ماجرا باشد تا بتواند درباره آن بنویسد و اگر مشاهدهگر خوبی باشد و مطالعه کند میتواند به ابعاد و زوایای جدیدی دست یابد که حتی افراد حاضر در ماجرا هم به آن دست نیافتهاند. وی نقش استعداد در نویسندگی را کمرنگ توصیف کرد و خود را مثالی برای این موضوع دانست و افزود: با تلاش و مطالعه و تمرین نوشتن است که میشود نویسنده شد. او به کسانی که دوست دارند نویسنده شوند توصیه کرد بخوانند و بخوانند و بخوانند و بنویسند. کرمیار مطالعه آثار جدی ادبیات داستانی ایران و جهان را ضروری دانست و از نویسندگانی همچون داستایوفسکی، تولستوی، ویکتور هوگو و ویلیام فاکنر نام برد و از نویسندگان ایرانی نیز به بزرگ علوی، جلال آلاحمد و احمد محمود اشاره کرد. کرمیار به نویسندگان جوان توصیه کرد نترسیدن و داشتن جسارت در زندگی مهمترین مسألهای است که باید به آن در نوشتن توجه کنند. رمان «مستوری» در قالب داستانی عاشقانه و معمایی به فساد اقتصادی و تبعات آن میپردازد و به داستان زندگی شهید زینالدین نیز نقب میزند و به ابعاد شخصیت او میپردازد. مستوری را انتشارات کتاب جمکران منتشر کرده است.