printlogo


کد خبر: 202503تاریخ: 1397/9/11 00:00
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:
دلالان، خود خودروسازان هستند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه رانت‌خواری و دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و دلال و رانت‌خوار خود خودروساز است، گفت: پیشنهاد خودروسازان مبنی بر اینکه قیمت کارخانه ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد باشد، مؤید این مطلب است. به گزارش تسنیم، بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در برنامه مناظره که با موضوع «آزادسازی قیمت خودرو» برگزار شد، با اشاره به اینکه خودروسازان باید خود را در مقام پاسخگو قرار داده و به تشریح این موضوع بپردازند که آزادسازی قیمت خودرو باید با چه مکانیسمی انجام شود، گفت: اگر با شرایط فعلی که فضایی کاملا انحصاری است، بخواهیم آزادسازی قیمت‌ها را در بازار خودرو انجام دهیم موضوعی کاملا اشتباه است. نماینده شیراز در مجلس افزود: بستن مرزهای کشور روی واردات خودرو و ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی به معنای وجود رقابت در بازار خودروی کشور نیست، چرا که 80 میلیون ایرانی را محکوم می‌کنیم خودروهای داخلی را به هر قیمتی که خودروسازان می‌گویند باید بخرند، ضمن اینکه واردات خودرو نیز همواره با تعرفه سنگین همراه بوده است. وی اضافه کرد: اگر قرار است آزادسازی قیمت در صنعت خودرو وجود داشته باشد، باید اجازه دهیم رقابت در این صنعت به دور از انحصار شکل بگیرد که در این صورت به سمت کاهش قیمت و افزایش کیفیت خواهیم رفت. پارسایی اذعان داشت: رفتار کنونی خودروسازان در کشور به‌گونه‌ای است که چون خودروسازان احساس رقابت با یکدیگر نمی‌کنند تا جایی که امکان دارد قیمت خودرو را افزایش می‌دهند و مردم نیز حق انتخابی جز خرید خودروهای داخلی ندارند. وی با انتقاد از قیمت دوگانه خودرو در بازار داخلی کشور، درباره دلایل بروز چنین مشکلی گفت: در شرایط کنونی به دلیل عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم که این موضوع اجحاف کامل در قبال مردم است. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین با اشاره به اینکه رانت‌خواری و دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و دلال و رانت‌خوار خود خودروساز است، تصریح کرد: این رفتار خودروسازان است که موجب می‌شود فضا به این سمت و سو حرکت کند و پیشنهاد خودروسازان مبنی بر اینکه قیمت کارخانه 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد باشد، تاییدکننده این موضوع و بیانگر این اتفاق است که افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد و در پی آن رساندن قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد موضوعی است که از قبل توسط خودروسازان برنامه‌ریزی شده است. در ادامه، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هم در این برنامه گفت: در شرایط بسیار نامناسبی در صنعت خودرو قرار داریم و متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون 37 درصد نیروهای شاغل در حوزه قطعه‌سازی کشور آن هم به دلیل شرایط نامناسب در تولید قطعه، تعدیل و از کار بیکار شده‌اند، بنابراین اگر روند کنونی ادامه پیدا کند تا یک ماه آینده صنعت قطعه‌سازی کشور متوقف خواهد شد. محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به این موضوع که تعطیلی قطعه‌سازان موجب خوشحالی واردکنندگان خواهد شد، درباره مشکلات عمده قطعه‌سازان گفت: افزایش قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، دریافت نشدن مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های خودرویی، مشکلات موجود در تامین مواد اولیه در داخل و خارج کشور و نیز بدهی‌های انباشته شده از جمله این مشکلات است.


Page Generated in 0/0071 sec