عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: خودروهای استاندارد سهم ۵۰ درصدی در کاهش تصادفات جادهای دارند. حسن خستهبند در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به آمارهای ارائه شده درباره افزایش 3 درصدی میزان تصادفات جادهای در 7 ماه اخیر، گفت: بر اساس آمارهای سالانه حدود یکونیم میلیون خودروی جدید توسط کارخانههای خودروساز تولید و روانه خیابانها و جادهها میشود، این در حالی است که وضعیت زیرساختی جادهای کشور در شرایط کنونی توان و گنجایش تردد این میزان خودرو را ندارد. وی ادامه داد: از طرف دیگر متأسفانه عملکرد دستگاههای مربوطه برای رفع نقاط پرخطر جادهها منطبق با برنامهریزیها و سیاستهای کلان نیست که علت اصلی بروز این مساله عدم تخصیص اعتبارات لازم برای بهسازی و رفع نقاط حادثهخیز در جادهها بوده است. وی گفت: به طور حتم اگر اقدامات لازم برای توسعه جادهها و رفع نقاط پرخطر انجام میشد، در صورت افزایش تعداد خودروها نیز شاهد افزایش آمار تصادفات جادهای نبودیم. خستهبند ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در کاهش آمار تصادفات جادهای، آموزش و فرهنگ رانندگی در جادههاست اما متأسفانه در این حوزه اقدامات لازم صورت نگرفته است. وی گفت: کماثر بودن جرایم و مجازات تخلف رانندگی نیز یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات جادهای است، زیرا اگر رانندگان بدانند در صورت بروز تخلف، مجازاتهای سنگینی در انتظارشان است، دست به اقدامات غیرمجاز نمیزنند، بنابراین رانندگان متخلف هم باید پیگیری قضایی شده و جرایم بسیار بالایی را پرداخت کنند. وی ادامه داد: متأسفانه غیراستاندارد بودن خودرو یکی از عوامل موثر و بسیار برجسته در بروز تصادفات جادهای است، از این رو اگر خودروهای استاندارد مطابق با مقررات جهانی ساخته شود، میتوان به کاهش نیمی از آمار تصادفات خوشبین بود اما امروز مافیای خودرو اجازه نمیدهد خودروهای استاندارد ساخته شود. همچنین دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با گران شدن بلیت قطار و هواپیما عملا بار ترافیکی و سفر مسافران به بخش حملونقل زمینی منتقل میشود که این مساله موجب میشود تعداد و حجم سفرهای جادهای به میزان قابل توجهی بالا برود. سیدکمالالدین شهریاری گفت: همچنین به علت تغییر نرخ ارز، قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو بالا رفته و این مساله موجب میشود رانندگان نسبت به زمان استاندارد، دیرتر قطعات خودروی خود از جمله لاستیک، لنت ترمز و قطعات دیگر را تعویض کنند و عملا عمر مفید قطعات به اتمام میرسد. شهریاری افزود: قطعا زمانی که اعتبارات نگهداری جادهها کاهش مییابد، کیفیت راهها نیز پایین میآید.