گروه اقتصادی: فقدان لوازم و قطعات یدکی خودرو بتدریج سیستم حملونقل را با مشکلات خاصی روبهرو میکند. لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز خودرو از ضروریات در کشور به شمار میرود. با در نظر گرفتن اهمیت برخورداری از خودرو در میان خانوارهای ایرانی در طول سالیان اخیر، بیش از پیش به لزوم سهولت تامین، عرضه و خرید این قطعات پی میبریم. طی ماههای اخیر قیمت لوازم یدکی خودرو به میزان قابل توجهی رشد داشته است و همین موضوع به کسبوکار عادی توزیعکنندگان خرد لوازم یدکی، مکانیکها و تعمیرکاران خودرو لطماتی وارد کرده است. بدون تردید، هر خودرویی پس از مدتی کارکرد، نیازمند تعویض قطعه خواهد بود که در صورت عدم تحقق این امر،کارکرد عادی و طبیعی خودرو با اختلالاتی مواجه میشود. بعضا استمرار این وضعیت باعث تحمیل آسیب و خرابی به دیگر قطعات خودرو خواهد شد. در واقع به موازات ضرورتی که برای تامین و عرضه خودرو در کشور احساس میشود به همان میزان مهیا کردن قطعات و لوازم یدکی اتومبیل امری اجتنابناپذیر است ولی متاسفانه طی ماههای اخیر شاهد بروز نارساییهایی در این عرصه بودهایم که میطلبد با تعجیل زمانی نسبت به برطرف کردن این نارساییها اقدام شود. مرتضی کاظمیان، یکی از توزیعکنندگان لوازم یدکی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح وضعیت موجود اظهار کرد: افزایش 2 تا 3 برابری قیمت در شرایط فعلی بازار،کسبوکار عادی ما را تحتالشعاع قرار داده و بعضا شاهدیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی از خرید آن امتناع میکنند. باید اذعان کرد این وضعیت موید شرایط نامطلوبی است که به انحای گوناگون در ماههای اخیر ظهور کرده است. وی افزود: فارغ از موضوع گرانی و افزایش تاملبرانگیز قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو، کمیاب شدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و در واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالشها و مشکلات متعددی مواجه هستند. کاظمیان تصریح کرد: در چنین شرایطی بستر برای افزایش توزیع و عرضه لوازم یدکی تقلبی و بیکیفیت، بیش از پیش فراهم شده و اساسا برخی متقاضیان خرید لوازم یدکی با علم به بیکیفیت بودن قطعات، به دلیل ارزان بودن آن مبادرت به خرید و تهیه چنین قطعاتی میکنند. وی افزود: کیفیت پایین این قطعات باعث میشود، بعد از مدتکوتاهی مجددا قطعه تعویضشده با اشکال و نارسایی در کارکرد مواجه شود و متاسفانه برخی نسبت به این موضوع عکسالعمل شدید و نامتعارف نشان میدهند، در صورتی که بنده و بسیاری از فعالان حوزه توزیع هنگام فروش قطعات به مشتریان به این واقعیت اشاره میکنیم که قطعه مورد نظر از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست، زیرا برای ما مبرهن است که بعد از مدت کوتاهی با مراجعه مجدد و گلایه مشتری مواجه میشویم.
محمدرضا خزایی، یکی از تعمیرکاران و مکانیکهای فعال در استان البرز نیز با انتقاد شدید از تنزل کیفیت قطعات و لوازم یدکی موجود در بازار گفت: متاسفانه چوب کیفیت پایین قطعات را ما میخوریم و مشتریان و مراجعهکنندگان گمان میکنند ما وظیفه خود را بدرستی انجام ندادهایم، در صورتی که مشکل اصلی را باید در کیفیت پایین لوازم یدکی جستوجو کرد که بعد از مدت کوتاهی مجددا دچار اشکال میشوند و بعضا باعث تحمیل خسارات به دیگر قطعات منفصله در خودرو نیز میشوند. وی افزود: افزایش قیمت لوازم یدکی، کسبوکار ما را نیز دچار اشکال کرده و ضریب مراجعات برای تعمیر خودرو با کاهش محسوسی همراه شده و بعضا برخی مراجعهکنندگان به صراحت میگویند بهصورت سر همبندی رفع ایراد شود. آنچنان که اظهارات برخی مقامات و مسؤولان اتحادیههای ذیربط خودرو و لوازم یدکی نشان میدهد، بلاتکلیفی واردکنندگان قطعات خودرو و عدم ترخیص قطعات وارد شده از گمرک به یکی از نارساییهای جدی در این عرصه بدل شده و اساسا ریشه بخش قابل توجهی از معضلات فعلی را باید در این موضوع جستوجو کرد. چندی پیش، سیدمهدی کاظمی در گفتوگو با رسانهها، گفت: تا پایان سال گذشته شاهد مشکل خاصی در عرضه و تامین قطعات و لوازم یدکی خودرو نبودیم اما از اوایل سال جاری بروز برخی نارساییها محرز شد که عمده این مشکلات به نوسانات نرخ ارز، بروکراسی اداری، ثبتسفارش، بستن گمرکها و... باز میگردد و به واقع بسیاری از واردکنندگان از واردات صرفنظر کردند و به تبع آن گرانی و کمبود لوازم یدکی بروز پیدا کرد. وی میافزاید: با توجه به پیشبینیهایی که در ارتباط با احتمال ظهور و بروز برخی مشکلات اینچنینی در اتحادیه شد، جلساتی در این ارتباط برگزار و مباحث مطروحه در جلسات به مراجع ذیربط منعکس شد که اتفاقا این اقدام با استقبال نیز همراه شد اما در مقام عمل، شاهد اتخاذ تصمیمی که به برونرفت از وضعیت جاری منتهی شود نبودیم. سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران با اشاره به عدم واردات مواد اولیه به عنوان یکی از اصلیترین دلایل گرانی و کمبود قطعات مرتبط اظهار کرد: بخش قابل توجهی از قطعات از ماه پایانی سال 96 در گمرک باقی مانده و در حال حاضر مسائل دست و پاگیر مزید بر علت شده تا ترخیص قطعات با موانعی جدی همراه شود. وی افزود: در صورت همت مسؤولان گمرک در بنادر و ترخیص قطعات، یقینا قیمتها با کاهش 50 درصدی همراه خواهد شد. آنگونه که از اظهارات مقامات مسؤول در اتحادیه استنباط میشود، موضوع پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز، یکی از دلایل ظهور و بروز این نارسایی به شمار میرود. غلامرضا بخشیزاده، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران در گفتوگویی با رسانهها گفت: از ابتدای سال جاری بنا بر تصمیم دستگاههای مربوط، اجازه ورود هیچگونه لوازم یدکی به کشور داده نشده و همین موضوع به کمبود چنین ادوات و قطعاتی در بازار منتهی شده است. وی میگوید: بسیاری از کالاها در انبارهای گمرک خاک میخورند و در صورت اجازه ترخیص، قطعا بخشی از مشکلات موجود رفع خواهد شد.