گروه فرهنگ و هنر: برنامه «کیوسک» شبکه سوم سیما در تازهترین قسمت خود میزگردی را با حضور علی عطشانی، کاظم راستگفتار و محمدتقی فهیم در ارتباط با وضعیت امروز سینمای کمدی در ایران برگزار کرد. به گزارش «وطن امروز»، کاظم راستگفتار، کارگردان سینما درباره وضعیت فعلی سینما اظهار کرد: فرمولی در سینمای ایران برای ساخت فیلم کمدی باب شده است که سینمای کمدی با این فرمول میتواند با خیال آسوده از اینکه سرمایهاش با درصدی سود بازمیگردد، فیلمسازی کند. اصلیترین عنصر این فرمول عبور از خطوط قرمز وزارت ارشاد و اخلاقیات جامعه است. اساسا ملاک و معیار موفقیت و فروش یک فیلم، نه مسائل هنری، بلکه بازیگری در خط قرمز است! اگر بتوان خطوط قرمز را ماهرانه و زیرکانه زیر پا گذاشت و مواردی را مطرح کرد که مردم از آن خطوط قرمز خوششان بیاید، فروش فیلم تضمین میشود! راستگفتار در ادامه با اشاره به دلایل گسترش و رواج این نوع نگاه به سینما گفت: مشکل اصلی سینمای ما 2 موضوع است؛ اول بحث سالن نمایش فیلم و دوم گران شدن تصنعی تولید فیلم. اگر ما بتوانیم این دو مشکل را به نحو مطلوبی حل کنیم، بقیه مشکلات به خودی خود حل خواهد شد. علی عطشانی، دیگر کارگردان سینما که اخیرا کمدی اجتماعی «کاتیوشا» را روانه پرده سینماها کرده بود، درباره تورم تولید در سینما گفت: «کاتیوشا» را بهمن سال گذشته با هزینهای نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون تومان ساختیم. این روزها در پیشتولید فیلم جدیدی هستم که برآورد آن 4 میلیارد تومان است. در واقع 60درصد این بودجهها صرف دستمزد بازیگران میشود. عطشانی در ادامه خاطرنشان کرد: میشود فیلمی ساخت و در آن شوخی جنسی نکرد و اسباب خجالت کسانی که با فرزندانشان به سینما میروند، نشد. باید به آن موضوع پرداخت که چرا هر چه شوخی جنسی در فیلمها بیشتر میشود فروشش بالاتر میرود. محمدتقی فهیم، منتقد پیشکسوت سینما نیز که یکی دیگر از میهمانان این برنامه بود، ابتذال را واقعیت حاکم بر سینمای کمدی دانست و گفت: باید از وزارت ارشاد پرسید که چرا کسانی که برای خود رسالتی قائل هستند، نتوانند
فیلمهایشان را براحتی اکران کنند اما تاجران و افرادی با اهداف صرفا مالی، موفق باشند. آقای عطشانی گفتند که فیلم سینمایی کاتیوشا 3 میلیارد تومان فروخته است. با توجه به هزینه تولید این فیلم در سال گذشته و میزان فروش آن، او نمیتواند همین فیلم را هر سال بسازد و اکران کند، چرا که محیط و دایره را کسان دیگری بستهاند. چرخه اکران دست فیلمسازان خاصی افتاده است که در فیلمهایشان یا شوخیهای جنسی یا ابتذال دارند. شاهدیم یک نفر پردیس سینمایی دارد و درعین حال تولیدکننده و پخشکننده هم هست که برخی تحت عنوان مافیا از آنها یاد میکنند. در واقع این افراد هستند که سمت و سوی سینما را تعیین میکنند! در ادامه این میزگرد، راستگفتار با اشاره به تاثیر مهم تبلیغات بر بیشتر دیده شدن آثار سینمایی گفت: هر سال تعداد بسیار زیادی فیلم ساخته میشود که فیلمهای خوبی هم هستند و مردم اگر متوجه شوند چنین فیلمهایی وجود دارند از دیدن آن استقبال میکنند اما به دلیل نداشتن بودجه لازم برای تبلیغات و در اختیار نداشتن سالن نمایش، مردم اصلا این فیلمها را نمیبینند. محمدتقی فهیم نیز گفت: سینمای کمدی در دنیا تعریفی دارد. همه کسانی که در سینمای کمدی فعالیت کردهاند عموما برای خودشان رسالتی قائل بودهاند. کمدی در جهان بازنماییکننده و منتقد جامعه و شرایط اجتماعی است و در کنار مردم قرار دارد همچنین برای ارزشهای جامعه اهمیت قائل است و سعی میکند آنها را به تصویر بکشد. سینمای مستقل تا فیلم خوب نسازد و نتواند نظر 20 میلیون از 80 میلیون نفر را جلب کند، چطور سالنسازی راه بیفتد؟ فیلمهایی که در جنگ دوم جهانی در اوج بمباران کشورهای اروپایی مردم را میخنداند آن سینما کمدی است. چرا هنرمندان ما یاد نمیگیرند؟ چه کسانی آنها را به این سمت بردهاند؟ ارتباط فیلمها با فرهنگ، عرف و ارزشهای جامعه است. شما در ایران فیلم میسازید و باید به عرفیات و ارزشهای جامعه توجه کنید. من قبول ندارم که سینمای مستقل داریم، بلکه 98درصد از دولت، نهادها و ارگانهای زیرمجموعه آن تغذیه میکنند. وظیفه هنرمندان تغییر ذائقه مردم است.