printlogo


کد خبر: 203188تاریخ: 1397/9/24 00:00
مقایسه دستمزد کارگران ایران و جهان

در حالی که حداقل دستمزد کارگر ایرانی به ازای هر ساعت کار معادل ۶ هزار تومان است، حداقل دستمزد ساعتی در لوکزامبورگ 5/11 دلار بالغ‌ بر ۱۹ برابر حداقل دستمزد در ایران است. به گزارش فارس، بنا به عدد تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های دست‌اندرکار، حداقل حقوق هر کارگر ایرانی برای یک ماه اشتغال یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۱۴۰ تومان تعیین شده است. با احتساب کارکرد ماهانه ۱۹۲ ساعت برای کارگران، حداقل دستمزد ساعتی آنها در ایران معادل ۶۰۰۰ تومان و با احتساب دلار ۹۹۰۰ تومانی معادل 6/0دلار است.
بنا به آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بیشترین حداقل دستمزد ساعتی کارگران در میان کشورهای عضو این سازمان مربوط به لوکزامبورگ  است. حداقل دستمزد هر کارگر در لوکزامبورگ 5/11 دلار است که معادل 16/19 برابر حداقل دستمزد در ایران است. جایگاه بعدی بالاترین حداقل دستمزد در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مربوط به فرانسه با 3/11 دلار است و این بدان معناست که هر کارگر فرانسوی حداقل 8/18 برابر یک حداقل‌بگیر در ایران دریافتی دارد. حداقل درآمد ساعتی کارگران در استرالیا که در جایگاه سوم بالاترین حداقل دستمزد ساعتی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی قرار دارد 3/11 دلار است و کارگران این کشور نیز 8/18 برابر کارگران ایرانی حداقل درآمد دارند. حداقل دستمزد در دیگر کشورها مانند آمریکا و ژاپن نیز به ترتیب معادل ۸ و 3/7 دلار است. از دیگر کشورهای مهم عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ترکیه است که به دلیل مجاورت با ایران می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار باشد. حداقل درآمد ساعتی کارگران در ترکیه 9/5 دلار است که با احتساب 6/0 دلار حداقل درآمد ساعتی کارگران در ایران می‌توان گفت کارگران ترک ۱۰ برابر کارگران ایرانی حقوق می‌گیرند. درآمد کارگران در  کره‌جنوبی نیز حداقل ساعتی 4/6 دلار است که حدود ۱۱ برابر درآمد حداقل‌بگیران در ایران است.
گفتنی است کارگران ایرانی بر اساس قانون کار ملزم هستند در هفته ۴۴ ساعت کار کنند و این در حالی است که در دیگر کشورها این رقم کمتر است به گونه‌ای که کارگران فرانسه ۳۵ ساعت، جمهوری سان‌مارینو 5/37 ساعت، بلژیک ۳۸ ساعت، انگلیس 1/38 ساعت، ایرلند ۳۹ ساعت و آلمان 1/39 ساعت به صورت هفتگی الزام به کار دارند.


Page Generated in 0/0068 sec