printlogo


کد خبر: 203256تاریخ: 1397/9/25 00:00
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی عملکرد 5 ماهه اجرای آیین‌نامه هدفمندی‌ در بودجه 97 را بررسی کرد
درآمد 2 برابری دولت از هدفمندی یارانه‌ها

گروه اقتصادی: مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد درآمد دولت از فروش نفت بیش از 2 برابر افزایش یافته و دولت باید در مورد مصارف آن شفاف‌سازی کند. به گزارش «وطن‌امروز»، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ابهامات بسیاری درباره عملکرد دولت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 97 مطرح شده است.  در بخشی از این گزارش آمده است: در  تبصره 14، قانون بودجه سال 1397  اعتبار مربوط به یارانه نقدی و غیرنقدی به خانوارها 300 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. این موضوع به این معناست که دولت باید تعداد یارانه‌بگیران را از 76 میلیون نفر به 56 میلیون نفر برساند، البته با توجه به اجازه قانون مبنی‌ بر امکان جابه‌جایی منابع تا سقف 10 درصد از سایر ردیف‌های جدول تبصره 14 برای اعطای یارانه نقدی و غیرنقدی عملا قانونگذار خود اجازه حذف دهک‌های بالای درآمدی را به دولت داده است. در پایان 5 ‌ماهه نخست سال گزارشی درباره حذف 3 دهک بالای درآمدی توسط دولت ارائه نشده است.
انحراف در پرداخت یارانه نقدی
در گزارش مرکز پژوهش‌ها و در بخش انحراف اجرای قانون نیز آمده: وصول منابع هدفمندی تا پایان 5 ‌ماه نخست امسال، 377 هزار میلیارد ریال بوده است (عملکرد حدود 92 درصد). از این مبلغ 178 هزار میلیارد ریال به یارانه نقدی و غیرنقدی اختصاص یافته است. این موضوع نشان‌دهنده انحراف حدود 50 هزار میلیارد ریالی از مقدار مصوب 5 ماهه پرداخت یارانه نقدی است که حتی با در نظر گرفتن مجوز جابه‌جایی 10 درصدی بین ردیف‌ها نیز این انحراف وجود خواهد داشت. در جدول ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی تبصره «14»، در سمت منابع 157 هزار میلیارد ریال از محل صادرات فرآورده‌های نفتی، پیش‌بینی شده است. در این باره نکات زیر قابل توجه است:
- در‌ آیین‌نامه اجرایی عنوان این ردیف تحت عنوان «دریافتی حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی پس از کسر مابه‌التفاوت قیمت خوراک پالایشگاه‌ها و فرآورده‌های تحویلی» بیان شده است. از این عبارت چنین برداشت می‌شود که حق‌العمل پالایشگاه‌ها از منابع حاصل از صادرات فرآورده‌ها کاسته شود و پس از آن منابع باقیمانده به خزانه واریز شود. به‌رغم ضروری بودن پرداخت حق‌العمل پالایشگاه‌ها، چنین موردی در متن قانون به تصویب نرسیده و از این منظر‌ آیین‌نامه، قانون را توسعه داده است. به هر حال لازم است منابع اختصاص یافته به پالایشگاه‌ها از محل صادرات فرآورده‌های نفتی شفاف شود.
- برآوردها نشان می‌دهد با دلار 8 هزار تومانی، حدود 380 هزار میلیارد ریال درآمد از این محل به دست خواهد آمد اما فقط 157 هزار میلیارد ریال از این محل برای هدفمندی در نظر گرفته شده است.
- در تبصره 2 ماده ۳‌ آیین‌نامه اجرایی برخلاف متن قانون که نسبت به مازاد منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات فرآورده حکم کرده بود، تنها به فروش داخلی آن منحصر شده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد مازاد منابعی که تا سقف 110 هزار میلیارد ریال می‌تواند از محل صادرات فرآورده‌ها نیز حاصل شود، نادیده گرفته شده است. در بخش «جمع‌بندی و پیشنهاد» گزارش این مرکز پژوهشی هم آمده است: نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که در‌ آیین‌نامه اجرایی از محل صادرات فرآورده‌های نفتی 157 هزار میلیارد ریال برای منابع هدفمندی مشخص شده است، این در حالی است که برآورده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد با دلار 8 هزار تومانی حدود 380 هزار میلیارد ریال درآمد از این محل به دست خواهد آمد، لذا موضوع شفاف شدن منابع حاصل از عملکرد هر یک از شرکت‌های مرتبط در موضوع هدفمندی یارانه‌ها به تفکیک منابع قابل واریز و شناسایی تأثیرات تغییرات نرخ ارز در هر یک از اجزای منابع هدفمندی از جمله منابع حاصل از خوراک پتروشیمی‌ها و صادرات فرآورده‌های نفتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
معرفی بیش از 650 هزار نوزاد برای یارانه
در همین حال مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از تیرماه سال جاری بیش از 650 هزار نوزاد متولد 1397 تاکنون به سازمان هدفمندی یارانه جهت برقراری یارانه معرفی شده‌اند. احد رستمی در گفت‌وگو با فارس، توضیح داد: بعد از ابلاغ این تصویب‌نامه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ماهانه اطلاعات هویتی نوزادان را از سازمان ثبت احوال اخذ و به سازمان هدفمندسازی یارانه جهت برقراری یارانه معرفی کرده است. وی درباره اعتراض به قطع یارانه‌ها گفت: افراد معترض نسبت به قطع یارانه می‌توانند با مراجعه به سایت http://www.yaraneh10.ir/ اعتراض خود را ثبت کنند.
 


Page Generated in 0/0061 sec