printlogo


کد خبر: 203278تاریخ: 1397/9/25 00:00
رونق سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی با اصلاح قیمت‌ها
یزد پایتخت انرژی خورشیدی ایران می‌شود

متوسط میزان روزهای آفتابی یزد سالانه 3 هزار و 200 ساعت است، وجود چنین ظرفیتی زمینه را برای فعالیت سرمایه‌گذاران در ایجاد و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در این استان فراهم کرده است اما این روند از چندی قبل با چالش مواجه و برای رفع آن پیشنهادهایی در بودجه سال 98 ارائه‌ شده است.
رونق سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی با اصلاح قیمت‌ها
یزد بهشت انرژی خورشیدی در کشور است و اگر بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌ وارد میدان شود، در سال‌های آینده میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی در این منطقه کاهش محسوسی خواهد یافت.  سازگاری با طبیعت، نداشتن آلودگی، استهلاک کم و عمر زیاد، عدم نیاز به فناوری بالا و نیروی متخصص، رایگان و در دسترس بودن از جمله مزایای استفاده از انرژی خورشیدی است.  همین عوامل موجب شد دولت توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و جذب سرمایه‌گذاران در این بخش داشته باشد.  هم‌اکنون حدود 2 هزار و 600 مگاوات نیروگاه خورشیدی در حال بهره‌برداری در استان یزد وجود دارد که یکهزار و 500 مگاوات آن از سوی بخش خصوصی و مابقی از سوی دولت ساخته و راه‌اندازی ‌شده است. همچنین 5 خط 400 کیلووات از این استان به 5 استان برای تأمین برق سراسری متصل است و امکان ترانزیت انرژی به خارج از کشور هم در این منطقه وجود دارد.
 تنوع سرمایه‌گذاران خارجی در بخش انرژی خورشیدی
نایب‌‌رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری یزد، استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای فعالیت در این بخش را مطلوب ارزیابی و میزان برق تولیدی نیروگاه‌های یادشده را 5/53 مگاوات اعلام کرد و گفت: تا پایان امسال، 10 مگاوات دیگر به ظرفیت نیروگاه‌های موجود اضافه خواهد شد.
نمازی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی شرکت‌های تولیدکننده برق از نیروگاه‌های خورشیدی استان یزد، تنوع سرمایه‌گذاران خارجی است، خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده دارای سرمایه‌گذار مستقیم خارجی است و آنها از کشورهای مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری در این استان کرده‌اند.  مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد گفت: تا پایان سال 97 ظرفیت نیروگاه‌های بهره‌برداری شده به 70 مگاوات خواهد ‌رسید و با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها، بیشترین تعداد واحدها را در کشور خواهیم داشت.  محمدحسین صباغ‌زادگان افزود: هم‌اکنون متقاضی برای ساخت نیروگاه به قدرت 735 مگاوات در استان وجود دارد که برای حدود 200 مگاوات قرارداد منعقد شد که 5/33 مگاوات آن در حال بهره‌برداری است. اما در چند‌ماه اخیر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بویژه خورشیدی فعالیت دارند با چالش‌هایی همچون نوسان نرخ ارز و کاهش درآمدها مواجه شدند. تعدادی‌ از آنها معتقدند به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در ساخت سامانه‌های تجدیدپذیر، ساخت نیروگاه‌های آفتابی دیگر مقرون به صرفه نیست.
 ارائه راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر به وزیر
همین امر موجب شد اعضای هیات‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی ایران) با وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، آبان‌ماه گذشته جلسه‌ای برگزار کردند که لزوم اصلاح ضریب تعدیل نرخ‌های خرید برق و ارسال پیشنهاد به هیات وزیران، تاکید بر تخصیص کامل بودجه خرید تضمینی برق با اصلاح قانون بودجه برای سال 98 و تفاهمنامه ساتبا و توانیر برای سامانه‌های خورشیدی کیلوواتی (زیر 100کیلووات) در سال 98 از مهم‌ترین مصوبات این نشست بود.
 جوانمردی بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر
در این باره معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) نیز آبان‌ماه امسال در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در جمع فعالان بخش خصوصی گفته بود: در 2 سال گذشته حتی یک کیلووات برق توسط دولت به ظرفیت بخش انرژی تجدیدپذیر افزوده نشد و در واقع این بخش را که دولت سرمایه‌گذاری کرد حذف کردیم.  محمد صادق‌زاده با بیان اینکه نرخ رشد سرمایه‌گذاری در این بخش در سال 96 نسبت به سال 95 بیش از 70 درصد بود، افزود: بخش خصوصی با وجود تمام مشکلات، جوانمردانه وارد عرصه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر شده است.  وی با بیان اینکه نوسان‌ نرخ ارز موجب کندی توسعه این بخش شد، ادامه داد: راهکار نخست این بود که بخش خصوصی را آزاد بگذاریم تا از ظرفیت دشت‌های کشور در زمینه باد و خورشید برای تولید برق استفاده کند و بتواند برق تولیدی را برای صادرات در نظر گیرد.
معاون وزیر تصریح کرد: با توجه به برآوردهای اقتصادی انجام شده، هزینه تولید برق تجدیدپذیر در بلندمدت به 2 تا 3 سنت در کیلووات ساعت می‌رسد که با توجه به وجود بازار 10 سنتی در منطقه، جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بخش و صادرات برق تولیدی وجود دارد.
سرپرست استانداری یزد هم گفت: باید ظرفیت‌ توسعه واحدهای فعال در بخش انرژی تجدیدپذیر و خورشیدی و شرایط صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در استان شفاف شود.
محمدعلی طالبی افزود: این نوع انرژی‌ها در یزد به ‌اندازه‌ای ظرفیت دارد که می‌تواند مرتباً در یکی از کارگروه‌های استان بررسی شود.
وی افزود: در عین‌ حال، شفافیت اطلاع‌رسانی درباره تسهیلات ارائه‌شده به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به مردم، موجب پاسخگویی به بسیاری مشکلات و تردیدهای موجود خواهد شد.
برای حل این مشکلات رئیس هیات‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران هم آبان‌ماه در نامه‌ای به معاونت فنی سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد کرد عوارض برق که امسال 8 درصد تعیین شد در لایحه بودجه سال 98 به 10درصد افزایش یابد و تا سقف 18 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شود.  اکبر ادیب‌فر تأکید کرد سهم تجدیدپذیر (ساتبا) از عوارض 70 درصد و سهم برق‌رسانی روستایی (توانیر) 30 درصد و نیز عوارض برق به‌ صورت درآمد اختصاصی در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.  وی همچنین پیشنهاد کرد وجوه حاصل از فعالیت بخش‌های سرمایه‌گذار نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مناطق محروم به لحاظ ایجاد اشتغال در این مناطق، از تمام کسورات معاف شود. تارنمای فروش برق به مدیریت شبکه نیز محاسبه و به‌ حساب عوارض برق پرداخت تا صرف خرید برق تجدیدپذیر شود.  به نظر می‌رسد در صورت اجرای این پیشنهاد‌ها، بسیاری از مشکلات سرمایه‌گذاران این بخش رفع خواهد شد و فعالیت در بخش انرژی‌های خورشیدی که با حمایت دولت در کشور گسترش قابل‌توجهی یافته بود، بار دیگر رونق یابد.


Page Generated in 0/0052 sec