printlogo


کد خبر: 203309تاریخ: 1397/9/26 00:00
کاهش چشمگیر خرید و فروش اسکناس ارز؛ آیا بازار ارز آرام‌تر می‌شود؟
رکود صرافی‌ها!

گروه اقتصادی: بانک مرکزی با افزایش نقش خود در بازار ارز موفق شد التهابات بازار را کاهش دهد؛ از یک طرف خرید ارز مردم و از طرف دیگر تزریق ارز به بانک‌ها و صرافی‌ها موجب شده این بازار بعد از چندین ماه بحرانی آرام شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، برخی صرافان نیز بر این باور هستند که دولت تا قبل از ژانویه و فرا رسیدن سال نو میلادی، تلاش دارد نرخ را در یک نقطه متعادل و در کانال 10 تا 12 هزار تومانی مدیریت کند تا بلکه این روزها که به طور طبیعی فصل تسویه حساب شرکت‌های خارجی و نقل‌وانتقالات مالی میان ایران و سایر کشورهای دنیاست، بگذرد و در نهایت پس از آن، سیاست اصلی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز پیاده‌‌سازی شود. برخی نمایندگان این گروه فکری در گفت‌وگو با مهر، بر این باورند که ظرف هفته‌های باقیمانده تا سال نو میلادی، بانک مرکزی تلاش می‌کند با مدیریت تقاضا برای ارز، زمینه‌ساز کنترل بازار شده و اجازه ندهد که نرخ بیش از حد و به رسم هر ساله، افزایش را تجربه کند. این را البته می‌توان از روند حرکت نرخ ارز ظرف هفته‌های گذشته بخوبی برداشت کرد، البته ایام سال نو میلادی امسال با سال‌های گذشته چند تفاوت دارد؛ به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی و از همه مهم‌تر گرانی بی‌سابقه نرخ پروازهای خارجی، به طور طبیعی تقاضا برای سفرهای خارجی نسبت به سال گذشته کاهش یافته و همین امر، بخشی از تقاضا برای خرید ارز در ایام پایانی سال میلادی را کاهش داده است و زمینه را برای مدیریت بهتر بانک مرکزی بر تقاضاهای موجود در این مقطع سال فراهم کرده است.
اما سناریوی دیگر در این بازار، اتفاقاتی بود که در روزهای پایانی هفته گذشته در بازار ارز رخ داد. یکی از صرافان می‌گوید: ورود نرخ دلار به کانال 9 هزار تومانی در غیاب حضور پررنگ دلالان در بازار، موجب شد بسیاری از دارندگان ارز که به امید افزایش نرخ آن، در روزهای میانی تابستان اقدام به خرید دلار کرده و آن را نگهداری کرده بودند تا نرخ بالا رود و بعد آن را به فروش برسانند، نگران کاهش بیشتر نرخ تا 8-7 هزار تومان شوند.
هفته گذشته بانک مرکزی تصمیم گرفت بانک‌ها و صرافی‌های آنها را به‌عنوان کانال اصلی خرید ارز از مردم معرفی کند تا با نرخ‌های تعیین شده، اقدام به خرید دلارها از مردم کرده و البته اجازه مانور دلالان در بازار برای خرید ارزهای در دست مردم را ندهد. اینگونه بود که نرخ اعلامی بانک مرکزی فاصله جذابی برای فروشندگان نسبت به دلالان داشت و همین امر هم منجر به تشکیل صف‌های طولانی فروش ارز از سوی مردم مقابل صرافی‌های بانک‌ها شد.
صراف‌ها مشتری ندارند!
کاهش خرید و فروش ارز موجب رکود در بازار شده تا جایی که برخی صراف‌ها اعلام کرده‌اند کمتر از انتظارات خود خرید و فروش انجام می‌دهند. خبرگزاری دانشجو در این‌باره گزارش داده که اقدامات بانک مرکزی اگر چه به آرامش بازار کمک کرد اما خرید و فروش ارز در بازار با اندکی اختلال مواجه شده و تقاضا برای ارز بسیار کاهش یافته است که این امر می‌تواند صرافی‌های فعال در بازار ارز را متضرر کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که سبب شده تا مردم نتوانند ارز بخرند و صرافی‌ها نیز در فروش ارز مشکل پیدا کنند، شرایط سخت خرید ارز برای متقاضیان و ایجاد محدودیت برای آنهاست.
در حال حاضر هر فرد می‌تواند با شماره کدملی خود حداکثر تا ۲۰۰۰ دلار در سال از صرافی‌ها خرید کند و بیش از آن امکان‌پذیر نیست. بانک مرکزی، دیروز نیز بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که در آن موارد تکمیلی دستورالعمل خرید و فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز را اعلام کرده است. بر این اساس، علاوه بر دستورالعمل‌های قبلی مقرر شده صرافی‌های مجاز باید هنگام ثبت خرید ارز حاصل از صادرات، گزینه «از محل صادرات» را در سامانه سنا انتخاب کنند. در این رابطه کامران سلطانی‌زاده، سخنگوی کانون صرافان ایرانیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تلاش بانک مرکزی برای خرید ارز صادرکنندگان توسط بانک‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر، صراف‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانند ارز بفروشند، خرید چندانی هم نمی‌کنند. وی با اشاره به بخشنامه‌های متعدد ارزی دولت و بانک مرکزی در ماه‌های اخیر، گفت: البته قطعا پشت این تصمیمات، سیاستی وجود دارد که اصل سیاست، قابل قبول به نظر می‌رسد و آن‌ هم مدیریت مصرف ارز در شرایط فعلی است اما مشکلی که برای صرافان پیش آمده این است که صرافی‌ها نمی‌توانند مثل قبل ارز را خرید و فروش کنند و این موضوع هزینه‌ها را برای آنها افزایش داده است.
سخنگوی کانون صرافان ایرانیان با بیان اینکه شرایط فروش ارز دشوار شده است، ادامه داد: حدود ۶۵۰ صرافی‌ در کشور مشغول به کار هستند که هر کدام از این صرافی‌ها اگر بخواهند روزانه چند دلار ارز بفروشند، قطعا از پس هزینه‌های خود برنمی‌آیند.
سلطانی‌زاده با اشاره به ایجاد محدودیت برای فروش ارز توسط صرافی‌ها، اظهار کرد: ایجاد محدودیت فروش ارز برای صرافی‌ها سبب می‌شود تا بار دیگر معاملات زیرزمینی و غیرشفاف رونق گیرد که این موضوع به صلاح اقتصاد شفاف کشور نیست. وی افزود: هفته گذشته یکی از صادرکنندگان، قصد فروش ۵۰ هزار دلار ارز را داشت که هیچ‌یک از صرافی‌هایی که با آنها تماس گرفته بودند، حاضر به خرید آن نشدند، چرا که قیمت ارز رو به کاهش بود و صرافان نمی‌توانستند ارز خریداری شده را در مدت زمان کوتاهی بفروشند و این باعث می‌شود که صراف از قیمت بازار جا بماند و ضرر کند. سخنگوی کانون صرافان ایرانیان با تاکید بر اینکه ما مخالف نظارت دولت نیستیم، گفت: با این حال در مدت زمان کوتاهی یعنی کمتر از یک ماه بخشنامه‌های ارزی متعددی صادر شده که این کار ما را با مشکل مواجه می‌کند، هر چند که اگر در نهایت این مدیریت ادامه یابد و بدانیم که به مصلحت کشور است، تمام صرافان نیز حتی به قیمت ضرر مقطعی خودشان، همکاری می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0068 sec