printlogo


کد خبر: 203326تاریخ: 1397/9/26 00:00
پس از افزایش حملات تروریستی به مرزبانان ایرانی، حالا 6 مرزبان پاکستانی نیز در پی حمله افراد مسلح کشته شدند
یک سوزن به پاکستان
این حمله که بلافاصله پس از امضای تفاهمنامه میان تهران و اسلام‌آباد برای حفظ امنیت مرزها انجام شد نشان می‌دهد تصمیم‌گیران تروریست‌ها به دنبال مخدوش کردن روابط 2 کشور هستند

گروه سیاسی: تنها یک روز پس از امضای تفاهمنامه میان ایران و پاکستان برای حفظ و امنیت مرزهای میان 2 کشور، افراد مسلح در مرزهای استان سیستان ‌ و بلوچستان ایران و استان بلوچستان پاکستان، به یک گشتی مرزی پاکستان حمله کردند.
به گزارش «وطن‌امروز»، در پی این حمله تروریستی، 6 سرباز مرزبانی پاکستان کشته و بر اساس برخی منابع 14سرباز دیگر نیز زخمی شدند.
این حمله تروریستی در حالی اتفاق افتاده که حملات گروه‌های مسلح تروریستی از داخل خاک پاکستان به پاسگاه‌های مرزی ایران اخیرا تشدید شده است. بامداد 24مهرماه امسال 14 نفر از بسیجیان و نیرو‌های هنگ مرزی میرجاوه در یک پایگاه مراقبتی مرزی، توسط یک گروهک تروریستی که درون خاک پاکستان فعالیت می‌کنند، ربوده شدند. از سوی دیگر 15 آذرماه نیز یک خودروی وانت حاوی مواد منفجره، در یک اقدام تروریستی قصد انفجار مقر نیروی انتظامی در چابهار را داشت که با هوشیاری ماموران، نتوانست به درون محوطه ساختمان نیروی انتظامی وارد شود اما انفجار این خودرو در ورودی ساختمان، منجر به شهادت 2 مامور نیروی انتظامی و زخمی شدن تعدادی دیگر شد. کارشناسان مسائل سیاسی و امنیتی همان زمان اعلام کردند این حمله با مدیریت اطلاعاتی آمریکا و مدیریت مالی عربستان و امارات انجام شده و بخشی از ارتش پاکستان که تحت نفوذ عربستان و امارات بوده، وظیفه پشتیبانی از این حمله تروریستی را برعهده داشته است. با این حال پس از این حملات تروریستی، مقامات ایران از مقامات پاکستان خواستند نسبت به جلوگیری از این اقدامات اهتمام ویژه‌ای نشان دهند. همزمان انتقادها از پاکستان به دلیل اهمال و مماشات در برابر تروریست‌های فعال در خاک این کشور افزایش یافت. بویژه اینکه اقدام تروریستی چابهار 2 روز قبل از برگزاری اجلاس روسای مجالس کشورهای ایران، روسیه، چین، ترکیه، افغانستان و پاکستان در تهران رخ داد.  پیگیری‌های مکرر تهران برای متقاعد کردن مقامات پاکستانی در راستای مبارزه جدی‌تر با تروریست‌های فعال در خاک این کشور، در نهایت منجر به برگزاری یک نشست 3 روزه میان مقامات ایران و پاکستان در زاهدان شد. در این نشست که انتهای هفته گذشته به پایان رسید، نمایندگان سیاسی، نظامی و امنیتی 2 کشور حضور داشتند که در نهایت 2 کشور تفاهمنامه مربوط به تقویت امنیت مرزها و مبارزه با قاچاق سوخت و انسان را امضا کردند.
بر اساس این گزارش،  طرفین توافق کردند برای حفظ امنیت مرزها و همچنین جلوگیری از قاچاق سوخت و قاچاق انسان با هم همکاری داشته باشند. ممانعت از تردد تروریست‌ها در مرزهای مشترک یکی دیگر از موارد توافق شده میان 2 طرف بود. در این جلسه طرفین انتقاداتی نیز به رفتار یکدیگر طی ادوار گذشته داشتند و اعتراضات خود را به نمایندگان مقابل اعلام کردند. نمایندگان ایران در این رایزنی‌های خواستار بازگرداندن مرزبانان ربوده شده از مرز میرجاوه شدند. همچنین 2 کشور با ایجاد کمیته مشترکی جهت بررسی منظم مشکلات مرزی و تلاش برای حل‌وفصل آن نیز موافقت کردند. «محمدهادی مرعشی» معاون سیاسی - امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان درباره این نشست‌ها اعلام کرد: آزادی مرزبانان ایرانی مهم‌ترین موضوعی بود که درباره آن گفت‌وگو شد. اما مدت زمانی از امضای این تفاهمنامه نگذشت (کمتر از 2 روز) که یک گشت مرزی پاکستان با حمله افراد مسلح مواجه و طی آن 6 نفر از مرزبانان پاکستانی کشته و 14 نفر زخمی شدند.
بر اساس اطلاعاتی که منابع خبری پاکستان منتشر کرده‌اند، روز شنبه یک گروه گشتی مرزبانی پاکستان در کمین افراد مسلح قرار گرفت. منابع پاکستانی مدعی شده‌اند تروریست‌ها حدود 30 نفر بوده‌اند و توانستند 6 مرزبان پاکستانی را از پا درآورند. بر اساس این گزارش حال 14 زخمی این حادثه نیز وخیم گزارش شده است.  کارشناسان معتقدند این اقدام تروریستی، آن هم بلافاصله پس از تفاهمنامه زاهدان، نشان می‌دهد تلاش برای تخریب مناسبات میان ایران و پاکستان در دستور کار تروریست‌های مسلح قرار گرفته است.  اما در پی این حادثه، وزارت خارجه پاکستان، سفیر ایران در اسلام‌آباد را احضار کرد.  بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان، «مهدی هنردوست»، سفیر ایران به وزارت خارجه پاکستان احضار شد تا اعتراض به این حادثه را به کشور ایران منتقل کند. وزارت خارجه پاکستان در این بیانیه آورده است که هنردوست باید از تهران بخواهد عملیاتی موثر علیه گروه تروریستی‌ای که مسؤول این حمله است در سمت مرزهای خود انجام دهد. بر اساس اعلان وزارت امور خارجه در احضار سفیر ایران همچنین بر نیاز به وجود مکانیسم هماهنگی موثر در مرزها برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده تاکید شده است. سفیر ایران تسلیت خالصانه ایران را به خانواده کشته‌شدگان این حادثه اعلام کرد و آرزوی بهبودی هر چه سریع‌تر مجروحان آن را داشت. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در پیامی این حادثه تروریستی را بشدت محکوم کرد. قاسمی در این پیام  ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت پاکستان و خانواده‌های قربانیان و مجروحان این حادثه تلخ تروریستی، آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای هرگونه اقدام مشترک علیه پدیده شوم تروریسم به هر شکل و نوع آن در منطقه اعلام کرد.
مار در آستینت را بکش!
حمله تروریستی به مرزبانان در مناطق شرقی همجوار پاکستان، اتفاقی است که طی سال‌های اخیر به دفعات برای ایران تکرار شده است. با حمایت اطلاعاتی آمریکا و پشتیبانی مالی آل‌سعود، گروه‌های ترویستی در خاک پاکستان ایجاد شده‌اند تا هر از گاه اقداماتی را برای ناامن کردن مناطق مرزی ایران در استان سیستان و بلوچستان انجام دهند. در این میان نقش ارتش پاکستان غیرقابل انکار است. به دلیل فعالیت‌های گسترده وهابیت در پاکستان و همین‌طور پول‌پاشی‌های هنگفت عربستان در این کشور، بخشی از ارتش پاکستان روابط بسیار نزدیکی با آل‌سعود برقرار کرده است. روابط ارتش پاکستان و آل‌سعود منجر به اهمال این کشور در مقابله با فعالیت‌های تروریست‌های ضد ایرانی در خاک پاکستان شده است. البته این ارتباطات مستمر باعث نوعی همکاری میان این بخش از ارتش پاکستان و تروریست‌ها شده است، به‌گونه‌ای که برخی کارشناسان معتقدند حالا این ارتش پاکستان است که احاطه کامل بر این گروه‌های تروریستی دارد.
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در جریان حادثه تروریستی اخیر در چابهار، به ارتباط تنگاتنگ ارتش پاکستان و تروریست‌ها اشاره کرد. هانی‌زاده در این‌باره به «وطن‌امروز» گفت: از آنجا که عربستان نقشی اساسی در شکل‌گیری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و نیروهای مسلح پاکستان داشته و دارد، نفوذ این کشور در پاکستان خیلی بالاست. به همین خاطر معتقدم عملیات تروریستی اخیر طرحی مشترک میان آمریکا، سعودی، اسرائیل و بخشی از نیروهای امنیتی ارتش پاکستان بوده است. البته قرار بود عملیات اخیر در چابهار، یک عملیات بزرگ تروریستی و با تخریب بالا باشد اما هوشیاری ماموران انتظامی مانع از تحقق این هدف آمریکا، سعودی و اسرائیل شد... «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان در طول چند ماه اخیر از طریق اظهارنظرهای مستقل تلاش کرد سیاست پاکستان را به گونه‌ای ترسیم کند که آمریکا دخالت کمتری در امور این کشور داشته باشد اما از آنجا که ارتش در پاکستان مقابل دولت تعریف شده و سیاستی کاملا مستقل دارد، به نظر می‌رسد عناصری که گروهک‌های تروریستی را به عملیات اخیر در چابهار تشویق کردند، به دور از چشم دولت بوده و مستقیما در تعامل با آمریکا و عربستان چنین تصمیمی گرفته‌اند... سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان، سازمان قدرتمندی است که اشراف زیادی بر اوضاع این کشور و حتی منطقه دارد ولی عربستان با پرداخت پول‌های کلان به برخی فرماندهان این سازمان، آنها را با سیاست‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان هماهنگ می‌کند. حقیقت این است که نمی‌توان تمام فرماندهان ارتش را متهم کرد که وابسته به سعودی هستند اما عربستان بالاخره یکسری مهره‌های تاثیرگذار در دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و ارتش پاکستان دارد. همین نیروها هم با اهرم گروهک‌های تروریستی، هدف سعودی برای گسترش ناامنی در داخل مرزهای ایران را دنبال می‌کنند. دولت پاکستان هم به خاطر نیازی که به کمک‌های مالی سعودی- آمریکایی دارد، گاهی از این ارتباطات چشم‌پوشی می‌کند.
 


Page Generated in 0/0067 sec