printlogo


کد خبر: 203337تاریخ: 1397/9/26 00:00
چهارگوشه

ماهاتیر محمد: بیت‌المقدس مرکز اسرائیل نیست
ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی پس از آنکه استرالیا بیت‌المقدس غربی را به عنوان مرکز اسرائیل به رسمیت شناخت، گفت: آنها این حق را ندارد تا بیت‌المقدس را مرکز اسرائیل بنامند. استرالیا در حالی این اقدام را انجام می‌دهد که در ماه می ‌گذشته ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدامی عجیب سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد. پس از آن اعتراضات گسترده‌ای میان کشورهای جهان و حامیان حقوق فسلطین در گرفت اما کشورهایی که در محور آمریکا قرار دارند از این تصمیم تبعیت کرده‌اند. در همین حال ماهاتیر محمد می‌گوید آنها هدفی جز جدایی یهودیان از مسلمانان ندارند به همین جهت بیت‌المقدس را به 2 بخش تقسیم کرده‌اند شهری که متعلق به فلسطینان است.

گوترش خواستار تحقیقات موثق درباره قتل خاشقجی شد
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات موثق درباره قتل جمال «خاشقجی» شده است. جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در تاریخ دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان‌سعودی در استانبول ترکیه ناپدید شد. ریاض در ابتدا مدعی بود خاشقجی همان روز از کنسولگری خارج شده اما شواهد موجود در این رابطه حکایت از ماجرای دیگری داشت و افشاگری رسانه‌ها درباره قتل این روزنامه‌نگار مقامات عربستانی را وادار به اعتراف کرد. در همین رابطه در هفته گذشته سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای شخص «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان‌سعودی را عامل اصلی قتل خاشقجی معرفی کرد.

تونی بلر: 30 ماه مذاکره کردیم و وضعیت بحرانی است
تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس از حزب کارگر می‌گوید اگر بخواهیم رو راست باشیم باید بگوییم 30 ماه مذاکره کرده‌ایم و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و اگر این شرایط ادامه داشته باشد و وضعیت بحرانی باشد بهتر است همه‌پرسی را مجددا برگزار کنیم. بلر در حالی این سخنان را ایراد کرد که مرکل صدر اعظم آلمان هم گفته است مادامی که او در قدرت است از روند خروج انگیس از اتحادیه اروپایی حمایت می‌کند. در همین حال ترزا می، تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق این کشور را بابت دعوت به همه‌پرسی دوباره بر سر بریگزیت، به «کارشکنی» در خروج از اتحادیه اروپایی و «توهین» به مردم و مقام نخست‌وزیری متهم کرده است. نخست‌وزیر کنونی انگلیس گفته است: «اینکه تونی بلر به بروکسل برود و با فراخواندن به همه‌پرسی دوم، در مذاکرات جاری کارشکنی کند، توهین به مقامی است که روزی خود او در آن قرار داشت و مردمی که او خدمتگزارشان بود». بلر روز جمعه گفت: «اگر دیگر گزینه‌های بریگزیت به جایی نرسد» این «منطقی» خواهد بود که نمایندگان پارلمان به برگزاری یک همه‌پرسی دوم رای بدهند.

ائتلاف پاشینیان ۸۸ کرسی پارلمان ارمنستان را کسب کرد
بر اساس اعلام نتایج نهایی اعلام‌شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، ائتلاف «گام من» متعلق به نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر موقت این کشور توانسته در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور که در تاریخ ۹ دسامبر برگزار شد، از مجموع ۱۳۲ کرسی ۸۸ کرسی را کسب کند. روز یکشنبه هفته گذشته انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان برگزار شد و در این انتخابات 2 ائتلاف و ۹ حزب با یکدیگر به رقابت پرداختند. بر اساس اعلام تیگران موکوچیان، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، نتایج انتخابات نشان می‌دهد ائتلاف «گام من» متعلق به پاشینیان توانسته بالغ بر ۷۰ درصد آرا را کسب کند، در حالی که حزب حاکم سابق یعنی حزب جمهوری‌خواه نتوانسته حد نصاب 5 درصدی لازم را برای ورود به پارلمان از آرا کسب کند.
بر اساس قانون اساسی ارمنستان رئیس‌جمهور این کشور اقدام به انتصاب کاندیدای پیشنهادی از سوی اکثریت پارلمانی به عنوان نخست‌وزیر می‌کند و این کار را بعد از آغاز دوره جدید پارلمان انجام می‌دهد.
 


Page Generated in 0/0077 sec