printlogo


کد خبر: 203395تاریخ: 1397/9/27 00:00
حال و هوای خرید شب یلدا در زنجان
چله‌نشینی قیمت‌ها

با وجود اینکه چند روز بیشتر به شب یلدا، این طولانی‌ترین شب سال،‌ باقی نمانده است اما خبری از شور و هیجان سال‌های قبل برای خرید نیست. قیمت‌ مواد غذایی شب یلدا نسبت به سال قبل چندین برابر شده درحالی که قدرت خرید مردم کاهش یافته است. به گزارش فارس، «یلدا» در فرهنگ ایران باستان، سپری شدن بلندترین شب سال و پس از آن افزوده شدن بر مدت زمان روزهای آتی است. با توجه به سنت دیرینی که از گذشته وجود دارد، هر سال مردم ایران این شب را تا نیمه‌هایی از شب جشن گرفته و به نقل افسانه و حافظ‌خوانی می‌پردازند. طبق همین سنت دیرین، ایرانیان برای زینت‌بخشی به مراسم شب یلدا و فراهم شدن پذیرایی مطلوب، علاوه بر پخت غذایی فاخر، خوراکی‌هایی مانند آجیل و میوه‌هایی مانند هندوانه و انار نیز تهیه کرده و از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. به خاطر همین موضوع هر سال از چند روز باقیمانده به شب یلدا، بازار نیز در فروشگاه‌های آجیل، شیرینی‌سراها، میوه‌فروشی‌ها و... گرم و پرتحرک می‌شود.  طبق گزارش میدانی فارس، با وجود اینکه چند روز بیشتر به شب یلدا باقی نمانده است اما خبری از شور و هیجان و جنب‌وجوش خیره‌کننده و آنچنانی دیده نمی‌شود. یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار با اشاره به کسادی بی‌سابقه بازار آجیل گفت: هر سال بازار شب یلدا و البته بازار شب عید بدتر از سال‌های قبل می‌شود. وی با اشاره به اینکه امسال قیمت پسته رکورد شکسته و به 200 هزار تومان رسیده است، افزود: به همین دلیل عده کمی از مردم توان خرید آن را دارند، بنابراین ترجیح می‌دهند آن را از سفره شب یلدا حذف کنند. این فروشنده با اشاره به اینکه قیمت آجیل و سایر خشکبار نیز دست‌کمی از قیمت پسته ندارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود باید به مردم حق داد که خریدی نداشته باشند. وی افزود: نبود نقدینگی مناسب در زندگی روزمره مردم سبب افت توان خرید شده و همین امر نیز موجب کاهش چشمگیر فروش در این روزها شده است.
خریدمان نسبت به سال قبل یک‌سوم شده است
یکی از شهروندان که چند کیسه سبک و کوچک از خریدهایش را نیز در دست داشت،  درباره خرید شب یلدا اظهار کرد: قیمت‌های شب یلدا نسبت به سال قبل چندین برابر شده و قدرت خرید مردم کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه سال گذشته با همین میزان پولی که هزینه کرده‌ام، 3 برابر خرید کردم، گفت: امسال علاوه بر افزایش قیمت اجناس، پولی هم برای خرید به همان اندازه همیشگی ندارم. این شهروند با بیان اینکه مستمری و حقوق افزایشی نیافته ولی قیمت‌ها به یکباره 3 یا 4 برابر شده است، افزود: مستمری که بنده دریافت می‌کنم فقط برای گذران امور عادی زندگی کافی است و به همین خاطر در چند شب باقیمانده تا شب یلدا خرید هر ساله را انجام نداده‌ام و در تلاشم بتوانم خریدی اندک انجام دهم تا سفره یلدای خانواده را خالی از آنچه که مرسوم است نگذارم.
پسته 200 هزار تومان!
رئیس اتحادیه بنکداران آجیل و خشکبار زنجان در همین باره گفت: هم‌اکنون قیمت پسته از 150 تا 200 هزار تومان متغیر است. مرتضی انتصار با اشاره به کاهش 40 درصدی فروش آجیل در زنجان بیان کرد: البته میزان افزایش قیمت سایر محصولات نسبت به پسته کمتر است اما در نهایت بازار راکد است و فروشی نیست. رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌‎فروشان زنجان نیز در همین باره به فارس گفت: قیمت مرغ گرم طی هفته گذشته روند افزایشی داشته و به حدود 12 هزار تومان رسیده است. ناصر رمضانلو اظهار کرد: برای تعدیل قیمت مرغ گرم توزیع مرغ منجمد بزودی با قیمت مصوب تنظیم بازار آغاز می‌شود.
میوه 20 درصد گران شد
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان هم درباره قیمت‌ میوه‌ها در آستانه شب یلدا اظهار کرد: اخیرا قیمت انواع میوه در بازار میوه و تره‌بار 20 درصد افزایش یافته است. مرتضی هاشمی همچنین گفت: طی همین چند روز اخیر قیمت موز به 11 هزار تومان رسید و گران‌ترین میوه نیز موز است اما قیمت سایر میوه‌ها هم افزایش قابل توجهی داشته است.


Page Generated in 0/0049 sec