printlogo


کد خبر: 203401تاریخ: 1397/9/27 00:00
سخنگوی وزارت امور خارجه: سازوکار ویژه مالی اروپا محدود به خرید دارو و مواد غذایی نیست
از قول کری تا قول اروپایی‌ها

در شرایطی که بعد از چند ماه خلف‌وعده اروپا در ارائه کانال ویژه مالی، مسؤولان اتحادیه اروپایی اعلام کرده‌‌اند محدود کردن SPV به کمک‌های بشردوستانه چون غذا و دارو به نوعی می‌تواند آنها را از دام تحریم‌های آمریکا برهاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران معتقد است سازوکار ویژه مالی با اروپا صرفا برای خرید دارو و مواد غذایی نیست. به گزارش «وطن‌امروز»، از چند روز پیش اعلام شد اتحادیه اروپایی تصمیم گرفته است برای فرار از تحریم‌‌های آمریکا، سطح مراودات خود با ایران در قالب SPV را به مواردی چون غذا، دارو یا برخی کالاهای خاص تقلیل دهد. تصمیم اتحادیه اروپایی در حالی است که خواسته اصلی ایران در مذاکرات موسوم به برجام اروپایی، تضمین فروش نفت به اروپا و بازگرداندن ارز حاصل از آن به داخل کشور بود. در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سازوکار مالی اروپا مدتی است تحت بررسی قرار دارد، گفت: این سازوکار صرفا برای خرید دارو و مواد غذایی نیست. بهرام قاسمی روز گذشته در نشست خبری درباره اجرای سازوکار مالی اروپا گفت: این سازوکار مدتی است تحت بررسی قرار دارد و سازوکاری برای تسهیل مبادلات ایران با اتحادیه اروپایی است. این سازوکار شامل اقلام بسیاری می‌شود که در این سبد کالایی می‌تواند دارو، مواد غذایی و سایر کالاها قرار گیرد؛ این مکانیزم می‌تواند با سایر کشورها هم برقرار شود. وی تاکید کرد: این سازوکار صرفا برای خرید دارو و مواد غذایی نیست و سرمایه‌‌گذاری صنعتی و اقتصادی هم باید جای خود را در این سبد کالایی پیدا کند.
اختلافات شدیدی بر سر مسأله موشکی با اروپا داریم
قاسمی دیروز همچنین درباره اظهارات تند نماینده اروپا درباره تجهیزات موشکی ایران گفت: این اظهارات در گذشته نیز اعلام شده است. هیچ دو کشوری نمی‌توانند درباره همه موضوعات و مسائل اشتراک نظر داشته باشند. در حوزه مسائل موشکی این اختلاف‌نظر بین ما و برخی کشورهای اروپایی با شدت بیشتری و با برخی کشورهای دیگر با شدت کمتری وجود دارد.
قول جدید اروپایی‌ها به ظریف
روز گذشته همچنین رئیس شورای راهبردی روابط خارجی از قول مقامات اروپایی به ظریف جهت راه‌اندازی SPV تا پایان امسال خبر داد. سیدکمال خرازی دیروز در حاشیه همایش صلح و ثبات در غرب آسیا در پاسخ به سوال فارس درباره سازوکار مالی اروپا (SPV) گفت: همه امیدوارند این سازوکار اجرایی شود و خود اروپا هم تا به حال این قول را داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، البته انتظار است گام‌های عملی را بردارد. وی افزود: بر اساس گفت‌وگوهای اخیر ظریف با مقامات اروپایی، آنها قول داده‌‌اند تا پایان امسال این سازوکار اجرایی شود. خرازی همچنین در پاسخ به سوالی درباره SPV ایرانی بیان کرد: من اطلاعی ندارم الان چه تلاش‌هایی برای سازوکار مشابه در ایران انجام می‌شود. سازوکاری که اروپایی‌ها برقرار می‌کنند به تناسب آن باید دستگاه‌های ایرانی خود را تنظیم کنند که بتوانند از آن استفاده کنند.
 


Page Generated in 0/0059 sec