printlogo


کد خبر: 203404تاریخ: 1397/9/27 00:00
اخبار

مذاکره کنیم  می‌گویند به زانو درآمدید
تحلیلگر سیاسی می‌گوید: امروز که برنامه هسته‌ای نیمه‌تعطیل است توازنی نیست تا با آمریکا مذاکره کنیم، اگر چنین شرایطی را بپذیریم به شکلی تفسیر خواهند کرد که ایران به زانو درآمده است. سیدمحمد مرندی در گفت‌وگو با مهر، مذاکره را ابزاری در سیاست خارجی کشورها دانست که برخی مواقع استفاده از این ابزار در راستای منافع ملی یا به ضرر منافع ملی کشور است. به اعتقاد وی، مذاکره زمانی می‌تواند به ضرر منافع کشور باشد که طرف مقابل احساس کند به دلیل فشار کشور دیگر را پای میز مذاکره آورده است، بنابراین مذاکره کردن در چنین شرایطی منجر به ارائه امتیازات گسترده به طرف مقابل می‌شود و به همین دلیل مذاکره نه همیشه مثبت و نه همیشه منفی است. استاد دانشگاه در این ارتباط معتقد است: در حال حاضر شرایط برابری با آمریکا نداریم، به همین دلیل مذاکره با آمریکا به عنوان ضعف ما محسوب می‌شود. وی همچنین درباره علت تاکید برخی افراد و جریان‌‌های داخلی بر مذاکره با آمریکا می‌گوید: برخی از این افراد منتسب به طرف مقابل، برخی ترسیده و نگران و برخی دیگر اصولا ساز مخالف با نظام می‌زنند. مرندی معتقد است مذاکره با آمریکا در چنین شرایطی راهکار حل مشکلات نیست و طرفداران مذاکره بدانند امروز که برنامه هسته‌ای ما نیمه‌تعطیل است توازنی نیست تا مذاکره کنیم، اگر چنین شرایطی را بپذیریم به شکلی تفسیر خواهند کرد که ایران به زانو درآمده است.

دیدار جابری‌انصاری و بشار اسد
دستیار ویژه وزیر امور خارجه ایران با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین جابری‌انصاری، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی که به سوریه سفر کرده است یکشنبه‌شب در دمشق با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد. تحولات مربوط به تاسیس کمیته قانون اساسی سوریه از جمله محورهای گفت‌وگو‌‌های دوطرف عنوان شده است. همچنین روز شنبه الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه هم در سفری که به تهران داشت با حسین جابری‌انصاری ملاقات و پیرامون آخرین تحولات سوریه و حل سیاسی بحران این کشور رایزنی کرد.

وزیر خارجه قطر:
ایران جزئی از منطقه ما است  باید با آن تعامل کنیم
وزیر خارجه قطر با بیان اینکه کشورش با تحریم‌های یکجانبه مخالف است، گفت دوحه معتقد است باید با ایران تعامل کرد، چرا که ایران جزئی از منطقه است. به گزارش فارس، «شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» در مصاحبه‌ای که یکشنبه‌شب از شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» پخش شد، درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: «ما تحریم یکجانبه علیه هیچ کشوری را تشویق نمی‌کنیم. تحریم، راهی برای حرکت به سمت حل مسأله نیست». دیپلمات ارشد قطر افزود: «ما ایالات متحده را به بازگشت به مذاکره و راهکار دیپلماتیک تشویق می‌کنیم، چرا که تاب یک تنش دیگر در منطقه را نداریم. تصورش را هم نمی‌توانید کنید که قطر که بین ایران و عربستان سعودی است که هر دو هم با هم رقیب هستند، در چه وضعیتی قرار دارد. همین وضع درباره ایران و ایالات متحده هم هست و ایالات متحده روابط بسیار قدرتمندی با قطر دارد. این موضوع ما را در وضعیت معذبی قرار می‌دهد». وزیر خارجه قطر درباره روابط کشورهای عربی با ایران گفت: «ایران جزئی از منطقه ما است، بخواهیم یا نخواهیم، چه با سیاست آنها موافق باشیم، چه مخالف. این بدان معنی نیست که با آنها تعامل نکنیم و فقط از آنها دوری کنیم و در درگیری‌های نیابتی در مثلا یمن، سوریه، عراق و لبنان با آنها مقابله کنیم». آل‌ثانی تأکید کرد اگر یک چارچوب همکاری منطقه‌ای وجود نداشته باشد و کشورها با هم درباره دغدغه‌ها و نیازهای‌شان صحبت نکنند، «به راه‌حلی نخواهیم رسید». وزیر خارجه قطر بی‌ثباتی‌های موجود در منطقه را نتیجه سیاست‌های چند کشور خواند و گفت: «ما الان با کسانی [عربستان سعودی] که قطر را محاصره کرده، به جنگ بی‌دلیل علیه یمن ادامه می‌دهد و آنطور نخست‌وزیر لبنان را ربود، اختلاف نظر داریم».
 


Page Generated in 0/0057 sec