printlogo


کد خبر: 203409تاریخ: 1397/9/27 00:00
رئیس پلیس فتای ناجا:
فعالیت ‌سایت‌های ارز دیجیتال غیرقانونی است
هادیانفر: برای هیچ وب‌سایت اینترنتی در این حوزه مجوز قانونی صادر نشده است

گروه اجتماعی: رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به اینکه تاکنون سازوکارهای مشخصی برای رمزارزها در کشور تعیین نشده است، گفت: برای هیچ وب‌سایت اینترنتی در این حوزه مجوز قانونی صادر نشده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس فتای ناجا با اعلام این خبر اظهار داشت: امروز برخی افراد و شرکت‌های خارجی با راه‌اندازی فناوری بلاک‌چین اقدام به تولید رمزارزها کرده و در صرافی‌های آنلاین اینترنتی در جهان که تحت سلطه ایالات متحده آمریکا بوده و اجازه دسترسی به کاربران ایرانی را نیز نمی‌دهند، با عناوین کریپتو کارنسی اقدام به خرید و فروش می‌کنند که این عناوین در ایران به ارزهای دیجیتال معروف شده است. وی با بیان اینکه فناوری بلاک‌چین در حوزه‌های مختلف نظیر اقتصاد، تامین منابع مالی، صنایع پزشکی و دیگر زمینه‌ها کاربرد دارد، افزود: اگرچه ارزهای رمزنگاری شده به عنوان روشی آسان برای پرداخت هزینه‌ها، خرید آنلاین و آفلاین، سرمایه‌گذاری، معامله‌گری و نقل‌وانتقال پول بین طرفین  رواج یافته و می‌تواند فرصتی برای برخی کشور‌ها نیز باشد ولی آزاد بودن شبکه رمزارزها بویژه بیت‌کوین به معنای آن است که اینها متمرکز نیستند و به تعبیر دیگر صاحب ندارند و در برخی اخبار منتشره برای مردم جهان اعلام شده است هیچ‌گونه کنترل و نفوذی در این حوزه وجود ندارد.
بدون پشتوانه بودن رمزارزها
رئیس پلیس فتای ناجا خاطرنشان کرد: باید دقت داشت این رمزارزها بدون پشتوانه بوده، عدم نفوذ و کنترل بر این ارزها نیز معنا ندارد به طوری که دستکاری در قیمت‌ها (ایجاد  نوسانات بسیار بالا در قیمت این ارزها در صرافی‌ها) و حمایت از تحریم کاربران ایرانی و قطع دسترسی آنان توسط کشورهای صاحب نفوذ در این حوزه نشان‌دهنده نفوذ و کنترل بر رمزارزها بوده و باعث  افزایش فوق‌العاده ریسک برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی در حوزه رمزارزها شده است. سردار هادیانفر اضافه کرد: مردم عزیزمان و شرکت‌های خصوصی و دولتی مراقب اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزار‌ها، وب‌سایت‌های اینترنتی، ربات‌های تلگرامی، فیشینگ وب‌سایت‌ها و ایمیل‌ها، تبلیغات سوء وب‌سایت‌ها، افزونه‌های مرورگرها که برخی افراد سودجو تحت عناوین مختلفی اعم از استخراج و دریافت بیت‌کوین و ایردراپ‌های رایگان و امثالهم با استفاده از بدافزارهای آلوده اقدام به سوءاستفاده از سیستم‌های رایانه‌ای و سرورهای شرکت‌ها برای استخراج رمزارزها می‌کنند، باشند و هر چیزی را بدون دانش و اطلاع از آن دانلود و استفاده نکنند.
عدم صدور مجوز رسمی
این مقام ارشد انتظامی مطرح کرد: در زمینه ذخیره و نگهداری رمزارزها در صرافی‌ها و کیف پول‌ها به خاطر بومی نبودن و خارج از دسترس بودن آنان برای کاربران ایرانی، احتمال کلاهبرداری با استفاده از ابزارها و روش‌های دسترسی غیرمجاز وجود دارد.
وی گفت: افراد فعال در این حوزه باید دقت داشته باشند اکسچینج‌ها (تالارهای معاملاتی، صرافی‌های آنلاین) و کیف پول‌ها گلوگاه‌های اصلی کریپتوکارنسی بوده و هر لحظه احتمال کلاهبرداری از سوی آنان و از دست رفتن سرمایه سرمایه‌گذاران متصور است.
 رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به اینکه تاکنون سازوکارهای مشخصی برای رمزارزها در کشور تعیین نشده و از سوی نهادهای مسؤول در حال بررسی است، گفت: تاکنون برای هیچ وب‌سایت اینترنتی در این حوزه مجوز قانونی صادر نشده است.
 سردار هادیانفر تصریح کرد: افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند حتما با مطالعه و دانش کافی وارد این حوزه شده  و موقع خرید رمزارزها از یک فرد، با او به صورت رو در رو دیدار کرده و معامله را به‌صورت حضوری انجام دهند.
 وی  ادامه داد: اکنون وب‌سایت‌های اینترنتی، کانال‌ها و گروه‌هایی در  شبکه‌های اجتماعی بویژه  شبکه اجتماعی تلگرام که خود در کشور ایران فیلتر است، در این زمینه راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کنند  که هیچ گونه مجوزی از سوی هیچ نهادی برای آنان تاکنون صادر نشده است و حتی برخی وب‌سایت‌ها نیز برابر بررسی‌های صورت گرفته اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0050 sec