printlogo


کد خبر: 203447تاریخ: 1397/9/28 00:00
نتایج یک پژوهش اجتماعی نشان داد
ضرورت آشنایی اهالی رسانه با مفاهیم جمعیتی

گروه اجتماعی:‌  نتایج یک پژوهش علمی- اجتماعی در حوزه رسانه و جمعیت نشان می‌دهد، یکی از ضرورت‌های اصلی پرداختن به موضوعات جمعیتی بویژه سیاست‌های حوزه جمعیت، آشنایی اهالی رسانه با مفاهیم مهم جمعیتی است.
به گزارش مهر، نتایج یک پژوهش علمی- اجتماعی در حوزه رسانه و جمعیت که
بتازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد یکی از ضرورت‌های  اصلی پرداختن به موضوعات جمعیتی بویژه سیاست‌های حوزه جمعیت، در وهله اول آشنایی اهالی رسانه در حوزه رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری‌ها و صداوسیما با این مفاهیم و مقولات مهم جمعیتی است. نتایج این پژوهش علمی که با عنوان «تحلیل سیاست‌های جمعیتی در بخش اجتماعی رسانه‌ها» به همت «محمود مشفق» متخصص حوزه جمعیت‌شناسی و «علی البرزی» فعال در حوزه رسانه انجام شده است، نشان می‌دهد، شیوه بازتاب و پرداختن صفحات اجتماعی رسانه‌ها، تا به امروز آنطور که باید از نگاه جمعیت‌شناسی و در راستای اهداف اصلی این سیاست‌ها که همان  واکاوی این موضوع برای جامعه و انتقال این مهم یعنی نیاز کشور به «جمعیت مطلوب و متناسب» به آحاد جامعه، نبوده است. از سوی دیگر حتی در این موضوع هم سیاست‌های رسانه‌ای دخالت کرده و هر رسانه آنطور که خواسته و سیاست‌های سازمان‌ها، نهادها و گروه‌های حامی‌اش اجبار کرده‌اند به اخبار، رویداد‌ها و موضوعات مرتبط با سیاست‌های جمعیتی پرداخته است. همچنین در بخش  تحلیل آماری این پژوهش اشاره شده است گرایش اصلی رسانه‌ها و خبرنگاران در پرداختن به موضوعات جمعیتی از بین خبر، گزارش، یادداشت، مقاله و مصاحبه، بیشتر به بخش خبر متمرکز شده است و تحلیل‌های موضوعی، مصاحبه و گزارش بخش اندکی از فعالیت‌های خبرنگاران را به خود اختصاص داده است؛ در حقیقت گرایش اهالی رسانه به انتشار خبر در این حوزه علمی و سیاست‌گذاری بیشتر است. از سوی دیگر از بین شاخص‌های مهم حوزه جمعیت‌شناسی، باروری، مرگ و میر، مهاجرت، ازدواج و طلاق پرداختن به موضوع باروری در مطالب و انتشار و اعلام خبرهایی درباره افزایش یا کاهش نرخ باروری در کشور بیشترین درصد را به خود اختصاص داده و انتشار خبرهایی مانند میزان زاد و ولد در ماه‌های گوناگون سال رتبه دوم را در رسانه‌ها داشته است. همچنین در بخش دیگری از این پژوهش علمی و رسانه‌ای اشاره شده است یکی از دلایل تمایل خبرنگاران به خبرمحوری در این حوزه، نداشتن اطلاعات کافی و تخصصی  نسبت به شاخص‌ها، پارامترها و سیاست‌ها در علم جمعیت‌شناسی است که این موضوع باعث شده است یک خبرنگار در حوزه اجتماعی بیشتر به انتشار خبر در این حوزه مانند اخبار روزانه‌ای که توسط مدیران سازمان‌های مرتبط مانند ثبت‌احوال و سازمان‌های مشابه اعلام می‌شود، گرایش داشته باشد.
در این پژوهش پیشنهاد شده است سازمان‌های رسانه‌ای برای آشنایی خبرنگاران و اهالی رسانه با مقولات مهم علم جمعیت‌شناسی و سیاست‌های جمعیتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی را در دستور کار خود قرار دهند تا علاوه بر آشنایی تخصصی با اینگونه موضوعات، در آینده‌ای نزدیک خبرنگاران تخصصی در حوزه جمعیت‌شناسی داشته باشیم  تا علاوه بر خبرمحوری، موضوعات مهم‌تری مانند مقاله، یادداشت و گزارش بیشتر در رسانه‌ها برای انتقال اهمیت موضوعات جمعیتی به جامعه منتشر شود.
 


Page Generated in 0/0080 sec