printlogo


کد خبر: 203537تاریخ: 1397/9/29 00:00
چهره‌ها

نیکی هیلی: بن‌سلمان خوی اوباشگری‌‌‌‌اش را کنار بگذارد
نماینده آمریکا در سازمان ملل از تعبیر تندی برای توصیف ویژگی‌های رفتاری محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان استفاده کرد و گفت: او باید خصلت بد خود را که به خلق و خوی «اوباشان» نزدیک بوده و شبیه به کسانی است که با خشونت و تهدید رفتار می‌کنند، کنار بگذارد. این صحبت‌‌های هیلی در حالی است که هیات حاکمه آمریکا  عموما از تفاسیر بسیار ساده‌تری درباره سعودی‌ها استفاده می‌کنند. قرارداد‌‌های تجاری و همکاری‌‌های اقتصادی عموما علت‌‌های اصلی این‌گونه موضع‌گیری‌هاست. نیکی هیلی که روزهای آخر خود را در سازمان ملل متحد می‌گذراند همچنین درباره قتل خاشقجی ابراز تاسف کرد. تحلیلگران بر این باورند که هیلی به طور شخصی بر این باور است که بن سلمان نقش مهمی در قتل خاشقجی ایفا کرده است؛ چندی پیش نیز گفته بود دستگاه حکومتی سعودی مسؤول قتل این روزنامه‌نگار است.

نخست‌وزیر بلژیک استعفا کرد
اعتراضات عمومی نخست‌وزیر بلژیک را مجبور به استعفا کرده است. گفته می‌شود این تهدیدی جدی برای مکرون است که شرایط مشابهی دارد. در همین حال خبرگزاری‌ها گزارش دادند «شارل میشل» نخست‌وزیر بلژیک شامگاه سه‌شنبه از سمت خود استعفا کرد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که میشل متن استعفای خود را نوشته و قرار است طی دیدار با «فیلیپ»، پادشاه بلژیک، آن را تقدیم وی کند. گفته می‌شود استعفای نخست‌وزیر بلژیک بعد از آن انجام شده است که 2 حزب «سبز» و «سوسیالیست» این کشور اعلام کرده‌اند رأی اعتماد خود به او را سلب کرده‌اند. طی هفته‌های گذشته، تعدادی از شهرهای بلژیک از جمله بروکسل، پایتخت این کشور تحت تاثیر تظاهرات مردمی در فرانسه موسوم به «جلیقه‌زردها»، شاهد تظاهرات در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت بلژیک بود.

دی‌میستورا رفت  و پدرسون جایگزین وی شد
استفان دی‌میستورا، نماینده کنونی سازمان ملل متحد در امور سوریه بعد از نشست با وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در ژنو سوییس به اطلاع آنها رسانده که نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه «گیر پدرسون» نروژی است. دی‌میستورا به وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه گفته قصد ندارد به جانشین خود توصیه‌هایی کند یا اظهاراتی بیان دارد. وی پیش‌تر در 17 اکتبر (25 مهر) از کناره‌‌‌گیری خود از این سمت خبر داده بود. گیر پدرسون متولد اسلو، پایتخت نروژ است و در سال‌های 1998 تا 2003 نماینده این کشور برای گفت‌وگو‌ها با تشکیلات خودگردان فلسطین بود. وی مدتی نیز مسؤولیت‌هایی را از جانب سازمان ملل در امور لبنان بر عهده داشت. پدرسون قرار است از هفتم ژانویه 2019 (دوشنبه 17 دی) جایگزین دی‌میستورا شود. این در حالی است که این نماینده نروژی بر اساس سابقه‌‌‌‌اش تلاش خواهد کرد مناسبات میان روسیه و غرب را که تحت تاثیر تحولات سوریه، آینده مبهمی دارد به توازن نزدیک کند.

تیموشنکو: اوکراین فقیرترین کشور در قاره اروپاست
«یولیا تیموشنکو» نخست‌وزیر سابق و اصلی‌ترین مدعی پست ریاست‌جمهوری اوکراین، این کشور را فقیرترین کشور قاره اروپا نامید و درآمد ناکافی مردم را مهم‌ترین عامل جریان فاجعه‌آمیز رشد مهاجرت از اوکراین دانست. تیموشنکو یادآور شد: نزدیک به 60 درصد از شهروندان اوکراینی درآمدی کمتر از میزان متوسط درآمد دارند و درآمد بیش از 30 درصد آنها نیز حتی پایین‌تر از حداقل درآمد است. این نامزد پست ریاست‌جمهوری اوکراین افزود: همین وضعیت وخیم اقتصادی یکی از دلایل اصلی روند فاجعه‌آمیز افزایش میزان مهاجرت از اوکراین است. تیموشنکو تاکید کرد تنها طی یک سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از شهروندان اوکراینی کشور را ترک کرده‌اند و 3 میلیون نفر دیگر نیز خود را آماده کرده‌اند تا به خارج از کشور مهاجرت کنند. به عقیده وی، چنین وضعیتی یک تهدید جدی برای امنیت ملی اوکراین است. اخیرا بانک مرکزی اوکراین در گزارشی اعلام کرد طی 5 سال گذشته جمعیت این کشور به‌خاطر مهاجرت گسترده به میزان 18 درصد کاهش یافته است.


Page Generated in 0/0052 sec