printlogo


کد خبر: 203549تاریخ: 1397/9/29 00:00
سومین دانش‌آموز مصدوم حادثه تلخ آتش‌سوزی دبستانی در زاهدان هم جان خود را از دست داد
درس سوختگی

گروه اجتماعی: سومین دانش‌آموز مصدوم  حادثه تلخ آتش‌سوزی دبستانی در زاهدان چشمانش را برای همیشه بست و دانش‌آموز چهارم نیز تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد. صبح روز گذشته یکتا میرشکار، سومین دانش‌آموز حادثه‌دیده در آتش‌سوزی مدرسه اسوه حسنه زاهدان هم درگذشت. سه‌شنبه گذشته به دلیل شدت سوختگی، صبا عربی و مونا خسروپرست، ۲ دانش‌آموز این مدرسه جان باختند. همان روز حادثه وضعیت مریم نوکندی، دانش‌آموز چهارم این حادثه وخیم اعلام شد تا جایی که نفسش برای دقایقی قطع شد و حتی فوت این دانش‌آموز اعلام شده بود اما با اقدامات پزشکان، این کودک احیا شد، در حال حاضر دانش‌آموز چهارم تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد و هنوز شرایطش به پایداری نرسیده است.
واکنش وزیر آموزش‌وپرورش
به گزارش فارس، در همین باره، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه جلسه هیات دولت  در جمع خبرنگاران درباره حادثه آتش‌سوزی زاهدان گفت: ضمن ابراز تاسف از اتفاق اخیر در زاهدان، گزارش این حادثه را در دولت ارائه کردم. وی افزود: آموزش‌وپرورش به عنوان سازمانی که باید محیط امنی را برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان فراهم کند، نیاز به اعتبار دارد. خودش درآمد ندارد، دولت هم محدودیت‌هایی برای تامین اعتبار دارد نه اینکه دلش نخواهد کمکی کند. وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه حیاتی‌ترین موضوع فضاهای آموزش، بحث وسایل گرمایشی است، تصریح کرد:  با اینکه بحث بودجه مطرح است از نمایندگان می‌خواهم تدبیری بیندیشند تا مشکل این وسایل  گرمایشی حل شود.
سهل‌انگاری مؤسس مدرسه
علاوه بر این، نماینده وزیر آموزش‌وپرورش در جمع معاونان آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان گفته است: در بازدیدی که از مدرسه اسوه حسنه داشتم، استاندارد نبودن فضای آموزشی و سهل‌انگاری مؤسس این مدرسه به طور کامل محرز است.  مجتبی زینی‌وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی که به نمایندگی از وزیر آموزش‌وپرورش برای بررسی ابعاد حادثه آتش‌سوزی مدرسه اسوه حسنه در سیستان و بلوچستان حضور دارد، در جمع شورای معاونان آموزش‌وپرورش این استان اظهار داشت: تمام سازمان‌ها باید برای ایمن‌سازی و تجهیز مدارس به کمک آموزش‌وپرورش بیایند. زینی‌وند با تأکید بر ضرورت تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی فضاهای آموزشی استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: بازدیدها از مدارس و نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های مرتبط با ایمنی باید مورد توجه و اهتمام همه مدیران مناطق و مدارس باشد. وی با تقدیر از ورود بموقع مقام قضایی و مدیران بخش درمان در این حادثه، خاطرنشان کرد: اینکه مدرسه‌ای فضا را بدون هماهنگی و کسب مجوزهای لازم از آموزش‌وپرورش و سازمان نوسازی تغییر دهد و از چشم نظارت‌های استان و منطقه پنهان بماند به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و در بازدیدی که از مدرسه داشتم استاندارد نبودن فضای آموزشی و سهل‌انگاری مؤسس این مدرسه  به طور کامل محرز است.
پلمب شدن مدرسه
همچنین مجتبی زینی‌وند با بیان اینکه از مدرسه اسوه حسنه که دچار آتش‌سوزی شده بود، بازدید کردیم، اظهار داشت: کوتاهی شده است و فضا برای آموزش دانش‌آموزان مناسب نبود، ضمن اینکه مدیران منطقه باید هم نظارت بیشتری می‌کردند؛ این مدرسه، ساختمانش را جابه‌جا کرده بود و ۱۵ آبان ماه به سازمان نوسازی نامه نوشته بود اما نه از منطقه و نه از سازمان نوسازی بازرسی انجام نشده بود. وی با بیان اینکه پارتیشن‌بندی باعث آتش‌سوزی شده است، گفت: این پارتیشن‌بندی که بین کلاس‌ها و دفتر انجام شده بود، استاندارد نبوده و دلیل گسترش آتش‌سوزی بوده است.  زینی‌وند با بیان اینکه این مدرسه 57 دانش‌آموز داشت که 50 دانش‌آموز پیش‌دبستانی و 7 دانش‌آموز کلاس اولی در آن تحصیل می‌کردند، گفت: در این حادثه 4 دانش‌آموز شامل 3 کلاس اولی و یک پیش‌دبستانی دچار مصدومیت شدند که 2 دانش‌آموز کلاس اولی و یک دانش‌آموز پیش‌دبستانی متأسفانه فوت شدند و یک دانش‌آموز کلاس اولی نیز هم‌اکنون تحت مراقبت‌های ویژه است. وی با بیان اینکه مدرسه را تعطیل کردیم، گفت:‌ دانش‌آموزان بین مدارس دیگر توزیع می‌شوند، به اولیا اعلام کردیم در هر مدرسه‌ای که علاقه به ثبت‌نام دارند، اداره آموزش‌وپرورش موظف شده است مکاتبات انتقال دانش‌آموزان را انجام دهد.
آمار 40 درصدی مدارس غیراستاندارد
این در حالی است که داریوش ورناصری، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفته است: «از سال ۹۱ بحث استانداردسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس در دستور کار سازمان نوسازی مدارس کشور قرار گرفت و اعتباراتی نیز برای آن پیش‌بینی شد». وی خاطرنشان کرد:  از آن زمان تاکنون ۶۰ درصد مدارسی که سیستم گرمایشی و سرمایشی استاندارد ندارند، مجهز به سیستم استاندارد شدند و ۴۰ درصد باقی ماندند.  ورناصری به توزیع ۸ هزار بخاری هوشمند گازی بین مدارس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ هزار کلاس درس دارای سیستم گرمایشی استاندارد نیستند که امیدواریم تا یکی دو سال آینده سیستم گرمایشی و سرمایشی این مدارس نیز استاندارد شود. وی درباره سیستم گرمایشی مدارس غیردولتی اظهار کرد: مؤسس مدارس غیردولتی برای اخذ مجوز فعالیت باید از سازمان نوسازی مدارس، مجوز استاندارد فضای آموزشی و تجهیزات را بگیرند که این مجوز 2 ساله است و باید هر 2 سال یک بار، آنها این مجوز را تمدید کنند و اگر انجام ندهند، تخلف محسوب می‌شود.
تشییع پیکر ‌دانش‌آموزان جان‌باخته
همچنین تشییع پیکر 3 ‌دانش‌آموز آتش‌سوزی‌ مدرسه اسوه حسنه زاهدان روز گذشته برگزار شد. در این مراسم ‌که از مقابل مسجد جامع زاهدان برگزار شد، برخی مدیران وزارت آموزش‌وپرورش و مدیران استانی و ‌اقشار گوناگون مردم ‌حضور داشتند. گفتنی است مونا خسروپرست و صبا عربی در پی سوختگی زیاد و مریم نوکندی نیز به دلیل شدت جراحات سوختگی در این حادثه فوت کردند. نفر چهارم یکتا میرشکار نیز در کما به سر می‌برد.


Page Generated in 0/0072 sec