اسدالله خسروی: مردم در حالی از سطح کیفی خودروهای ساخت داخل گلهمندند که قیمت این کالا در حال افزایش است بدون اینکه با افزایش قیمت آن، کیفیت خودروها نیز ارتقا یابد؛ در چنین شرایطی اما سازمان ملی استاندارد، خودروسازان داخلی را ملزم کرده است از امروز اول دیماه تولید خودرو از حیث کیفیت و ایمنی همراه با استانداردهای لازم انجام شود و چنانچه تولیدکنندگان خودرو استانداردهای هشتادوپنجگانه خودرو را رعایت نکنند خط تولید آنها باید تعطیل شود. رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه طرح ارزیابی استانداردهای هشتادوپنجگانه خودرو از ابتدای دیماه سال 1397 آغاز میشود، گفت: ارزیابی خودروهای غیراستاندارد یک سال به طول خواهد انجامید. نیره پیروزبخت در گفتوگو با فارس درباره زمان توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای هشتادوپنجگانه گفت: این طرح از اول دی ماه سال جاری کلید میخورد و پس از آغاز طرح، بهمدت یکسال باید کار ارزیابی خودروها توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود. رئیس سازمان ملی استاندارد کشور افزود: قبل از آغاز ارزیابیها نمیتوان مشخص کرد که تولید کدام خودروی غیراستاندارد متوقف میشود و کار ارزیابیها تا ابتدای دی ماه 98 به طول خواهد انجامید. وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه تغییری در زمان اجرا و لیست استانداردهای هشتادوپنجگانه ایجاد نشده است، گفت: در مجموع ارزیابیها از اول دی ماه آغاز میشود. رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انجام بازرسیها و شناسایی خودروهای ناایمن و غیراستاندارد این سازمان از قدرت اجرایی توقف تولید این خودروها برخوردار است، گفت: وقتی از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام میشود که یک کالایی غیراستاندارد است، پس قطعا آن کالا مشمول استاندارد اجباری بوده است و کالاهای مشمول استاندارد اجباری هم حتما باید گواهی، تاییدیه و علامت استاندارد داشته باشد و در صورتی که برای آن کالا تاییدیه استاندارد صادر نشود، خط تولید آن متوقف میشود. پیروزبخت با بیان اینکه درباره خودرو هم همین روش حاکم است، اظهار داشت: تاکنون بارها به علت
غیراستاندارد بودن برخی کالاها بعضی از خطوط تولید کارخانهها متوقف شده است اما به اینگونه توقفها توجه چندانی نمیشود. وی افزود: از آنجا که صنعت خودرو به یک مبحث سیاسی و استراتژیک تبدیل شده، بنابراین در صورتی که توقفی در خط تولید یک کارخانه خودروسازی ایجاد شود، قطعا موضوع حساستر خواهد بود. پیروزبخت بیان داشت: اگر پس از ارزیابیها مشخص شود در تولید خودرویی استانداردهای لازم رعایت نشده، خط تولید آن متوقف خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد نمیخواهد از قوه قهریه استفاده کند، بیان داشت: روحیه ما پلیسی نیست و میخواهیم همراه و در کنار واحدهای صنعتی باشیم. پیروزبخت بیان داشت: بنابراین امیدواریم خودروسازان در صورتی که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست یا اقدام به توقف تولید آن خودرو کنند یا اینکه حداقل استانداردهای لازم را برای ادامه فرآیند تولید آن کسب کنند. وحیدمرندیمقدم، معاون سازمان ملی استاندارد هم در این رابطه با بیان اینکه توقف تولید یک خودروی غیراستاندارد بسیار راحتتر از توقف تولید یک کالای غیراستاندارد است، گفت: برای توقف تولید خودرو نیاز به پلمب واحد خودروسازی نیست، بلکه با هماهنگی با پلیس براحتی میتوان از شمارهگذاری خودروی غیراستاندارد جلوگیری کرد. بنا بر این گزارش، اسفندماه سال گذشته سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرو از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد: براساس تفاهمنامه بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعهسازان در دستور کار قرار گرفت. براساس زمانبندی باید تا ابتدای دیماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی میشد و پس از آن تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه میشد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دیماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروها به ۸۵ مورد افزایش مییافت.
ضرورت اصلاح ساختاری در صنعت خودروی کشور
رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطن امروز» درباره اینکه آیا خودروسازان در شرایط کنونی حاضر به اجرای استانداردهای هشتادوپنجگانه خودرو در راستای افزایش میزان سطح کیفی و ایمنی تولید خودرو در داخل هستند یا خیر؟ گفت: اینکه خودروسازان باید به سمت تولید خودروی کیفی و بهکارگیری استانداردهای روز دنیا پیش بروند ضرورتی اجتنابناپذیر است اما از آنجایی که صنعت خودروسازی کشور انحصاری است، بنابراین این صنعت تاکنون نتوانسته است در این زمینه درخششی داشته باشد. وی با اشاره به اجرای قانون برنامه ششم که در چند بند آن بر تولید خودرو همراه با افزایش سطح کیفی و انتقال دانش فنی آنگونه که تولید از استانداردهای روز دنیا برخوردار باشد تاکید شده است، گفت: متاسفانه انحصاری بودن صنعت خودرو و بیتوجهی به موضوع کیفیت و استانداردسازی موجب شده پیشرفتی در این صنعت حاصل نشود. این نماینده مجلس گفت: باید پذیرفت که خودروهای تولید داخل از حداکثر استاندارد کیفی و ایمنی لازم متناسب با تولید روز دنیا برخوردار نیستند، بنابراین خودروسازان باید خود را برای استانداردسازی تولید آماده کنند. وی افزود: اصلاح ساختار مالکیت تولید خودرو در کشور باید در مسیر درست تغییر کند تا رانت، فساد و بیتوجهی به تولید کیفی خودرو در این صنعت برچیده شود.