printlogo


کد خبر: 203596تاریخ: 1397/10/1 00:00
کارشناسان و افکار عمومی جامعه نگران تکرار دوباره حوادث ناگوار در مدارس هستند
بخاری نفتی در83 هزار کلاس درس!
چهارمین دانش‌آموز حادثه آتش‌سوزی هم درگذشت

گروه اجتماعی : 27  آذر آتش به جان کلاس درس کوچکی در زاهدان افتاد و شب یلدا دیگر برای همکلاسی‌ها و خانواده‌های یکتا، مریم، مونا و صبا، شیرین و پرخاطره نبود.
التهاب و درد سوختن در آتش را چند سال پیش دخترهای شین‌آباد با تمام وجود لمس کردند؛ التهابی که هنوز آرام نشده و زخم‌های سوختگی روح و جان‌شان با بی‌مهری‌هایی که انگار تمامی ندارد همچنان تازه است. سه‌شنبه گذشته آتش‌سوزی در یک مدرسه به دلیل نبود سیستم گرمایشی استاندارد و ضعف نظارتی دوباره و پس از 6 سال تکرار شد. هر چند با اعلام دادستان عمومی و انقلاب زاهدان قصور مدیر و مربی آموزشی این مدرسه غیردولتی محرز و دستور بازداشت آنها صادر شد، مدرسه را پلمب کردند و مدیر آموزش‌وپرورش این ناحیه استعفا کرد اما بررسی‌ها هنوز ادامه دارد و پرسش‌هایی مهم برای افکار عمومی مطرح است که باید به آنها پاسخ داد و شاید مهم‌ترین آنها روند کند جایگزینی سیستم‌های گرمایشی استاندارد در 40 درصد مدارس کشور و ادامه فعالیت این مدرسه در ساختمانی بدون تاییدیه‌های سازمان نوسازی مدارس باشد!
خدشه بر اعتماد عمومی
در همین باره، حجت‌الله بنیادی، پژوهشگر و کارشناس موضوعات آموزش‌وپرورش حادثه آتش‌سوزی زاهدان را از منظر متفاوتی بررسی کرد و ضعف عملکردی در حوزه مدارس غیردولتی را عامل بروز اتفاقات ناخوشایند از این دست دانسته و در این باره به ایسنا اظهار داشت: مدارس غیردولتی به دلیل تأمین منابع مالی خود از شهریه دانش‌آموزان،  باید از استانداردها و خدمات بالاتری نسبت به مدارس دولتی برخوردار باشند. وی افزود: حوادث چند ماه گذشته مدارس غیردولتی از مدرسه شمال غرب تهران تا حادثه تلخ آتش‌سوزی مدرسه زاهدان نشانگر آن است که این مدارس، هم در زمینه نیروی انسانی شایسته و توانمند و هم در زمینه فضا و تجهیزات، فاقد حداقل‌های لازم هستند. وی با بیان اینکه در حوادث و رویدادهای چند ماه گذشته، نخستین ‌موضوع مهم که نیاز است بیش از پیش مورد توجه مدیران قرار گیرد، خدشه‌دار شدن و آسیب دیدن اعتماد دانش‌آموزان و اولیای آنان نسبت به آموزش‌وپرورش، مدرسه، مدیران مدارس و معلمان صادق، زحمتکش و دلسوز کشور است، گفت: ضعف مدیریت و نظارت آموزش‌وپرورش بر مدارس غیردولتی و نواقص و کاستی‌های قانون مدارس غیردولتی (بازتصویب سال 1395) دلایل عمده رویدادهایی همچون حادثه آتش‌سوزی مدرسه ابتدایی در زاهدان هستند.
تأسیس مدارس در ساختمان‌ استیجاری!
وی با اشاره به اینکه ساختمان برخی مدارس غیردولتی، یک منزل مسکونی با حداقل استاندارد و ایمنی است که به دلیل وجود ضعف و نظارت در قانون مدارس غیردولتی، مجوز دریافت و نسبت به پذیرش گرانبهاترین سرمایه‌های این کشور در فضاهایی نامناسب اقدام می‌کنند، گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، بخشی از مدارس غیردولتی در ساختمان‌هایی دایر شده‌اند که استانداردهای حداقلی لازم برای فضای آموزشی، رفاهی و ورزشی را ندارند. بنیادی خاطرنشان کرد : درصد قابل توجهی از این مدارس در ساختمان‌های فرسوده و استیجاری تأسیس شده‌اند؛ ساختمان‌های مسکونی و اداری که تغییر کاربری داده و با تبدیل اتاق‌های خواب و آشپزخانه به کلاس درس تابلوی مدرسه بر سر در آنها نصب شده است. اینکه آموزش‌وپرورش با وجود بیش از 500 هزار صندلی خالی با چه استدلال و چه استانداردهایی چنین مجوزهایی را صادر می‏‌کند نیاز به پاسخگویی دارد. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کیفیت نامناسب نیروی انسانی و فضاهای این مدارس، رعایت نشدن و معین نبودن استانداردهای ایمنی نیز یکی از موضوعات مهم است. در مناطق فاقد شبکه گاز، استانداردهای گرمایشی در یک دبستان و پیش‌دبستانی معین و مشخص نیست. گازکشی و رفع محرومیت از همه استان‌های کشور امری اجتناب‌ناپذیر و مهم است اما آیا نبود شبکه گاز در شهر زاهدان دلیل حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان است؟ خیر! وی افزود: دلیل این حادثه نبود شبکه گاز در شهر زاهدان نیست، بلکه نداشتن حداقل‌های لازم برای ساختمان یک واحد آموزشی و سهل‌گیری و چشم‌پوشی افرادی که مجوز تأسیس مدرسه در چنین مکان‌هایی را صادر می‏‌کنند، دلیل این حادثه است.
بخاری نفتی در 83 هزار کلاس
جالب اینجاست که مهرالله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس از وجود بخاری نفتی در 83‌هزار کلاس درس خبر داده و گفته است: «جمع‌آوری بخاری نفتی در مدارس دولتی از وظایف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است و اعتبارات در اختیار ما برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس دولتی است و نمی‌توانیم اعتبارات دولتی  را در مدارس غیردولتی هزینه کنیم. وی افزود: مدارس غیردولتی هنگام دریافت مجوز باید سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استاندارد داشته باشند تا به آنها مجوز داده شود. وی خاطرنشان کرد:  در مناطقی از کشور که گازکشی نشده است بخاری نفتی استفاده می‌شود و در سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از خوزستان گازرسانی نداریم و مدارس به ناچار از بخاری نفتی استفاده می‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا به جای بخاری نفتی از بخاری تابشی استفاده نمی‌شود؟ چند سال قبل وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به جمع‌آوری بخاری‌های نفتی و استفاده از بخاری‌های تابشی وعده داده بود، افزود:  بخاری تابشی در برخی مدارس دولتی استفاده می‌شود اما برای استفاده از این بخاری‌ها هم موضوعاتی مطرح است که ممکن است روی پوست دانش‌آموزان اثرات منفی داشته باشد، البته هزینه‌های آن هم بالاست.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت:‌ 83 هزار کلاس درس مدارس دولتی با بخاری نفتی گرم می‌شوند که  برای ایمنی آنها نگران هستیم و برای جمع‌آوری آنها علاوه بر مشکل اعتبار، نبود گاز در برخی نقاط کشور نیز مطرح است. بیشتر نقاطی که از بخاری نفتی استفاده می‌کنند مناطقی هستند که گاز ندارند. وی در پاسخ به این پرسش که برای استانداردسازی سیستم گرمایشی و بخاری‌های مدارس به چه میزان اعتبار نیاز دارید، گفت: اگر به ما یکهزار و 200 میلیارد تومان اعتبار بدهند می‌توانیم این ماجرا را جمع و تمام سیستم‌های گرمایشی را استاندارد کنیم اما توجه داشته باشید اگر تجهیزات نگهداری مناسب نباشند فرسوده می‌شوند و باید برای جایگزینی مجدد هم اقدام کنیم.

فوت چهارمین دانش‌آموز حادثه آتش‌سوزی
چهارمین دانش‌آموز مصدوم حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان دیگر نفس نمی‌کشد و برای همیشه چشمانش را بست. به گزارش «وطن امروز»، «مریم نوکندی» چهارمین دانش‌آموز مصدوم حادثه آتش‌سوزی زاهدان هم دار فانی را وداع گفت و داغ حادثه تلخ آتش‌سوزی مدرسه اسوه حسنه را سنگین‌تر کرد. 27 آذرماه امسال در پی حادثه دلخراش آتش‌سوزی مدرسه دخترانه اسوه حسنه زاهدان، ۴ دانش‌آموز دختر شامل ۳ کلاس اولی و یک پیش‌دبستانی دچار سوختگی شدید شدند که هر ۴ کودک جان باختند. همچنین وزیر آموزش‌وپرورش که به زاهدان رفته است، گفت: در 2 سال آینده تمام وسایل گرمایشی غیراستاندارد در سطح استان جمع‌آوری می‌شود. سید محمد بطحایی در سفر به استان سیستان و بلوچستان سراغ خانواده‌های دانش‌آموزان جان‌باخته رفت و از مدرسه سوخته اسوه حسنه بازدید کرد و در جمع مدیران حضور یافت. وزیر آموزش‌وپرورش گفت: من و شخص رئیس‌جمهور به طور جدی پیگیر هستیم تا ظرف 2 سال آینده در استان سیستان و بلوچستان که جزو استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود، وسایل گرمایشی را تجهیز کنیم. وزیر آموزش‌وپرورش در بازدید از  مدرسه اسوه  حسنه گفت: قصور‌کنندگان این حادثه به طور جدی مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. بطحایی در دیدار با خانواده مریم نوکندی از دانش‌آموزان جان‌باخته، گفت: همه مسببان که حتی سهوا باعث بروز چنین حادثه‌ای شدند باید مورد بازخواست قرار بگیرند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری در آینده نباشیم.


Page Generated in 0/0058 sec