printlogo


کد خبر: 203645تاریخ: 1397/10/2 00:00
آمریکا با جانبداری از ائتلاف عربی در شورای امنیت، مشارکت خود در جنایات علیه یمن را تأیید کرد
آزادی «چشم انسانیت» از اسارت سعودی‌ها

گروه بین‌الملل: اعضای پانزده‌گانه شورای امنیت سازمان ملل جمعه‌شب بعد از جدال‌های چندروزه بر سر 2 قطعنامه رقیب جهت تأیید آتش‌بس یمن، سرانجام پیش‌نویس تهیه شده توسط انگلیس را به تصویب رساندند. قطعنامه‌ای که به تصویب رسید با آنچه مدنظر آمریکا بود تفاوت داشت. در روزهای گذشته، انگلیس و آمریکا 2 پیش‌نویس رقیب در شورای امنیت توزیع کردند. روسیه با پیش‌نویس آمریکا به دلیل آنکه اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کرد، مخالف بود و به همین دلیل اعضا بعد از چندین روز مذاکره، سرانجام تصمیم گرفتند پیش‌نویس انگلیس را به رأی بگذارند تا بدین ترتیب، تلاش‌های واشنگتن برای گنجاندن اتهامات ضدایرانی در این قطعنامه ناکام بماند. گروه‌های یمنی بعد از یک هفته گفت‌وگو زیر نظر سازمان ملل، پنجشنبه 2 هفته گذشته در استکهلم سوئد اعلام کردند به توافقی برای تبادل اسرا میان طرفین و آتش‌بس در شهر بندری الحدیده دست پیدا کرده‌اند. این توافق از بامداد سه‌شنبه اجرایی شد. قطعنامه 2450 شورای امنیت به دبیرکل سازمان ملل اجازه می‌دهد تیمی را برای تسهیل توافق سوئد و نظارت بر آن در یمن مستقر کند. افزون بر این، قطعنامه یادشده از آنتونیو گوترش می‌خواهد در اسرع وقت پیشنهاداتی را برای حمایت کامل سازمان ملل از این آتش‌بس ارائه کند. این قطعنامه به وضعیت سخت انسانی در یمن هم اشاره کرده و از تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد یک روند سیاسی فراگیر حمایت می‌کند، البته در این قطعنامه، آمریکا با حمایت از عربستان سعودی، موضوع تحقیق درباره جنایت جنگی در یمن را از متن این قطعنامه حذف کرد؛ اقدامی که در صورت درج آن می‌توانست سران رژیم سعودی را در دادگاه‌های بین‌المللی برای ارتکاب به جنایت جنگی محاکمه کند. عبدالملک الغجری، عضو هیات مذاکره‌کننده انصارالله یمن نیز در واکنش به جانبداری آمریکا از ائتلاف سعودی، متذکر شد: حذف بند مربوط به تحقیق درباره جنایات جنگی در یمن به معنای مشارکت واشنگتن در جنایات رژیم سعودی است. طبق این گزارش، چهارمین دور مذاکرات صلح در یمن، حدود 15 روز پیش با میانجیگری مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، در استکهلم سوئد آغاز به کار کرد و هیات اعزامی انصارالله و دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی پس از یک هفته مذاکره به توافقاتی از جمله برقراری آتش‌بس در الحدیده(غرب) دست یافتند. اما این توافقات موجب توقف جنایات ائتلاف متجاوز عربی نشده است؛ جنگنده‌های این ائتلاف  روز جمعه 2 دستگاه آمبولانس را حین امدادرسانی به مجروحان یمنی در استان الجوف هدف قرار دادند. جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی همچنین در روزهای اخیر بارها مناطق مختلف یمن از جمله الحدیده را بمباران و آتش‌بس در این شهر را نقض کرده‌اند. متجاوزان با تغییرات و کاستن یا گنجاندن بندهایی در قطعنامه حمایتی سازمان ملل از مذاکرات سوئد، درصددند عملا توافقنامه یادشده که به منزله سند شکست این ائتلاف است به صورت ناقص یا به شکل مورد نظر آنها به اجرا درآید. در این میان، آمریکا که خود شریک جنایات ائتلاف در یمن است، با فضاسازی تلاش می‌کند ضمن فراهم کردن شرایط برای تداوم جنایات متجاوزان، مانع رسیدگی به جنایات این ائتلاف شده و حاشیه امنی را برای آن ایجاد کند.
استقبال یمنی‌ها از قطعنامه آتش‌بس
ساعاتی بعد از تشکیل جلسه شورای امنیت در شامگاه جمعه، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی در مذاکرات سوئد اعلام کرد که از قطعنامه 2450 استقبال می‌کند. او گفت که قطعنامه شورای امنیت به‌رغم ملاحظات و تحفظات هیأت انصارالله بر برخی اصطلاحات و مضامین آن «گام مثبت و مهمی» به سمت آتش‌بس و لغو محاصره یمن جهت مقدمه‌سازی برای راه‌حل سیاسی فراگیر است. دولت مستعفی و فراری یمن که نماینده ائتلاف سعودی است، در بیانیه‌‌ای از این قطعنامه استقبال و بر پایبندی خود به اجرای آن تاکید کرد.
تبادل اسرا میان انصارالله و رژیم سعودی
بثینه الریمی، کودک 7 ساله یمنی که به او لقب «چشم انسانیت» داده‌اند، پس از یک‌سال اسارت در عربستان در چارچوب توافق تبادل اسرا با رژیم سعودی آزاد شد. بثینه الریمی روز جمعه پس از آزادی به همراه خانواده عمویش به صنعا بازگشت. عبدالقادر المرتضی، رئیس سازمان ملی امور اسیران و مفقودان یمن روز جمعه به دیدن بثینه رفت. او پس از این دیدار، گفت: «در مذاکرات شرط کردیم که همه ربوده‌شدگان و همه کسانی که تحت حصر خانگی قرار دارند باید آزاد شوند و ما می‌دانستیم که یمنی‌های ربوده‌شده زیادی در عربستان سعودی هستند که یا در خود عربستان مقیم بودند یا از یمن ربوده شده‌اند، بنابراین ما پس از آنکه نام بثینه و عموی او و فرزندان عمویش را ارائه کردیم با فشارهای زیادی مواجه شدند و می‌خواستند بر جنایتی که مرتکب شده‌اند سرپوش بگذارند و احساس کردند که برابر رسوایی بزرگی قرار گرفته‌اند و مجبور شدند آنها را حتی پیش از زمان آغاز تبادل اسیران آزاد کنند». المرتضی افزود: «سعودی‌ها پس از آنکه این افراد را ربودند و به عربستان سعودی منتقل کردند، همه آنها را تحت اقامت خانگی قرار دادند و پس از آن عموی بثینه برای مدت 6 ماه در یکی از زندان‌های عربستان سعودی قرار داشت، چرا که از بستن پرونده برادرزاده‌اش خودداری می‌کرد». گفتنی است بثینه تنها بازمانده یک خانواده یمنی است که همگی در بمباران منزل‌شان در منطقه فج عطان در جنوب صنعا توسط جنگنده‌های سعودی به شهادت رسیدند. این کودک بی‌‌گناه که پس از بیرون کشیده شدن از زیر آوار خانه ویران‌شده‌شان توسط جنگنده‌های متجاوز در آگوست 2017، تلاش می‌کرد یکی از چشمان خود را بازنگه دارد، به «چشم انسانیت» ملقب شد. یمن از 25 مارس 2015 هدف حمله نظامی ائتلاف عربی تحت رهبری سعودی قرار گرفته است. این ائتلاف از حمایت سیاسی، تسلیحاتی و لجستیکی آمریکا و برخی کشورهای غربی برخوردار بوده است. طبق گزارش‌های قبلی سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، از زمان تجاوز ائتلاف سعودی تاکنون بیش از 10 هزار نفر از جمله 2200 کودک در یمن کشته شده‌اند اما روزنامه واشنگتن‌پست بتازگی نوشت که آمار کشته‌ها از 50 هزار نفر فراتر رفته است.


Page Generated in 0/0052 sec