printlogo


کد خبر: 203646تاریخ: 1397/10/2 00:00
شکاف در رأس هرم قدرت آمریکا عمیق‌‌‌‌‌‌تر می‌شود
دومین تعطیلی دولت ترامپ در یک سال!

با ادامه بن‌بست سیاسی در واشنگتن از صبح دیروز بخش‌‌‌هایی از دولت فدرال آمریکا تعطیل شد. این‌بار تعطیلی دولت فدرال ایالات متحده شامل دستگاه‌هایی می‌شود که لازم بود حداکثر تا نیمه‌شب جمعه بودجه آنها با تصویب لایحه بودجه توسط رئیس‌جمهور آمریکا تامین شود اما دونالد ترامپ با تاکید مجدد بر اینکه هر لایحه‌ای را که فاقد ‌‌‌بندی برای تأ‌مین هزینه 5 میلیارد دلاری احداث دیوار در مرز با مکزیک باشد امضا نخواهد کرد عملا دولت خود را به تعطیلی کشاند. بدین ترتیب از دقیقه یک بامداد شنبه وزارتخانه‌‌های امنیت داخلی، دادگستری، خارجه، امور داخلی، کشاورزی، مسکن و امور شهری و برخی نهادهای فدرال دیگر آمریکا تعطیل شدند و تنها برخی نهادها که از بودجه اضطراری بهره می‌برند مثل پلیس، آتش‌نشانی، اداره پست، اداره امنیت حمل‌ونقل یا اداره هواشناسی هنوز به کارشان ادامه می‌دهند.
این در حالی بود که هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیز که درباره تامین بودجه احداث دیوار مکزیک در اختلاف شدید با کاخ سفید به سر می‌برند حتی حاضر نشدند برای جلوگیری از تعطیلی مهم‌ترین وزارتخانه‌ها جمعه‌شب جلسه‌ای اضطراری برای رای‌‌‌گیری تشکیل دهند و به تبعیت از گفته‌‌های سناتورهای ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه سنا هم تعطیل شد. این بیستمین‌بار است که دولت فدرال آمریکا در طول تاریخ این کشور تعطیل می‌شود و با توجه به مورد مشابه 19 ژانویه 2018،  ترامپ این افتخار را دارد که در دومین سال ریاست‌جمهوری‌‌‌‌اش، دولت خود را 2 بار تعطیل کرده است. البته اوباما نیز در سال 2013 در نخستین سال دوره دوم ریاست‌جمهوری خود شاهد تعطیلی 16 روزه دولتش از اول تا هفدهم اکتبر 2013 به دلیل اختلاف با کنگره بر سر سطح استقراض دولتی در لایحه بودجه فدرال بود.
این در عین حال برای نخستین‌بار در تاریخ آمریکاست که دولت 3 بار پیاپی تعطیل می‌شود.
با این تعطیلی، کارکنان وزارتخانه‌های امنیت داخلی، دادگستری، خارجه، کشور، کشاورزی، مسکن و ادارات دولتی به مرخصی اجباری فرستاده شدند و فعلا به آنها حقوقی پرداخت نمی‌شود. «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان با اشاره به پرداخت نشدن حقوق ۸۰۰ هزار کارمند فدرال، تلویحا ترامپ را مقصر به تعطیلی کشاندن دولت  و صدمه زدن به مردان و زنانی دانست که امنیت آمریکا را حفظ می‌کنند. ترامپ که خود پیش‌تر اعلام کرده بود حاضر است دولت را تعطیل کند، می‌خواست از این حربه برای زیر فشار گذاشتن نمایندگان فعلی کنگره استفاده کند، چرا که که کنگره جدید از 3 ژانویه 2019 (11 روز) کار خود را آغاز خواهد کرد و دموکرات‌ها  که در انتخابات ماه گذشته اکثریت کرسی‌‌های خانه نمایندگان- مجلس پایین‌دست سنا- را به‌دست آورده‌‌اند، می‌توانستند جلوی تصویب بودجه مورد نظر را بگیرند اما در نهایت با فشار ترامپ، مجلس فعلی خانه نمایندگان که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت دارند، پنجشنبه‌شب در یکی از آخرین نشست‌هایش با ۲۱۷ رای موافق در مقابل ۱۸۵ رای مخالف لایحه بودجه سال 2019 را که اعتبار احداث دیوار مرزی با مکزیک نیز در آن لحاظ شده بود، تصویب کرد. به‌گزارش فاکس‌نیوز، ترامپ صبح جمعه از «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا درخواست کرده بود برای تصویب بودجه دیوار از «گزینه هسته‌ای» استفاده کند. گزینه موسوم به هسته‌ای راهکاری برای تغییر دادن رویه معمول تصویب لوایح در سناست. بر اساس این روش، یک لایحه تنها در صورت حمایت توسط یک گروه اکثریت به تصویب خواهد رسید و دیگر لازم نیست لزوما با حدنصاب دست‌کم 60 رای تصویب شود. بدین ترتیب تنها رای اکثریت، یعنی فقط 51 سناتور جمهوری‌خواه (یا حتی فقط 50 سناتور به همراه مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان تساوی‌شکن) کافی خواهد بود تا بودجه تصویب شود.
اما ترامپ فکر انصراف سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه و دموکرات از تشکیل جلسه جمعه‌شب برای رای‌‌‌گیری درباره مصوبه خانه نمایندگان و تصویب نهایی آن را نکرده بود. بدین ترتیب مشخص شد نه‌تنها ترامپ در حال از دست دادن خانه نمایندگان است، بلکه دیگر روی سنایی که هم‌حزبی‌هایش در آن اکثریت را دارند نیز کنترلی ندارد. به این ترتیب رئیس‌جمهور یک‌دنده‌ای که می‌خواست طبق وعده انتخاباتی‌‌‌‌اش تا سال 2020 کار ساخت دیوار مرزی را آن هم با پول مکزیکی‌ها تمام کند تا دوباره از حامیانش رای بگیرد، حالا حتی برای شروع کار هم با مشکلات جدی روبه‌رو است. البته ترامپ همزمان با اختلاف عمیق خود با کنگره بر سر تصویب لایحه بودجه فدرال در حال اتخاذ تصمیمات دیگری است که به شکاف سیاسی در راس هرم قدرت واشنگتن دامن می‌زند. او نه‌تنها با صدور فرمان خروج نظامیان آمریکایی از سوریه با سران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و کارتل نظامیان پنتاگون در افتاده است، بلکه همچنین با آغاز مذاکرات برای برکناری «جروم پاول» رئیس صندوق ذخیره فدرال (بانک مرکزی) ایالات متحده به وال‌استریتی‌ها هم اعلان جنگ داده است.


Page Generated in 0/0049 sec