printlogo


کد خبر: 203648تاریخ: 1397/10/2 00:00
اخبار

مرگ طلال  شاهزاده شورشی سعودی
طلال بن عبدالعزیز، دوازدهمین فرزند بنیانگذار آل‌سعود دیروز در سن 87 سالگی درگذشت. او که برادر بزرگ‌تر سلمان، شاه فعلی سعودی بود به مدت 6 دهه سرشناس‌ترین شاهزاده یاغی عربستان برشمرده می‌شد، با این حال تا سال 2011 در زمان پادشاهی برادر بزرگ‌ترش عبدالله همچنان نسبت به مقام ولایتعهدی ادعا داشت که در نهایت به جای او به نایف رسید. به‌رغم رها کردن سیاست و کناره‌گیری از شورای بیعت، او تا همین اواخر به قدری در خاندان سعودی نفوذ داشت که هرگز حاضر نشد در مقابل تهدیدها و سرکوب‌های سلمان و پسر دیوانه‌اش طی 4 سال اخیر سر خم کرده و با آنها بیعت کند. او حتی به صورت علنی با حمله نظامی ائتلاف سعودی به یمن و تغییرات کودتاگونه بن‌سلمان مخالفت می‌کرد. طلال که زاده همسر ارمنی بن‌عبدالعزیز بود، همواره به عنوان باسواد‌ترین و باشخصیت‌ترین فرزند بنیانگذار آل‌سعود شناخته می‌شد اما پس از کسب نخستین سمت‌های وزارتی در دهه‌‌های 1950 و 1960 بنای ناسازگاری با برادران خود را گذاشت و وقتی به عنوان سفیر به فرانسه رفت، جنبش شاهزادگان آزاد را برای اصلاح سیستم قرون وسطایی رژیم حاکم بر عربستان راه‌اندازی کرد. سپس به مصر گریخت و مورد استقبال جمال عبدالناصر، رهبر ناسیونالیسم عربی و دشمن وقت آل‌سعود قرار گرفت. سرانجام با امان‌نامه ملک فیصل به شرط کار نداشتن به اوضاع مملکت به عربستان بازگشت و خود را به مدت نیم قرن وقف کارهای تجاری و فرهنگی کرد به طوری که در دهه اخیر نام خود را به عنوان «میلیاردر خیر» سعودی مطرح کرده بود. با وجود بازگشت برادر کوچک‌تر او احمد به عربستان، مرگ طلال بن‌عبدالعزیز بدون تردید حلقه شاهزادگان مخالف بن‌سلمان را تضعیف می‌کند.

موساد  پشت تظاهرات ضددولتی در سودان
به دنبال اعتراضات مردمی به افزایش قیمت نان در شرق سودان، بیش از 8 معترض کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. رئیس دستگاه امنیتی و اطلاعات سودان، سازمان جاسوسی موساد را پشت سازماندهی شورشیان جنوب وابسته به عبدالواحد نور برای ایجاد آشوب و هرج و مرج در سودان اعلام کرده است. صلاح عبدالله قوش تصریح کرد که با رصد 280 نفر از عناصر گروه، مشخص شد بخشی از آنها سربازان موساد بودند.
تظاهرات در شهرهای مختلف سودان که در اعتراض به شرایط بد اقتصادی صورت گرفته است، باعث شد شورای وزیران این کشور در  شهرهای دنقلا و کریمه حالت فوق‌العاده و ممنوعیت آمد و شد از ساعت ۱۹:۳۰ تا 6 صبح اعلام کند. وزارت آموزش‌وپرورش سودان نیز تصمیم گرفت از امروز (یکشنبه) تا اطلاع ثانوی مدارس متوسطه و مهدهای کودک‌ در خارطوم، پایتخت را تعطیل اعلام کند. گزارش‌‌ها حاکی‌ است که اعتراضات مردمی در سودان از شهر عطبره آغاز و به دیگر کشورها و خارطوم کشیده شد و تظاهرات‌کنندگان شعارهای «مردم خواستار تغییر نظام هستند»، «آزادی صلح و عدالت است» و دیگر شعارهایی از این قبیل سر دادند. سیاستمداران سودانی هم از جمله رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک به جرگه تظاهرات‌کنندگان پیوسته‌اند.

شهادت 13 کشمیری ظرف یک هفته
دست‌کم 6 معترض کشمیری با شلیک مستقیم نظامیان هندی به شهادت رسیدند.  این کشتار حکومت دهلی‌نو در ایالت استقلال‌طلب شمالی تنها یک هفته پس از شهادت 7 کشمیری دیگر صورت می‌گیرد.
به گزارش ‌ای آر وای نیوز، موج جدید سرکوب خونین مردم کشمیر به دنبال افزایش اعتراضات علیه نظامیان اشغالگر هندی برای احقاق حقوق مردم منطقه رخ داده است به طوری که دولت فدرال گماشته دهلی‌نو در این منطقه حکومت نظامی اعلام کرده و اینترنت منطقه را به صورت کامل قطع کرده تا اخبار به بیرون مخابره نشوند.
جرقه اصلی اعتراضات با شهادت «میرحفیظ الله» یکی از رهبران جنبش آزادی‌خواه کشمیری توسط افراد ناشناس و پس از تهدیدهای مکرر نظامیان هندی زده شد که به خشم عمومی منجر و باعث شد دولت دست‌نشانده محلی در کنترل اوضاع نابسامان این منطقه اشغالی ناکام مانده و رئیس‌جمهور هندوستان شخصا برای سرکوب مردم دستور صادر کند. نظامیان هندی تنها طی 28 سال اخیر 98 هزار نفر را در کشمیر کشته و باعث مفقودالاثر شدن 10هزار نفر دیگر شده‌اند.


Page Generated in 0/0054 sec