printlogo


کد خبر: 203649تاریخ: 1397/10/2 00:00
پارااروپا

32 مجروح در تظاهرات جدید کاتالونیا
با فروکش کردن نسبی موج اعتراضات در فرانسه، حال دوباره نوبت اسپانیاست که در ایالت جدایی‌طلب 5/7 میلیون نفری شمال شرقی  شبه‌جزیره ایبریا شاهد تنش‌های خیابانی باشد.  روز جمعه استقلال ‌طلبان کاتالونیا در شهر بارسلونا با ماموران گاردیا سیویل (پلیس ایالتی اسپانیا) درگیر شدند که در جریان این خشونت‌ها ۱۱ معترض بازداشت شدند. این تظاهرات پس از آن برپا شد که دولت جدید چپ‌گرای این کشور با هدف نمایش اقتدار ملی اقدام به برگزاری جلسه هیات دولت در مرکز و بزرگ‌ترین شهر کاتالونیا کرد. این حرکت آن هم یک سال پس از تنش‌های گسترده مربوط به همه‌پرسی استقلال این ایالت و سرکوب آن توسط حکومت مادرید، از سوی اکثر کاتالان‌ها تحریک‌آمیز تشخیص داده شد و در نتیجه معترضان از صبح روز جمعه با در دست داشتن پرچم‌های زرد و قرمز کاتالونیا به خیابان‌ها ریختند و با آتش زدن لاستیک خودروها، سطل‌های زباله و شکل‌دهی تجمعات گسترده عبور و مرور را در شهر بارسلونا مختل کردند. آنها همچنین تصاویر فلیپه، پادشاه اسپانیا را نیز به آتش کشیدند. تظاهرات آنها با مداخله پلیس به خشونت گرایید و در پی آن حداقل ۳۲ معترض مجروح و 11 تن دیگر دستگیر شدند. این در حالی است که به دنبال همه‌پرسی غیرقانونی سال گذشته، چندین تن از مقامات دولتی و پارلمانی وقت کاتالونیا در بازداشت دولت مادرید بوده و دیگر رهبران استقلال‌طلب کاتالان هم  تحت پیگرد هستند.

فروکش کردن قیام جلیقه‌زردها به‌خاطر دستگیری‌‌های گسترده
ششمین شنبه اعتراضات سراسری فرانسوی‌ها اگرچه آغاز آرام‌تری نسبت به شنبه‌‌های قبلی داشت اما با مرگ یک تن از «جلیقه‌زردها» همراه بود. به گزارش واشنگتن‌پست، با وجود حضور صدها تن از معترضان از نخستین ساعات بامداد دیروز در خیابان محوری پاریس، شانزه‌لیزه، تعداد آنها و شدت تظاهرات با 3 هفته اخیر قابل مقایسه نبود.  به نظر می‌رسد نزدیک شدن تعطیلات کریسمس، عقب‌نشینی متظاهرانه دولت مکرون در مقابل خواست‌‌های اقتصادی معترضان و همچنین دستگیری گسترده سران جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» و جنبش‌‌های کارگری و دانش‌آموزی متحد با آن در فروکش کردن شعله‌‌های بزرگ‌‌‌‌‌ترین قیام معاصر مردم فرانسه بی‌تاثیر نبوده است.
بر اساس گزارش‌ها طی 6 هفته اعتراضات دامنه‌دار به طرح گران کردن سوخت توسط دولت فرانسه که رفته‌رفته تبدیل به جنبشی شبه‌انقلابی برای تغییر دولت و تغییر قانون اساسی این کشور شد، پلیس و نیروهای امنیتی حدود 2 هزار فعال اجتماعی، صنفی و سیاسی را بازداشت کرده‌‌اند که این شامل حصر خانگی چند تن از رهبران احزاب رسمی چپ و راست رادیکال هم می‌شود. همچنین روز جمعه در حالی که بر پاریس و اغلب شهرها و جاده‌‌های  اصلی فرانسه برای سومین هفته متوالی، وضعیتی شبیه حکومت نظامی با حضور ده‌ها هزار نیروی ویژه و ارتشی حکمفرما بود، یکی از جلیقه‌زردها کشته شد تا شمار قربانیان این قیام مردمی به 10 تن برسد.
به‌رغم کاهش شدت اعتراضات، روز شنبه وزارت کشور فرانسه اعلام کرد همچنان 4100 نیروی ویژه ضد شورش در سراسر فرانسه  شامل هزار و 250 مامور و 12 خودروی زرهی در پایتخت مستقر شده‌‌اند که این به جز حضور چندین هزار سرباز یونیفورم‌پوش ارتش در مرکز و حومه شهرهای بزرگ و هزاران مامور لباس‌شخصی دیگر است. روزنامه لوموند با کنایه به این لشکرکشی امنیتی در مقاله‌ای اشاره کرد گویا رژیم فرانسه به فراگیر بودن خشم عمومی اعتقاد راسخ دارد، چرا که از هفته پیش به این طرف مجموع نیروهای پلیس و امنیتی آشکار و مخفی که در خیابان‌های پاریس و نانت و تولوز و مارسی و سن‌اتین دیده شده‌‌اند، بیش از تعداد تظاهر‌کنندگان بوده است.


Page Generated in 0/0093 sec