printlogo


کد خبر: 203651تاریخ: 1397/10/2 00:00
حمیدرضا‌ باقری‌درمنی ابرکلاهبردار اقتصادی هم سحرگاه دیروز به آخر خط رسید
پوست‌کلفت اعدام شد

گروه سیاسی: بامداد دیروز حکم حمیدرضا‌ باقری‌درمنی، فرزند محمدباقر که به جرم افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه کلاهبرداری و رشاء به اعدام محکوم شده بود، به اجرا گذاشته و وی اعدام شد.
به گزارش «وطن امروز»، باقری‌درمنی از ابربدهکاران بانکی بود که به اتهام افساد فی‌الارض محاکمه و محکوم به اعدام شد. او متهم ردیف اول یک پرونده بزرگ فساد اقتصادی بود که 33 متهم داشت. موارد اتهام باقری‌درمنی که رسانه‌ها از او با عنوان پوست‌کلفت یا سلطان قیر نام می‌بردند شامل افساد‌فی‌الارض از طریق کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری با وصف سردستگی از شرکت نفت‌ جی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و 336 کیلوگرم قیر، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت بیمه ایران با وصف سردستگی و مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی ایران با وصف سردستگی به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، همچنین مشارکت در شروع کلاهبرداری با وصف سردستگی به مبلغ ۹ میلیارد تومان، مشارکت در شروع کلاهبرداری از بانک گردشگری، مشارکت در شروع کلاهبرداری از شرکت صرافی اقتصاد نوین با مبلغ ۷۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، مشارکت در شروع به کلاهبرداری از شرکت سامان مجد به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و 400 هزار تومان، توهین به کارمند دولت و پرداخت رشوه بود.
با پایان یافتن جلسات متعدد رسیدگی به اتهامات باقری‌درمنی، در نهایت سخنگوی دستگاه قضایی، نهم مهرماه گذشته حکم بدوی اعدام باقری‌درمنی را به همراه وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی اعلام کرد. از میان این 3 نفر وحید مظلومین و همدستش محمداسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم، صبح چهارشنبه 23 آبان‌ماه به دار مجازات آویخته شدند. سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین 18‌آذرماه از تایید حکم اعدام باقری‌درمنی خبر داده بود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در جریان صدوسی‌وچهارمین نشست خبری خود که با حضور نمایندگان رسانه‌‌های جمعی برگزار شد، اعلام کرد: «حمیدرضا باقری‌درمنی در دادگاه بدوی محکوم به اعدام شد و در دیوان‌عالی کشور این حکم تایید شد».
اتهام درمنی؛ افسادفی‌الارض
دادستان تهران هفته گذشته در حاشیه نشست آسیب‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران درباره شبهات مطرح شده در رابطه با پرونده باقری‌درمنی گفت: پرونده باقری‌درمنی پس از ۹ جلسه محاکمه و اعتراض محکوم و وکلا به حکم، در دیوان عالی کشور تایید و برای اجرا به دادستانی اعاده شده است. جعفری‌دولت‌آبادی افزود: از سال ۸۵ تا 3،97 پرونده درباره این فرد مطرح بوده که 2 پرونده اجرا شده و پرونده سوم که به اعدام محکوم شده سال ۹۰ تشکیل شد که 8 شاکی دارد و مجموع بدهی به دستگاه‌ها و افرادی که در این پرونده هستند 1100 میلیارد تومان است و ارزش قیری که ایشان گرفته و پول آنها را نداده به قیمت روز ۹۰۰ میلیارد تومان است، الباقی بدهی به بانک‌ها و شرکت‌هایی است که در پرونده شکایت کرده‌اند. دادستان تهران در ادامه بیان داشت: اتهام این فرد افسادفی‌الارض است که بر فرض رضایت شکات هم تاثیری در اجرا ندارد. در همین راستا دیروز دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد: بامداد روز شنبه مورخ 1/10/1397 حکم حمیدرضا‌ باقری‌درمنی، فرزند محمدباقر که به جرم افسادفی‌الارض از طریق تشکیل شبکه کلاهبرداری و رشاء به اعدام محکوم شده بود، به اجرا گذاشته و اعدام شد.
آنگونه که خبرگزاری قوه قضائیه(میزان) گزارش داده، محکوم‌علیه در سالیان متمادی با تشکیل باند، به اقدامات مجرمانه‌ای دست‌ زده است و با اعمال متقلبانه، جعل، تبانی و پرداخت رشوه به کارکنان چند دستگاه و تشکیل شرکت‌های صوری و کاغذی متعدد از جمله شرکت قائم کوثر، شرکت محمد بازرگانی شایان، شرکت پرشین به‌گستر، شرکت شکوه آبیده و شرکت آریا برج هرم از شکات خود جمعاً  10،078،171،400،000 ریال معادل یکهزار و هفت میلیارد و هشتصد و هفده میلیون و یکصد و چهل هزار تومان کلاهبرداری کرده است.
همچنین در رسیدگی به پرونده‌ باقری‌درمنی مشخص شد از 47 سند جعلی برای اخذ ضمانتنامه بانکی یا ترهین معامله و 36 فقره ضمانتنامه جعلی و 102 فقره ضمانتنامه بدون پشتوانه، 33 فقره چک‌های مخدوش با مبالغ سنگین و جعل در اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد کشور استفاده کرده است.
طبق این گزارش،‌ باقری‌درمنی با همدستی مرتبطان خود و با پرداخت رشوه و تبانی با کارشناسان، املاک را به چند برابر قیمت واقعی ارزش‌گذاری و به بانک ارائه می‌داد، از جمله ملکی که حدود 400 میلیارد ریال ارزش داشته با پرداخت رشوه و تبانی به 1269 میلیارد ریال ارزش‌گذاری کرده و در رهن شرکت نفت جی قرار داده است. باقری‌درمنی برای اخذ تسهیلات از بانک نیز متوسل به جعل اسناد شده و با اسناد ملکی جعل شده از جمله با سند جعلی از بانک گردشگری مبلغ60،000،000،000 ریال تسهیلات گرفته است.
در نهایت بازپرس دادسرای تهران پس از تحقیقات مفصل، جمع‌آوری اسناد و مدارک مثبته جرم درباره‌ باقری‌درمنی به عنوان سرشبکه و سایر اعضای باند و شبکه به استناد ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری و به عنوان مفسدفی‌الارض نظر به جلب دادرسی و معاون دادستان و سرپرست دادسرای اقتصادی با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال می‌کند. شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران نیز با دقت در 9 جلسه چند ساعته و با حضور متهم، وکلا و نماینده دادستان رسیدگی و پس از ختم رسیدگی طبق قانون، حمیدرضا‌ باقری‌درمنی را به عنوان مفسدفی‌الارض به اعدام و رد مال به مبلغ 10،078،171،400،000 ریال محکوم کرده است. با اعتراض وکیل محکوم‌علیه و در مهلت مقرر (20 روز) پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال می‌شود و دیوان‌عالی کشور در تاریخ 13/8/1397 رأی صادره از شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران را تایید و ابرام کرده است.
حمیدرضا‌ باقری‌درمنی قبل از این نیز دارای 2 سابقه محکومیت کیفری به شرح زیر بوده است:
1- سال 1385 به جرم قاچاق به ضبط کالا و مبلغ 11،731،060،030 ریال جزای نقدی محکوم گردیده است.
2- در سال 1388 با شکایت بانک مرکزی، بانک سپه، بانک کشاورزی و بانک ملی درباره اخذ تسهیلات ارزی به مبلغ9،888،217  دلار و 980،935،471،305 به 13 ماه حبس و رد مال در حق شکات محکوم شده است.
اقدام گروهی برای فراری دادن‌ باقری‌درمنی
در زمان محاکمه حمیدرضا‌ باقری‌درمنی در دادگاه و بررسی ابعاد مختلف آن، به نام و عنوان یکی از نهادها تماسی جعلی و مشکوک مبنی بر احضار‌ باقری‌درمنی برقرار می‌شود؛ ماموران زندان، فورا قاضی و دادستان تهران را در جریان قرار داده و مقام‌های قضایی از اعزام وی جلوگیری می‌کنند.
براساس گزارش مهر، ماجرا از این قرار بوده است که در جریان رسیدگی به پرونده‌ باقری‌درمنی قاضی صلواتی به ماموران زندان و تیم بدرقه تاکید بسیاری برای اهمیت اعزام‌های صورت گرفته کرده بود و در نتیجه به حفاظت ندامتگاه اوین تاکید شده بود تمام اعزام‌های متهم باید با هماهنگی قاضی صلواتی و مقامات مسؤول در قوه‌قضائیه انجام شود. بلافاصله پس از تماس جعلی و مشکوک و برقراری برخی تماس‌ها از سوی جریان وابسته به درمنی، حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه به پرونده ورود می‌کند و سرانجام تیم فرار شناسایی و دستگیر می‌شود. با دستگیری تیم فرار مشخص می‌شود این افراد بدون وابستگی به نهادی ولی با عنوان جعلی قصد داشته‌اند با ارسال نامه‌ و تماس‌ها وی را از ندامتگاه اوین به بهانه اعزام برای رسیدگی به پرونده خارج کنند و در اعزام صورت گرفته مقدمات فرار وی را فراهم آورند. یک مقام آگاه در پرونده می‌گوید مبلغ مشخص شده برای انجام این عملیات 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که باید به صورت نقد در اختیار گروه قرار می‌گرفت.
افراد کلیدی شبکه باقری‌درمنی که از کشور گریختند
یکی از شگرد‌های درمنی برای اینکه دستگاه‌های نظارتی به فسادش پی نبرند این بود که او پس از انجام عملیات مجرمانه خود، افراد موثر و کلیدی و حلقه اول اطرافیانش را به خارج از کشور فراری می‌داد تا حلقه وصل فساد به وی از بین برود و دستگاه قضایی نتواند به یکی از بزرگ‌ترین مفسدان اقتصادی سال‌های اخیر برسد، غافل از اینکه با رسیدگی‌های بدون اغماض و دقیق خیلی زود نقش سرکردگی وی در این فساد بزرگ کشف شد. از جمله این افراد می‌توان به محمد خزائلی‌پارسا، مجید باقری‌درمنی، محمود جزایری، محمدرضا نصیری، جوانمیر محمدی و هوشنگ مصلحت‌لای اشاره کرد. محمدرضا نصیری، فرزند امیر تمام کار‌های کلاهبرداری تحت پوشش وام بانکی و ضمانتنامه‌ها را انجام می‌داد و با بانک‌ها در ارتباط بود و تمام دستورات‌ باقری ‌را جهت اخذ ضمانتنامه یا تنزیل آن انجام می‌داد. جوانمیر محمدی، فرزند احمد، رئیس سابق شعبه بهار بانک ملی نیز در حالی که مدتی به دستور درمنی در مرز ایران و ترکیه بود، بازداشت شد. محمدی در اعترافاتش می‌گوید: رفتم مرز ترکیه و ایران، چند ماه بودم و بازگشتم و در سعادت‌آباد واحد ۵۰ متری گرفتم و چون پولی نداشتم هزینه‌هایم را حمید‌ باقری‌ با بدبختی مثل صدقه پرداخت می‌کرد. در نهایت توسط آگاهی دستگیر شدم. محمود جزایری، فرزند مجتبی که در انجام کلاهبرداری تحت پوشش معاملات با شرکت نفت جی نماینده تام‌الاختیار درمنی بود، همراه محمدرضا نصیری به ترکیه گریختند. محمد خزائلی‌پارسا، فرزند عباس با جعل اسناد رسمی به شبکه فساد بزرگ درمنی خدمت می‌کرد که وی نیز از کشور گریخت. مجید باقری‌درمنی، برادر حمیدرضا باقری‌درمنی، مدیرعامل وقت شرکت فجرگستر نوین که با مشارکت در کلاهبرداری از شرکت پالایش نفت جی و بیمه ایران با ایجاد شبکه چند نفره فساد به برادرش خدمت‌رسانی می‌کرد نیز از کشور پا به فرار گذاشت و در نهایت هوشنگ مصلحت‌لای، فرزند قربان فردی است که در بخش کلاهبرداری مذاکرات ترهین پالایشگاه پرنده آبی نقش داشته است.


Page Generated in 0/0053 sec