printlogo


کد خبر: 203660تاریخ: 1397/10/2 00:00
وزارت‌ امور خارجه: آلبانی در ایران سفارت ندارد که سفیرش را اخراج کنیم
هلند، آلمان و فرانسه که سفارت دارند!

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در واکنش به اخراج سفیر و دیپلمات ارشد ایرانی از آلبانی گفت آلبانی در ایران سفارت ندارد و به همین خاطر وزارت امور خارجه نمی‌تواند سفیر این کشور را احضار یا اخراج کند. به گزارش «وطن‌امروز»، دولت آلبانی اخیرا غلامحسین محمدنیا، سفیر ایران در این کشور و مصطفی رودکی، دیپلمات ارشد کشورمان را اخراج کرد. این اقدام در ادامه دومینوی برخورد اروپایی‌ها با دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک ایران و تضعیف جایگاه دیپلماتیک ایران در این قاره انجام شده است. به اعتقاد کارشناسان انفعال وزارت امور خارجه ایران در جریان اخراج دیپلمات‌‌های ایرانی از هلند و فرانسه و دستگیری اسدالله اسدی در آلمان و مسترد کردن او به بلژیک باعث شده در ادامه، سایر کشورهای اروپایی نیز احساس کنند هزینه برخورد با دیپلمات‌‌های ایرانی برای آنها ناچیز است، از همین رو کشور کوچک آلبانی نیز در اقدامی عجیب سفیر ایران و یک دیپلمات ارشد کشورمان را از تیرانا اخراج کرد. دیروز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این اقدام آلبانی و مطالبه واکنش عزتمندانه ایران به این اقدام آلبانی گفت که آلبانی در ایران سفارتخانه ندارد و وزارت امور خارجه نمی‌تواند واکنش درخوری انجام دهد. اظهارات قاسمی در حالی است که پیش از این در جریان اخراج دیپلمات‌‌های ایرانی از هلند و فرانسه، وزارت امور خارجه ایران هیچ واکنش متقابلی در برابر این کشورها انجام نداد و به عنوان نمونه نه از سفارت هلند و نه از سفارت فرانسه، دیپلماتی را اخراج نکرد و از همین رو اینکه تصور شود در صورت وجود سفارتخانه آلبانی در ایران، با این کشور نیز برخورد متقابلی انجام می‌شد، تصور دور از ذهنی است. با این حال اما وزارت امور خارجه اکنون با استناد به نبود سفارتخانه آلبانی در ایران، معتقد است نمی‌توان برخورد مشابه انجام داد. بهرام قاسمی در این‌باره گفت: ما روز پنجشنبه اعتراض خود را از طرق مقتضی به طرف آلبانیایی اعلام کردیم اما دولت آلبانی در ایران سفارتخانه و دفتر و مرکز دیپلماتیک ندارد و لذا امکان احضار سفیر یا نماینده آلبانی در تهران برای اخراج یا اعتراض در تهران را نداشتیم و مراتب اعتراض جدی خود را از کانال‌های دیگری انجام دادیم. بر اساس گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، قاسمی ادامه داد: جمهوری اسلامی از دهه ۷۰ و بعد از تحولات داخلی در آلبانی، سفارت جمهوری اسلامی در این کشور را راه‌اندازی کرد اما با توجه به اینکه آلبانی کشوری بسیار کوچک بوده و در آن هنگام و حتی بعدا از وضعیت بد اقتصادی رنج می‌برد، این کشور نمی‌توانست در ایران سفارتخانه دایر کند. سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال گفت: کشور‌ها در راه‌اندازی سفارت یا دیگر دفاتر کنسولی یا اقتصادی خود دلایل و مسائل مختلفی از جمله مسائل مالی و اقتصادی را مدنظر قرار می‌دهند.
چه کسی با اسرائیل همنواست؟
 دیروز انتشار بخشی از مصاحبه محمدجواد ظریف با یک نشریه فرانسوی جنجال‌ساز شد. ظریف در گفت‌وگو با هفته‌نامه لوپوئن فرانسه گفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بازدیدی که از نیروگاه دیمونا داشته گفته است می‌خواهد ایران را نابود کند اما در ایران، هیچ‌کسی به دنبال نابودی اسرائیل نیست. در بخشی از این مصاحبه ظریف درباره استانداردهای دوگانه اروپا در قبال ایران و رژیم صهیونیستی گفت: آقای(!) نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که به نیروگاه هسته‌ای «دیمونا» رفته بود یعنی جایی که تسلیحات هسته‌ای ساخته می‌شود در آنجا اعلام کرد ایران را نابود خواهد کرد. وی نگفت که «کشور ما باید نابود شود «بلکه گفت» کشور ما را نابود خواهد کرد». چرا آقای مکرون به این موضوع واکنشی نشان نداد؟ چرا هیچ‌کس در فرانسه درباره این سخنان به‌پا نخاست؟ (واکنشی نشان نداد). اما درباره آنچه به ما مربوط می‌شود... ما چه موقع گفتیم اسرائیل را نابود می‌کنیم؟ فقط یک نفر را پیدا کنید و به ما نشان دهید که این حرف را زده باشد. هیچ‌کس چنین حرفی نزده است. مجری هفته‌نامه فرانسوی در پاسخ به ظریف، نام احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران را آورد و گفت او در سال 2007 خواستار نابودی اسرائیل شده بود. ظریف نیز در پاسخ به مجری فرانسوی گفت:  نه! وی نیز چنین حرفی نزده است. وی حرف امام خمینی را یادآوری کرد که گفته بود: «اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد». وی نگفته بود «می‌خواهد آن را نابود کند!». وی گفته بود اسرائیل با این سیاست‌‌‌هایی که دنبال می‌کند به این سرنوشت مبتلا خواهد شد.
 اظهارات عجیب و غریب ظریف درحالی است که مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره غده سرطانی رژیم صهیونیستی مشخص است و مواضع حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در این‌باره کاملا واضح است. اما نکته عجیب در اظهارات وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی این است که خود ظریف در این مصاحبه می‌گوید نتانیاهو در دیمونا صراحتا گفته است می‌خواهد ایران را نابود کند؛ آن وقت آقای ظریف می‌گوید با این وجود اما ایران به دنبال نابودی صهیونیست‌ها نیست! با این اظهارنظر، کارنامه وزیر امور خارجه درباره اظهارات نسنجیده سنگین‌‌‌‌‌‌تر شده است. بهتر است وزیر امور خارجه در زمانی که خروج ترامپ از سوریه صهیونیست‌ها را به هراس انداخته، مواضعی را مطرح نکند که موجب قوت قلب صهیونیست‌ها شود. آن هم مواضعی که بیشتر ضعف مبانی انقلابی وزیر امور خارجه را نشان می‌دهد تا اینکه نشانگر توان توجیه‌گری او باشد.
 


Page Generated in 0/0050 sec