printlogo


کد خبر: 203663تاریخ: 1397/10/2 00:00
مرحله نهایی دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) نیروی زمینی سپاه روز گذشته در منطقه عمومی خلیج‌فارس و جزیره قشم برگزار شد
پیام جزیره

گروه سیاسی: روز گذشته مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم۱۲ نیروی زمینی سپاه برگزار شد. اجرای عملیات آبی- خاکی، سرپل‌‌‌گیری در ساحل، هجوم به ساحل و دفاع از آن از اجزای اصلی این رزمایش بود. نکته ویژه رزمایش دیروز سپاه راهبرد هجومی آن در سطوح عملیاتی و تاکتیکی بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۲ نیروی زمینی سپاه روز گذشته با شعار «نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه وحدت ملی و ظرفیت‌سازی‌‌های نوین دفاعی» در منطقه عمومی خلیج‌فارس برگزار شد. مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۲ از ۲۴ آذرماه با ستون‌کشی یگان‌ها از استان‌‌های تهران، فارس و کرمان به منطقه عمومی رزمایش آغاز شد و دیروز مرحله نهایی آن به اجرا درآمد. در این رزمایش برای نخستین‌بار از عملیات تهاجمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی رونمایی شد. این رزمایش از سلسله رزمایش‌‌های ابلاغی و سالانه نیروی زمینی سپاه است که با حضور یگان‌های برگزیده نیرو اعم از واکنش سریع، نیروی مخصوص و تکاوری، پهپادهای رزمی و شناسایی، بالگردهای هجومی، ترابری و بارریز، جنگال، مکانیزه، واحدهای مهندسی و تخریب، سیستم‌های کنترل و فرماندهی و ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه برگزار شد. این رزمایش چنانکه فرمانده نیروی زمینی سپاه 2 روز پیش اعلام کرده بود، در سطح عملیاتی - تهاجمی است. سردار پاکپور روز جمعه در نشست خبری مربوط به این رزمایش در این‌باره گفته بود: اگر دشمن بخواهد به تهدید و اعمال آن روی بیاورد، ما سراسر تهاجمی و آفندی خواهیم شد و هدف‌ها را در عمق جبهه دشمن تعقیب می‌کنیم. وی در این نشست با تاکید بر اینکه ایران اسلامی برای هیچ کشوری تهدید نیست، گفته بود: «در صورتی که دشمنان ما نیت سوء داشته باشند، در مقابل آنها با تمام توان و ظرفیت خواهیم ایستاد؛ هدف ما این است که معادلات بازدارندگی و دفاعی خود را در ذهن دشمن دقیق و واقعی کنیم». در این مرحله از رزمایش، یگان‌‌های واکنش سریع، تکاوری، واحدهای مکانیزه هوانیروز اعم از بالگردهای هجومی و واکنش سریع، واحدهای تکاوری‌، مکانیزه اعم از بالگردهای هجومی و پشتیبانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پهپادهای رزمی و شناسایی، واحدهای تخریب مهندسی و سیستم‌‌های راداری و کنترل فرماندهی، موشک‌‌های میان‌برد دقیق زنو و ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه گوشه‌ای از توان رزمی و عملیاتی خود را به نمایش گذاشتند. سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص)، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه از جمله فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح بودند که در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم ۱۲ حضور داشتند.
تمرین عملیات بازپس‌گیری جزایر از دشمن
در جریان مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 12 نیروی زمینی سپاه، یگان‌‌های زرهی نزسا با تخلیه از شناورهای محمول (لندینگ‌کرافت) و اجرای تک ‌زرهی در ساحل، عملیات بازپس‌‌‌گیری مناطق تصرف شده توسط دشمن را تمرین کردند.
در این مرحله نفربرهای BMP با خروج از لندینگ کرافت به صورت شناور روی آب مسافت دریا تا ساحل را طی کرده و با تخلیه تکاوران در ساحل، آزادسازی مناطق خودی تحت تصرف دشمن را تمرین کردند. همچنین تانک‌‌های T72 یگان نیروی زمینی سپاه نیز با خروج از مواضع خود در ساحل و اجرای عملیات به سمت مناطق آزادشده پیشروی کردند.
بهره‌برداری عملیاتی از مین‌‌های جهنده
روز گذشته در ادامه مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص)، نیروی زمینی سپاه به صورت عملیاتی از مین‌‌های ضدبالگرد تولید داخل استفاده کرد و این مین‌‌های تولید داخل به بهره‌برداری عملیاتی رسید. این مین‌ها که در مناطق حساس برای جلوگیری از نفوذ بالگرد استفاده می‌شود، قابلیت کنترل از راه دور را دارد. مین‌‌های ضدبالگرد از نوع جهنده بوده و پس از پرش از زمین در فاصله ١٥٠ الی ١٨٠ متری منفجر می‌شود و با ترکش‌‌های خود تا فاصله ٥٠ متر می‌تواند به بالگردهای دشمن آسیب برساند. نمونه‌‌های دیگری از این مین‌ها در رزمایش قبلی سپاه نیز مورد تست قرار گرفته بود و به گفته مسؤولان رزمایش، این تجهیزات از حالت تحقیقاتی به مرحله عملیاتی کامل رسیده‌‌‌اند. طبق این گزارش، ترکش‌‌های فلزی این مین که درون خود یک کیلو و 200 گرم ماده منفجره تی‌ان‌تی دارد، تا فاصله 50 متری علیه بالگردهای دشمن موثر هستند و این ترکش‌ها به دلیل سرعت بالای حاصل از انفجار توان سوراخ کردن بدنه بالگرد و آسیب به آن را دارند.
همکاری تکاوران و غواصان در عملیات تهاجم به ساحل
در مرحله نهایی دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص)، غواصان و تکاوران نیروی زمینی سپاه با اجرای عملیات تهاجم به ساحل، تصرف سرزمین و تاسیسات استراتژیک دشمن را تمرین کردند. طبق این گزارش، غواصان با تخلیه از قایق‌ها در نزدیکی ساحل دشمن، مسافتی را تا ساحل دشمن غواصی کردند و پس از خروج از آب، تهاجم به ساحل و تصرف آن را با استفاده از مهمات واقعی و جنگی تمرین کردند. تکاوران نیروی زمینی سپاه هم با تخلیه در ساحل، غواصان را در تصرف ساحل و سرزمین دشمن همراهی کردند. این عملیات با هدف تصرف بخش‌‌های مهم سرزمین کشور متخاصم و تسلط بر تاسیسات و اماکن استراتژیک دشمن اعم از بندرگاه، اسکله و تاسیسات اقتصادی تمرین شد.
رزمایش سپاه به همه اهداف خود رسید
سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم نیروی زمینی سپاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این رزمایش به همه اهدافی که از پیش تعیین کرده بودیم رسیدیم و همانگونه که قبلا اعلام کردیم، اصول و راهبرد اصلی ما دفاعی است اما در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، تهاجمی است. وی افزود: بهترین دفاع، حمله و هجوم است و وقتی دشمن علیه کشورمان نیتی داشته باشد باید به آن هجوم ببریم، چراکه عامل بازدارندگی ما همین هجوم خواهد بود.
 

هشدار به برخی کشورهای منطقه
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: ما تلاش می‌کنیم با همسایگان خود روابط برادرانه داشته باشیم اما هشدار می‌دهیم هر کشوری که زمینه‌ مداخله قدرت‌های استکباری را در منطقه فراهم کند، بیشترین هزینه را پرداخت خواهد کرد. به گزارش فارس، سردار سرلشکر غلامعلی رشید در حاشیه رزمایش دیروز اظهار داشت: قدرت دفاعی ایران برای مقابله با هرگونه اقدامات تحریک‌کننده و مداخله‌آمیز در منطقه، در دفاع از اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و منافع ملی، همواره رو به افزایش است. فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم با همه‌ همسایگان خود روابط برادرانه و حسنه داشته باشیم، چراکه امنیت همسایگان را امنیت خود می‌دانیم اما به عنوان فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) از این صحنه و میدان رزمایش نیروی زمینی سپاه هشدار می‌دهیم، هر کشوری که زمینه‌های مداخلات قدرت‌های استکباری را در منطقه فراهم کند، در قدم نخست، بیشترین هزینه را برای رفتارهای غیردوستانه و تحریک‌آمیز خود پرداخت خواهد کرد.
 

امیدواریم دشمنان به توان ما پی برده باشند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۱۲، گفت: امیدواریم دشمنان بیش از گذشته به توان پاسخ ما و پاسخ کوبنده به تعقیب بعد از آن پی برده باشند. سردار محمدعلی جعفری در حاشیه برگزاری دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم نیروی زمینی سپاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این رزمایشی که انجام شد پاسخی بود به ادعاهایی که دشمنان دارند و این را باید بدانند که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک توان بازدارنده است و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر بخواهند یکی بزنند حتما ١٠ تا خواهند خورد. وی افزود: این توانمندی اینجا اثبات شد که جمهوری اسلامی و رزمندگان ما می‌توانند چنین کاری را انجام دهند. این توانمندی به نظر ما موجب بازدارندگی می‌شود. سرلشکر جعفری تاکید کرد: امیدواریم دشمنان جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته به توان پاسخ ما و پاسخ کوبنده به تعقیب بعد از آن پی برده باشند.
 

قدرت دفاعی ایران کاهش نمی‌یابد
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: این دیوانگی است که وقتی همواره تهدید می‌شویم، خود را خلع سلاح کنیم و در اختیار دشمن قرار دهیم. سردار حسین سلامی در حاشیه رزمایش پیامبر اعظم 12 نیروی زمینی سپاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دشمنان ما را تهدید می‌کنند و در همان حال از ما می‌خواهند که از قدرت دفاعی خود بکاهیم که این منطقی نیست. وی ادامه داد: قطعا تجربیات ناشی از نبرد با تکفیری‌ها بویژه در نیروی زمینی سپاه اثرات ویژه‌ای در پیشرفت و عملکرد نیروهای ما داشته و باعث شده که نیروها از یک میدان تاکتیکی خلاقانه برخوردار شوند. همچنین دکترین دفاعی خود را بر اساس تغییر شکل جنگ‌ها از لحاظ فنی و عملیاتی تغییر شکل دادیم. وی برنامه آینده سپاه را عدم توقف در توسعه قدرت دفاعی دانست و افزود: در حوزه دستاوردها، فناوری‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها در حال تلاش برای پیشرفت هر چه بیشتر هستیم و برنامه همیشگی ما پیشرفت در امتداد این موارد خواهد بود.


Page Generated in 0/0053 sec