printlogo


کد خبر: 203952تاریخ: 1397/10/8 00:00
گزینه‌هایی که بیش از سایرین شانس مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را دارند

محمد آفریده
اگر قرار باشد گزینه‌ها را طیف‌‌‌بندی کنیم، آفریده انتهای طیفی است که کارنامه‌ای مشخص دارد. «یک خانواده محترم»، «آتشکار»، «فصل باران‌های موسمی»، «تهران انار ندارد» و... محصولات دوره مدیریتی او در مرکز گسترش است. کارنامه او بشدت پرحاشیه است و از همان ابتدای مطرح شدن نامش، مخالفان بسیاری نسبت به احتمال حضور او اعتراض کردند. او در سطح مدیریت، متوسط رو به پایین است و در محتوا مغایر با انقلاب اسلامی است.
امیر تاجیک
امیر تاجیک نزدیک‌ترین گزینه به آفریده است و مدیر سابق شبکه مستند سیما بوده است. وی فارغ‌التحصیل ادبیات انگلیسی و کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است. او آخرین جایگاه مدیریتی خود را که مدیریت شبکه مستند بود با دلخوری ترک کرد. نامه‌نگاری‌های تاجیک به عزت‌الله ضرغامی، ریاست پیشین رسانه ملی و بحث او در ارتباط با هزینه‌های تلویزیون یکی از مهم‌ترین حاشیه‌هایش طی دوران حضورش در رسانه ملی بود.
مرتضی رزاق کریمی
مرتضی رزاق کریمی از چهره‌های فعال و شناخته سینمای مستند است. او علاوه بر فعالیت در حوزه مستند در زمینه سینمای داستانی نیز سابق قابل قبولی دارد که از مهم‌ترین آثارش می‌توان به تهیه‌کنندگی فیلم‌های «حس پنهان» و «چه کسی امیر را کشت» اشاره کرد. رزاق‌کریمی هم‌اکنون قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و از این نظر محتمل‌ترین گزینه برای جانشینی طباطبایی‌نژاد در این مرکز به شمار می‌رود.
حامد شکیبانیا
او عضو هیأت انتخاب جشنواره امسال «سینما حقیقت» بود. وی کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم و مجموعه‌های مستند «ایران و غرب»، «من انرژی هسته‌ای نیستم» و... را بر عهده داشته است. شکیبانیا جوایزی از جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی و داخلی مستند به دست آورده است. شکیبانیا اما در سال‌های اخیر مهم‌ترین کارش مستند انتخاباتی حسن روحانی بوده است. شکیبانیا در همه جریان‌‌های فکری فعال در حوزه مستند به عنوان یک نیروی متخصص شناخته می‌شود.

محسن یزدی
محسن یزدی، روزنامه‌نگار و مستندسازی است که در کارنامه خود تولید فیلم‌های مستند «99درصد» درباره جنبش وال‌استریت و «مسافر ایران» درباره حضور یک مادر شهید لبنانی در ایران را دارد. وی همچنین جایزه جشنواره فیلم مردمی عمار را به خاطر ساخت «99 درصد» کسب کرد. او چند سال است مدیریت مرکز فیلم مستند سوره را بر عهده دارد و در این مدت کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است و تقریبا هر سال محصولاتش جزو فیلم‌‌های مهم و اثرگذار جشنواره‌های مستند بوده است.
سلیم غفوری
شبکه مستند را می‌توان به قبل و بعد از حضور سلیم غفوری تقسیم کرد. او سابقه بلندی در مدیریت حوزه فرهنگی دارد. «مدیر گروه مستند شبکه افق»، «مدیر مرکز فرهنگی میثاق»، «دبیر اتحادیه بین‌المللی امت واحده» و «عضو شورای مستند مرکز مستند سوره حوزه هنری» در کارنامه او دیده می‌شود. غفوری با آمدن خود به شبکه مستند توانست مخاطبان این شبکه را به شکل‌ چشمگیری افزایش دهد. البته با توجه به عملکرد موفقش در تلویزیون، بعید است حاضر به ترک رسانه ‌ملی شود.
حسین دهباشی
تاریخ‌پژوه و مستندساز که بیشتر به‌خاطر ساخت  مستندهای تبلیغاتی حسن روحانی در یازدهمین  دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز مستند «به روایت دربار» شناخته‌ شده ‌است. وی اکنون معاون ارتباطات، بین‌الملل و مشارکت‌های بنیاد امور بیماری‌های خاص، عضو خانه سینما و انجمن مستند‌‌‌سازان سینمای ایران و مؤسس و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری نقش جهان هنر است. دهباشی رزومه‌ای طولانی از تلویزیون تا سینما دارد اما اختلافاتش با دولت فعلی او را تبدیل به گزینه‌ای دور از ذهن می‌کند.
محسن برمهانی
«محسن برمهانی» مستندسازی است که بیشتر در حوزه مستندهای بین‌الملل شناخته می‌شود. در این چند ماه که گزینه‌‌های مختلفی برای شبکه افق مطرح می‌شد برمهانی یکی از جدی‌ترین آنها بود. آخرین مسؤولیت مدیریتی برمهانی مربوط به مدیریت بخش ‌بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت امسال است. اگرچه او نیز می‌تواند جزو گزینه‌ها باشد اما به نظر می‌رسد او نیز به دلیل تفاوت نوع نگاهش با دولت روحانی، شانس کمی برای حضور در این جایگاه داشته باشد.


Page Generated in 0/0052 sec