printlogo


کد خبر: 203972تاریخ: 1397/10/8 00:00
خودروسازان به قول خود عمل کردند؛ آغاز فروش کارخانه‌ای خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار
ادامه سریال گرانی خودرو
قیمت پرایدوانت(سایپا 151) از 23 میلیون به حدود 29 میلیون تومان رسید

دانش پورشفیعی: این بار هم خودروسازان پیروز بازی زمین قیمت شدند و اعلام قیمت‌های جدید نشان داد وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در این زمین نقش تماشاچی را بازی می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز»، گروه صنعتی ایران‌خودرو و سایپا- دو خودروساز بزرگ- سوار بر موج اعتراضات قطعه‌سازان که البته قطعه‌سازان بزرگ خود سهامدار این 2 خودروساز بزرگ هستند، توانستند با فشارهای همه‌جانبه هرگونه افزایش قیمتی را قانونی و توجیه‌پذیر اعلام کنند و غیرمستقیم هشدار دهند اگر قیمت‌ها بالا نرود، قطعه‌سازان تعطیل و هزاران کارگر بیکار خواهند شد.
پژو پارس 76 میلیون تومان شد
در راستای این اقدام ابتدا گروه صنعتی ایران‌خودرو سوم دی‌ماه در بخشنامه‌ای قیمت جدید 5 محصول خود را به نمایندگی‌های فروش ابلاغ کرد.  طبق بخشنامه این شرکت، ‌قیمت‌ جدید 5 محصول این شرکت شامل پژو ۲۰۷‌آی دنده‌ دستی معادل ۷۰ میلیون تومان، دانگ‌فنگ H30 اتوماتیک معادل ۷۵ میلیون تومان، دنا پلاس ۷۶ میلیون تومان، هایما S5 توربو دنده اتوماتیک ۱۳۸ میلیون تومان و پژو پارس LX اتوماتیک ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده است. بر اساس قیمت‌های جدید اعلام‌شده، خودروی هایما S5 با افزایش بیش از 40 میلیون تومانی قیمت، از 98 میلیون و 600 هزار تومان به 138 میلیون تومان رسیده است. همچنین دانگ‌فنگ با افزایش 25 میلیون تومانی و دناپلاس با افزایش 23 میلیون تومانی قیمت روبه‌رو شدند‌. از سوی دیگر پژو پارس اتوماتیک و پژو 207 دستی در قیمت‌گذاری جدید ایران‌خودرو به ترتیب 22 و 23 میلیون تومان گران شده‌اند.   
سراتو 83 میلیون تومان گران شد
از سوی دیگر با اعلام رسمی گروه خودروسازی سایپا قیمت 4 خودروی این شرکت که یکی از آنها در فهرست خودروهای زیر 45 میلیون تومان است، افزایش پیدا کرد. بر این اساس، سایپا به‌طور آشکار تخلف صددرصد قانونی در گران کردن محصولی انجام داده که خارج از چارچوب نظارتی شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. طبق اعلام اخیر سایپا، پراید 151SE (پراید وانت) 28 میلیون و 900 هزار تومان، سراتو آپشنال ۱۶۰۰بالغ‌ بر ۱۷۶ میلیون تومان، سراتو آپشنال ۲۰۰۰ بالغ‌ بر ۱۹۶ میلیون تومان و چانگان نیز ۱۲۷ میلیون تومان تعیین قیمت شده است. مقایسه قیمت این چند خودرو با قیمت کارخانه‌ای آنها نشان می‌دهد پراید وانت حدود 5/5 میلیون تومان، سراتو آپشنال ۱۶۰۰بالغ‌ بر 83 میلیون تومان، سراتو آپشنال ۲۰۰۰ بالغ‌ بر 83 میلیون تومان و چانگان CS35  نیز 79 میلیون تومان گران‌تر شده است. بررسی تفاوت قیمتی خودروهای گران شده در روزهای  آغازین دی‌ماه 1397 نشان می‌دهد قیمت کارخانه‌ای این خودروها تفاوت فاحشی با قیمت‌های اعلامی جدید دارد. همانگونه که در جدول نیز آمده است قیمت کارخانه‌ای سایپا برای خودروهای پراید ۱۵۱SE(پراید وانت) 23400000 تومان، سراتو 1600 آپشنال 93813000 تومان، سراتو 2000 آپشنال 113062000 تومان و چانگانCS35  نیز 74952000 تومان بوده است. همچنین قیمت کارخانه‌ای ایران‌خودرو برای پژو ۲۰۷‌آی دنده‌ دستی 47128300 تومان، دانگ فنگH30Cross اتوماتیک 50000000 میلیون تومان، دنا پلاس 53265000 تومان، هایما S5 توربو دنده اتوماتیک 98640000 تومان و پژو پارس LX اتوماتیک 54800000 تومان بوده است. برای این خودروها در دی‌ماه ابتدا از سوی خودروسازان بهای خالص استخراج شد و سپس بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت که خودروسازان می‌توانند تا 5 درصد زیر قیمت بازار خودرو را گران کنند، نرخ نهایی را تهیه و به نمایندگی‌ها برای فروش اعلام کردند.
2روایت متناقض از 2 قیمت‌گذاری دولتی!
کمی پیش‌تر از این، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از محاسبه قیمت خودرو  با دلار 9000 تومانی نیما خبر داده و گفته بود قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها انجام می‌شود. وی درباره قیمت‌گذاری خودرو افزود: تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته با نرخ میانگین هر دلار 3‌ هزار و 860 تومان بوده که این رقم در سال 97 به حدود 9 هزار تومان در سامانه ارزی نیما افزایش یافته و این افزایش به‌طور قطع در بهای تمام‌شده خودرو تاثیرگذار است.  تابش ادامه داد:‍ این سازمان فقط بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و اسناد و مدارک مثبته و با در نظر گرفتن سهم مواد، دستمزد، سربار، انرژی و... قیمت‌های ارائه شده از سوی قطعه‌سازان و موارد اثرگذار دیگر، قیمت‌ خودروها را محاسبه و تعیین می‌کند و در ادامه کارگروه تنظیم بازار بر اساس منافع، مصالح و ملاحظات تنظیم بازار، نسبت به چگونگی اعمال و پیاده‌سازی قیمت‌های جدید تصمیم خواهد گرفت. اما از سوی دیگر، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با بیان اینکه افزایش قیمت بهانه‌ای برای پوشش سوءمدیریت خودروسازان است، گفته بود: طبق مصوبه شماره 70118 مورخ 27 مرداد 1397 شورای عالی هماهنگی سران 3 قوه، شورای رقابت دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را در 26 آذر 97 به شورای عالی هماهنگی اعلام کرد. وی تفویض مسؤولیت قیمت‌گذاری به سازمان حمایت را برداشت غلط وزارت صنعت از مصوبه شماره 70118 عنوان کرد و افزود: در این مصوبه بیان نشده شورای رقابت نباید قیمت‌گذاری کند. شیوا ارتباط پایین بودن قیمت با زیانده شدن خودروسازان را بهانه آنها عنوان کرد و گفت: خودروسازان موقعیت را غنیمت شمرده‌ و می‌خواهند بیشترین استفاده را از شرایط کنونی ببرند. در همین حال عبدالله رضیان، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزیر صنعت در جلسه‌ای با هیات‌رئیسه این کمیسیون وعده داد تا 2 هفته آینده بسته‌ای را برای «ساماندهی بازار خودرو» به مجلس ارائه کند. وی اظهار داشت: اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد به جیب دلال‌ها می‌رود و تنها ۲۰ درصد خودرو‌‌‌هایی که خرید و فروش می‌شوند، خودرو‌‌های صفر هستند. اگر خودروسازها ۵ درصد زیر قیمت بازار خودرو را عرضه کنند، معاملات خودرو در بازار تحت کنترل وزارت صنعت و شرکت‌‌های خودروساز درخواهد آمد.


Page Generated in 0/0064 sec