printlogo


کد خبر: 203996تاریخ: 1397/10/9 00:00
درباره وضعیت نامشخص SPV
ظریف: هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم، الان هم نیستیم!

بر اساس مواضع دولت حسن روحانی،‌ فردا دوشنبه 31 دسامبر زمان ارائه بسته SPV به ایران از سوی 3 کشور اروپایی حاضر در برجام است.
به گزارش «وطن‌امروز»، اگرچه 18 اردیبهشت همزمان با خروج‌ آمریکا از توافق هسته‌ای، حسن روحانی گفته بود اروپا تنها چند هفته مهلت دارد تا تضمین‌های لازم را برای اجرای تعهداتش در برجام و متقاعد شدن ایران به ماندن در این توافق هسته‌ای بدهد ‌اما حالا با گذشت 8 ماه از خروج‌ آمریکا از برجام، اروپا هنوز SPV یا همان سازوکار مالی را به ایران ارائه نکرده است. پس از بدعهدی‌های مکرر اروپا برای ارائه سازوکار مالی، در آخرین نوبت، 12 دسامبر (21 آذر) فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: «انتظار دارم سازوکار مالی تا چند هفته آینده و پیش از پایان این سال (۲۰۱۸) به عنوان راهی برای حفظ و ارتقای دادوستدهای مشروع مستقر شود و کارمان بخوبی در حال پیشرفت است».
اظهارنظر موگرینی در حالی است که فردا 31 دسامبر و آخرین روز سال میلادی 2018 است و اروپا هنوز سازوکار مالی خود برای اجرای بخش کوچکی از تعهدات خود در برجام را ارائه نکرده است. این تعلل و وقت‌کشی اروپا در حالی است که در ایران دولت حسن روحانی همچنان تعهدات خود در برجام را مو به مو انجام می‌دهد. در حالی‌که آمریکا از برجام خارج شده و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده، و در شرایطی که اروپا نیز تعهدات خود در برجام را معطل کرده و حتی 8 ماه پس از خروج‌ آمریکا از برجام نیز هنوز یک سازوکار حداقلی برای خرید نفت ایران و دادن کالا در قبال آن به ایران ارائه نکرده است، اجرای دقیق تعهدات ایران در برجام از سوی دولت حسن روحانی به معنای چیست؟
به گزارش «وطن‌امروز»، معطل ماندن کشور برای SPV البته در حالی است که محمدجواد ظریف که این روزها به خاطر اظهاراتش مبنی بر بی‌ارتباط بودن برجام با معیشت مردم و وضعیت اقتصادی، بشدت مورد انتقاد جامعه است، مدعی شده کشور معطل اروپا نیست و آنها هیچ‌وقت منتظر اروپا نمانده و الان هم منتظر اروپا نیستند! ظریف البته توضیح نداد اگر آنها منتظر SPV نیستند پس چرا حالا 8 ماه پس از خروج‌ آمریکا از برجام، همچنان تعهدات برجامی خود را اجرا می‌کنند و دائما زمان‌بندی جدیدی درباره ارائه سازوکار مالی اروپا مطرح می‌کنند؟
ظریف در گفت‌وگو با شبکه «فونیکس» چین درباره SPV (کانال ویژه مالی اروپا) گفت: سیاست خارجی ما سیاست واکنش به اروپا نیست و اروپا هم مهم‌ترین طرف تجاری ما نیست، مهم‌ترین طرف تجاری ما چین، همسایگان و روسیه هستند و ما با اینها مکانیسم‌های خود را ایجاد کرده‌ایم، البته دنبال این نیستیم که با اروپا ارتباط نداشته باشیم. ظریف اضافه کرد:‌ معتقدیم کشورهای اروپایی همانند چین و روسیه به عنوان طرف‌های برجام موظفند وظایفی را انجام دهند. اگر آنها نتوانند وظایف خودشان را انجام دهند، نشانگر آن است که اروپا نمی‌تواند یک طرف معامله قابل اعتماد برای دنیا باشد، ولی این نشان نمی‌دهد که ما باید روابط‌مان را با دیگران به هم بزنیم. ما روابط خود را با چین، روسیه، کشورهای همسایه و با کشورهایی که مایلند روابط را ادامه دهند، ادامه خواهیم داد. ظریف گفت: البته اروپایی‌ها به ما گفتند به‌رغم همه مخالفت‌های‌ آمریکا مشغول کار هستند، ولی ما هیچ‌وقت منتظر اروپا نبودیم و الان هم منتظر اروپا نیستیم. به گزارش فارس، وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت به 3 سال قبل از برجام و اینکه ایران چه اقدامی را انجام می‌داد؟ خاطرنشان کرد: اینکه ما به 3 سال قبل برمی‌گشتیم و ‌امروز می‌خواستیم کار 3 سال قبل را بکنیم چه اقداماتی را انجام می‌دادیم، حتما سختگیری بیشتری انجام می‌دادیم.
ظریف بیان کرد: ‌اما این‌طور نیست که 3 سال قبل ما پیش‌بینی و احتمال ‌امروز را نداشتیم، بلکه اینکه می‌شد به یک توافقی بهتر از این رسید، به نظرم دشوار بود. وی گفت:‌ امروز اگر بخواهیم توافق را دوباره بنویسیم، اولا من بعید می‌دانم ‌امکان رسیدن به توافق وجود داشته باشد و اگر بتوانیم به توافقی برسیم، یک چیزی شبیه همین که الان هست، خواهد بود.
 ظریف در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه‌ آمریکایی‌ها حتما از وضعیتی که پیدا کردند، خوشحال نیستند، اظهار داشت: اینکه‌ آمریکا در دنیا منزوی شده و اینکه مجبور می‌شود معاون شرکت هوآوی را دستگیر کند، نشانگر میزان انزوای ‌ آمریکاست، اینکه کشوری بخواهد در جامعه بین‌المللی قلدری کند و به دیگران زور بگوید، شرایط خیلی مناسبی برای آن کشور نیست. البته من هم معتقدم سایر کشورها مثلا کشور بزرگی چون چین نیاز دارند با این حرکت‌های‌ آمریکا به خاطر آینده روابط خودشان و روابط بین‌الملل، نه به خاطر ایران، برخورد مناسبی داشته باشند. وی درباره تحلیل یک تحلیلگر چینی مبنی بر اینکه بعد از 6 ماه ایران چاره‌ای جز مذاکره با ‌ آمریکا ندارد، پاسخ داد: فکر می‌کنم آنها بعد از 6 ماه تحلیل خود را عوض خواهند کرد. ما هیچ وقت در شرایط اضطرار با‌  آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، آن کسی که از مذاکره خارج شده ما نبودیم، تا آوریل گذشته (8 ماه قبل)‌  آمریکایی‌ها در برجام حضور داشتند و با ما مذاکره می‌کردند، آنها خارج شدند، آنها مذاکره را ترک کردند و خودشان باید به مذاکره برگردند و معتقدم تحلیلگران چینی به این نتیجه خواهند رسید که‌  آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه تصمیمش را عوض کند. ظریف درباره هشدار روحانی درباره فروش نفت ایران نیز بیان کرد: اگر آن محقق شود شرایط دنیا خیلی فرق خواهد کرد، حتما‌  آمریکا برای اینکه بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، مجبور است وارد حوزه‌هایی شود که آن وقت آن شرایط کاملا تغییر می‌کند، این یک تهدید از سوی ایران نیست، بلکه اعلام یک واقعیت است که‌ آمریکا با این سیاست‌ها نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد. وی تصریح کرد: اگر‌ آمریکا بخواهد جلوی صادرات نفت ما را بگیرد، حتما مجبور است وارد سیاست‌هایی‌ شود که دنیا را به ‌آشوب می‌کشد.


Page Generated in 0/0058 sec