printlogo


کد خبر: 204201تاریخ: 1397/10/12 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از مهم‌ترین دغدغه مردم در طرح تحول سلامت
«تکریم بیمار» درمان می‌خواهد!

لیلا شوقی: سازمان جهانی بهداشت برای نظام‌های سلامت 3 هدف تعریف کرده ‌است. افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم و کاهش درصد خانوارهایی که به دلیل دریافت خدمات سلامت دچار هزینه کمرشکن شده‌اند 3 هدف تعریف شده سازمان جهانی بهداشت است. بنا بر همین اهداف در طرح  تحول سلامت کشور هم بسته‎های خدماتی طرح بیمه سلامت تنظیم شد.
 بر این اساس کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌ها، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌ها، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌ها، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌ها و دستورالعمل حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند بخشی از برنامه‎های این طرح مهم بود.
4 سال گذشت!
با گذشت حدود 4 سال از شروع طرح تحول سلامت آنطور که باید این طرح به مرحله عمل نرسیده و بسیاری از برنامه‌ها روی کاغذ مانده است. یکی از مهم‎ترین بخش‎های طرح، خدمات‏رسانی و تکریم جایگاه و شأن بیماران است. بر اساس این طرح قرار بود شأن و جایگاه یک بیمار و همراهش در زمان مراجعه به مراکز درمانی به طور شایسته حفظ شود اما مشکلات مردم در مراکز درمانی مانند صف‌‌های طولانی، برخی رفتارهای نادرست و خدمات‌رسانی نامناسب بخشی از روزمرگی‎های بیمارستان‌ها شده است. مراکزی که به طور طبیعی کارشان باید درمان درد بیماران باشد، در برخی موارد خود نمک روی زخم بیماران می‌شوند. ازدحام،  دغدغه‌‌های مالی، بروکراسی اداری برای مراحل پذیرش و ترخیص بیمار، بدهی‎های کلان بیمه‎ها به بیمارستان‎ها، گرانی و در مواردی کمبود دارو، همگی باعث شده روند خدمات‎رسانی به بیماران و تکریم آنها که جزئی از وظایف مهم این مراکز و کادر پزشکی و پرستاری است، این روزها آنطور که باید تکمیل نباشد.
منشور حقوق بیمار
در حالی تکریم بیماران در بیمارستان‎ها، بویژه بیمارستان‎های دولتی بدرستی رعایت نمی‏شود که نه‌تنها در سند تحول سلامت، بلکه روی در و دیوار بیمارستان‌ها، اطلاعیه‌‌های چندبخشی به نام منشور حقوق بیمار نصب شده است؛ منشوری که شامل مفادی است که منجر به تکریم بیماران و خانواده‌های‌شان می‌شود. در بخش‌هایی از منشور بیمار آمده است: «حق برخورداری از مراقبت و درمان مناسب و با کیفیت بالا، حق برخورداری از اطلاعات، حق محرمانه بودن اطلاعات بیماران،  حق رضایت آگاهانه، ‌حق استقلال رای، حق برخورداری از آموزش سلامت و بهداشت، حق رعایت محیط خصوصی بیمار، حق داشتن آرامش، حق ابراز اعتراض و شکایت و حق جبران خسارت».
دود بدهی‌ها در چشم بیماران
همه اینها اهمیت توجه به بیماران را نشان می‎دهد. هر چند تکریم بیمار و خانواده‏اش نکته مهم و حیاتی نظام سلامت است و همه مدیران بیمارستان‎ها به آن اشاره می‏کنند و هدف خود را این می‎دانند اما در عمل همیشه بخشی از این هدف فدای درآمدهای مالی می‎شود. توجه نکردن به رضایت بیماران و خانواده‎ها به بیمارستان‎ها ختم نمی‎شود؛ نظام بیمه‎ای کشور هم که جزئی از سند طرح تحول سلامت است، به ‌بیماران بی‎توجه است و در این میان دود بدهی‎های کلان بیمه‏ای‌ها به بیمارستان‏ها و بندهای ریز و درشتی که از ندادن حق بیمه بیماران شانه خالی می‏کنند، در نهایت به چشم بیماران می‏رود.
بنای اصلی طرح تحول
بیمارانی که بنا به طرح تحول سند نباید نگران هزینه‎های درمان‌ باشند، امروز زیر هزینه‏های سنگین بیمارستان‎ها و بی‎توجهی بیمه‎ها کمرشان خم شده‏ است. طرح تحول سلامت بر پایه‎ تکریم و احترام به شخصیت بیمار و همراه بیمار بنا شده است.
بیمار و خانواده‎اش رنج تحمل درد و هزینه‎ها را دارند، در این شرایط توقع احترام و خدمات‏رسانی مناسب داشتن از بیمارستان و مراکز بیمه‏ای انتظار بی‏جایی نیست. طرحی که روزی قرار بود امید دل‏های نگران بیماران باشد، امروز انگار امید بیماران  به تکریم و احترام را نقش بر آب کرده است.


Page Generated in 0/0060 sec