printlogo


کد خبر: 204220تاریخ: 1397/10/12 00:00
مرور سری آ ایتالیا
نقاب کولیبالی، جنجال «‌وار»

پائولو باندینی: کالیدو کولیبالی آخرین بازی ناپولی در سال ۲۰۱۸ را از دست داد. او همچنین اولین بازی تیمش در سال ۲۰۱۹ را هم از دست خواهد داد. مدافع تنومند و مستحکم پارتنوپی در بازی قبلی، مقابل اینتر، با 2 کارت زرد داور از زمین اخراج شد، در حالی که از ابتدای بازی مورد اهانت‌های نژادپرستانه اولتراهای نراتزوری قرار گرفته بود.
کولیبالی این هفته بازی تیمش را از روی سکوی‌های سن پائولو تماشا کرد، استادیومی که در آن هزاران هوادار ناپولی برای حمایت از مدافع‌شان نقاب او را به صورت زده‌ بودند. «فوزی غلام» هم پیش از شروع بازی با پیراهن شماره ۲۶ کولیبالی خودش را در زمین گرم کرد. اینها همه صحنه‌هایی دلگرم‌کننده برای فوتبال ایتالیا، بعد از «باکسینگ دی» سیاه بود. اما تمام هواداران ناپولی در این روز به حمایت از کولیبالی برنخاستند؛ اولتراهای پارتنوپی در کوروا سود و کوروا نورد، پشت 2 دروازه ادای احترامی کردند به دنیله بلاردینلی، هوادار اولترای وارزه که در جریان درگیری‌های چهارشنبه شب
خارج از سن‌سیرو، جان خودش را از دست داده بود. اولتراهای رم هم در بازی در استادیوتاردینی، خانه پارما، به حرکتی مشابه دست زدند.
اما آیا واقعا بازی‌های این هفته از سری آ باید برگزار می‌شد؟ پاسخ جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا به این سوال منفی بود. او اعتقاد داشت باید با توقف بازی‌ها در این هفته، فرصتی برای اندیشیدن و نتیجه‌ گرفتن از وقایع تلخی که رقم خورده بود، فراهم می‌شد. گابریله گراوینا، رئیس فدراسیون فوتبال اما برعکس اعتقاد داشت به تعویق انداختن بازی‌ها پیامی برای اولتراها دارد که آنها جریان لیگ را کنترل می‌کنند. گراوینا البته اینتر را مجازات هم کرد. نراتزوری دو بازی اول خانگی‌اش در سال ۲۰۱۹ را پشت درهای بسته بازی خواهد کرد و در بازی سوم هم با کوروا نوردی خالی (مکانی که اولتراها از آنجا به کولیبالی توهین نژادپرستانه کردند) روبه‌رو خواهد بود.
در این میان متئو سالوینی، وزیر کشور همه‌جا حاضر ایتالیا در نامه‌ای به گاتزاتا دلواسپورت با این مجازات هواداران اینتر مخالفت کرد و آن را تنبیه گناهکاران و بی‌گناهان کنار هم دانست. سالوینی با اینکه اعلام کرد هیچ بخششی برای خاطیان وجود نخواهد داشت، این رویکرد را که مقابل توهین نژادپرستانه باید واکنشی متفاوت با توهین‌های دیگری که در فوتبال پیش می‌آید نشان داد زیر سوال برد. جنجال‌های این هفته از سری آ اما فقط محدود به بحث‌های سیاسی و فرهنگی نمی‌شد؛ یوونتوس در آخرین بازی خودش در سال ۲۰۱۸ با نتیجه ۲-۱ سمپدوریا را شکست داد تا با ۱۷  پیروزی و فقط 2 تساوی بهترین آمار یک نیم فصل در تاریخ سری آ را به ثبت برساند. 2 گل از 3 گل این بازی روی ضربات پنالتی به دست آمد؛ پنالتی‌هایی که داور به کمک «وار» اعلام‌شان کرد. در هر دو صحنه توپ به دست امره جان و الکس فراری برخورد کرد، در حالی که به نظر هیچ عمدی در کار نبود. سمپدوریا در وقت‌های اضافه حتی کار را به تساوی کشاند اما گلی ریکی ساپونارا، این بار هم با استفاده از وار و البته بدرستی آفساید اعلام شد. این وقایع بازی بود که باعث شد ادموندو پینا، در کوریره دلواسپورت، به این نتیجه برسد: «آنها قصد بایکوت کردن وار را دارند. البته ما اغراق می‌کنیم ولی این ساده‌ترین دلیل برای توضیح بحران و آشوبی است که بر دنیای داوری سری آ سایه افکنده».
مشکل بزرگ‌تر از وار البته نامشخص بودن قانون هندبال است. اگر برخورد توپ به دست جان و فراری پنالتی بود پس باید ضربه فدریکو کیزا که به دست میگل ولوسو، در جریان بازی فیورنتینا و جنوا خورد هم پنالتی اعلام می‌شد. بازی تورینو و لاتزیو هم در این هفته همراه با تصمیمات بحث‌برانگیز سر اعلام و اعلام نکردن پنالتی بود.
جدا از این مسائل اما هفته نوزدهم سری آ حداقل برای کیوو و میلان خبرهای خوبی به همراه داشت. در هفته‌ای که آتالانتای بلندپرواز با 6 گل ساسولو را شکست داد، کیوو به اولین پیروزی فصلش رسید و گونزالو ایگوآین بعد از 2 ماه دوباره پایش به گلزنی باز شد تا پیروزی ۲ بر یک مقابل اسپال فعلا جنارو گتوزو را از اخراج نجات دهد.
ناپولی هم در آخرین بازی سال با گل دقیقه ۸۸ «دریس مرتنز» بولونیا را ۳-۲ شکست داد؛ بازی‌ای که یک بار دیگر اهمیت کولیبالی را برای خط دفاعی ناپولی‌ها نشان داد. کولیبالی بعد از این بازی توئیت کرد: «احساسات این روز و پیروزی‌ای که به دست آوردیم همیشه در قلب من باقی خواهد ماند. ممنون».
 


Page Generated in 0/0086 sec