printlogo


کد خبر: 204223تاریخ: 1397/10/12 00:00
اخبار

قلق‌گیری دموکرات‌ها در مقابل ترامپ
الیزابت وارن، رقیبی ضعیف  و چهره‌ای ناشناخته در آمریکا
گروه بین‌الملل: تنور انتخابات آمریکا در حال گرم شدن است. از آنجایی که مخالفان ریاست‌جمهوری ترامپ تاکنون نتوانسته‌اند اقدام قابل توجهی علیه او انجام دهند، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا کارزار رقابتی آسانی را مقابل خود ببیند. اما دموکرات‌ها از تلاش‌های‌شان برای حضور در انتخابات آتی آمریکا فروگذار نیستند و بالاخره «الیزابت وارن» را برای رویاروی با ترامپ معرفی کرده‌اند. بسیار از تحلیلگران آمریکا بر این باورند که 2 خانواده بزرگ در انتخابات گذشته آمریکا از عرصه سیاسی خارج شده‌اند و باید جایگزینی برای آنها یافت تا اثر‌گذاری خانواده‌های سیاسی کم نشود، زیرا بخشی از فرهنگ عامه آمریکا از خانواده‌محور بودن این انتخابات حمایت می‌کند. کلینتون‌ها در جبهه دموکرات‌ها و بوش‌ها در جبهه جمهوری‌خواهان 2 خانواده‌ای بودند که در انتخابات سال 2016 مجبور به کناره‌گیری از عرصه سیاسی آمریکا شدند. اما اکنون شرایط به گونه‌ای دیگر است، به طوری که سناتور الیزابت وارن اهل ماساچوست که در حزب دموکرات به عنوان «اخگر لیبرال» معروف است با انتشار ویدئویی، دیدگاهش درباره ایجاد فرصت و نه فقط ثروت، را برای همه آمریکایی‌ها تشریح  می‌کند. این نخستین گام عملیاتی وارن برای حضور در انتخابات 2020 آمریکاست. وارن ۶۹ساله در ویدئوی خود گفته است: «تفاوت‌های ما مهم نیست. همه ما یک چیز واحد می‌خواهیم. اینکه سخت کار کنیم، از قواعد مشابه پیروی کرده و از خود و کسانی که دوست داریم مراقبت کنیم. این چیزی که من برای آن مبارزه می‌کنم و به همین دلیل یک کمیته مقدماتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری راه‌اندازی کرده‌ام. به کمک شما نیاز دارم». وارن در ماه سپتامبر گفته بود به طور جدی به نامزدی حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۰ فکر می‌کند اما ترامپ وارن را به خاطر نیاکان بومی‌اش، «پوکاهونتاس» لقب داده بود. کاخ سفید و حزب جمهوری‌خواه معمولا وارن را هدف حملات خود قرار داده و او را متهم کرده‌اند که از ریشه اجدادی خود برای منافع شخصی استفاده می‌کند. اوایل سال 2018 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، وارن را «پوکاهونتاس جعلی» نامید و او را به چالش کشید که آزمایش دی‌ان‌ای انجام دهد تا معلوم شود ادعای او درباره اجدادش چقدر صحت دارد. پوکاهونتاس نام دختر پوهاتان، رئیس قبایل سرخپوست سنه‌کامه‌که در قرن هفدهم میلادی بوده است. وارن این کار را کرد. آزمایش را کارلوس بوستامانته، متخصص ژنتیک دانشگاه استنفورد انجام داد و به این نتیجه رسید که «اکثریت بزرگ» ریشه ژنتیکی خانم وارن اروپایی است اما «شواهد قوی» از وجود اجدادی از بومیان آمریکا در آزمایش دیده می‌شود.


برنامه جهانی غذا به یمنی‌ها غذای فاسد می‌دهد؟
رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اعلام کرد این حق را برای دولت این کشور محفوظ می‌داند تا سازمان ظاهرا بشردوستانه «برنامه جهانی غذا» را به اتهام توزیع غذای فاسد میان یمنی‌ها پای میز محاکمه بکشاند.
محمدعلی الحوثی در واکنش به ادعای مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا که انصارالله را متهم به دستکاری در فهرست دریافت‌کنندگان کمک‌های غذایی بین‌المللی کرده بود، این اظهارات را تعجب‌آور و در منافات با رویکردهای این سازمان و به منزله تلاش برای رهایی از زیر بار مسؤولیت در قبال قحطی و گرسنگی در یمن توصیف کرد. این مقام یمنی این اتهام‌زنی سخیف سازمان حقوق بشری را بیانگر انحراف زیاد در عملکرد این نهاد سازمان مللی دانست که می‌تواند زمینه محاکمه مدیران آن را فراهم آورد. الحوثی گفت: «برنامه جهانی غذا مسؤول هدر دادن مبلغ بالایی پول برای خرید میزان زیادی غذای فاسد است که قرار بود وارد یمن شود اما جمهوری یمن با وارد شدن این مواد مخالفت کرد، زیرا این مواد برای مصارف انسانی مناسب نبود و مدارک مربوط به این مساله نیز موجود است». او از برنامه جهانی غذا و سایر سازمان‌های امدادرسان جهانی خواست دلیل وارد نشدن حتی یک کشتی در سال 2018 به یمن برای اهداف درمانی را با وجود شیوع وبا و بیماری‌های مسری و ضرورت امدادرسانی به بیماران کلیوی و زخمی‌ها تبیین کنند.


Page Generated in 0/0054 sec