اسدالله خسروی: بازار آشفته خودرو با ارائه لیست قیمتهای جدید این کالا از سوی خودروسازان آشفتهتر شد، چرا که در شرایطی که عمده متقاضیان خودرو اقشار کمدرآمد و متوسط به پایین جامعه هستند، با توجه به کاهش قدرت خرید و توانایی مالی آنها در دستیابی به خودروی مورد نیازشان با فشار مضاعفی روبهرو میشوند. از طرفی خودروسازان قرار است خودروهای پیشفروش شده را با قیمت 5 درصد پایینتر از قیمت بازار آزاد به ثبتنامکنندگان عرضه کنند، چنین رویکردی برای ثبتنامکنندگان خودرو جای سوال دارد که چرا خودروسازان نمیخواهند به تعهدات خود در قبال ارائه خودرو با قیمت مناسب وعده دادهشده به مردم عمل کنند. در این باره سیدجواد حسینیکیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: ارائه لیست قیمتهای جدید خودرو از سوی خودروسازان با مجوز وزارت صمت انجام شد که البته قرار بود زمانی این موضوع اتفاق بیفتد که بخش عمدهای از منابع از کنار افزایش قیمت خودروهای لوکس به خودروهای پرمصرف نظیر پراید، سمند، تیبا و پژو تخصیص یابد تا قیمت این خودروها چندان افزایش نیابد اما متاسفانه اینگونه نشد و وزارت صمت خودسرانه بدون عمل به چنین موضوعی اقدام به افزایش قیمت خودرو کرد. وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو از دید وزارت صمت برای نجات خودروسازان از ورشکستگی است، گفت: اگرچه قرار بود تغییر اندکی در قیمت خودرو انجام شود، نه اینکه برخی خودروها با افزایش 10 میلیون تومانی روبهرو شوند. این نماینده مجلس افزود: در طرح «ساماندهی بازار خودرو» که قرار است بزودی در صحن علنی مجلس مطرح شود به چگونگی تولید خودرو، بحث قیمتگذاری، وضعیت آلایندگی، پلتفرم، تولید خودروهای کیفی هیبریدی و ارزانقیمت، همچنین توجه به حذف تدریجی تعرفه خودرو نگاه ویژه میشود. وی درباره انجام نیافتن تعهد خودروسازان به فروش خودروهای پیشفروش شده و اینکه قرار است خودروهای ثبتنامی با قیمت 5 درصد کمتر از قیمت بازار آزاد به متقاضیان ارائه شود، گفت: اگرچه این موضوع اجحاف به حقوق مصرفکنندگان و خلف وعده به مشتریان است اما خودروسازان میگویند فقط تا مردادماه به تعهدات خود در فروش خودروهای پیشفروش شده عمل میکنند که این عملی غیرقانونی است و باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
افزایش خودسرانه قیمت خودرو مجاز نیست
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه شرکتهای خودروسازی نمیتوانند پیش از بررسیهای لازم افزایش قیمتی داشته باشند، گفت: افرادی که در پیشفروشها ثبتنام کردهاند باید خودرو را با قیمتهای قرارداد اول تحویل بگیرند. بهرام پارسایی در گفتوگو با خانه ملت، با انتقاد از افزایش 10 میلیونی قیمت برخی خودروهای ایران خودرو، گفت: 2 هفته پیش جلسهای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشاور رئیسجمهور، نمایندگان سازمانهای تعزیرات، بازرسی و حمایت از مصرفکنندگان و خودروسازان برگزار شد. در این جلسه مقرر شد کارگروهی به منظور تعیین قیمت خودرو، نحوه واگذاری خودروهای پیشفروش شده و... مشخص شود بنابراین این کارگروه دوشنبه (24 دیماه) جلسهای با هدف تعیین قیمت خودرو و تعیین تکلیف خودروهای پیشفروش تشکیل میدهد. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین قیمت خودرو باید در این کارگروه با حضور سازمان حمایت مصرفکنندگان و سایر ارگانها انجام شود، افزود: شرکتهای خودروسازی نمیتوانند پیش از برگزاری این جلسه افزایش قیمتی داشته باشند. اگرچه افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید و... امری اجتنابناپذیر است اما میزان این افزایش موضوعی مورد بحث است. وی یادآور شد: افرادی که در پیشفروشها ثبتنام کردهاند باید خودرو را با قیمتهای قراردادی تحویل بگیرند، این درحالی است که خودروسازان از تعهدات شانه خالی میکنند. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه امیدوارم مسائل و مشکلاتی که در پیشفروشها ایجاد شده است در جلسه نمایندگان مجلس، سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و خودروسازان حل شود، بیان کرد: قیمتگذاری خودرو از ابتدا تاکنون به صورت خوداظهاری بوده و در هیچ زمانی قیمت تمامشده خودرو توسط شرکتهای خودروساز اعلام نشده است. سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمتهای خودرو در هیچ دورهای راستیآزمایی نشد، اظهار کرد: از روز نخست قیمت خودرو به دلیل سوءمدیریت، شرکتهای اقماری، بهکارگیری افراد متعدد در قالب هیاتمدیره شرکتهای خودروسازی و استفاده از تکنولوژی عقبمانده بسیار بالا بود. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بررسی طرح «ساماندهی بازار خودرو» میتواند تا حدود زیادی بازار نابسامان موجود را
به ثبات برساند.