printlogo


کد خبر: 204813تاریخ: 1397/10/24 00:00
چهارگوشه

زلزله در کابینه یونان
وزیر دفاع یونان روز گذشته از مقام خود استعفا کرد. این استعفا در حالی است که در همه‌پرسی مقدونیه، مردم این کشور رأی به تغییر نام به مقدونیه شمالی داده بودند. یونان همواره از مخالفان پیوستن مقدونیه به پیمان نظامی- تهاجمی ناتو بوده است و اکنون با اعلام این نتایج باید رویه خود را عوض کند. «پانوس کامنوس» وزیر دفاع یونان در اعتراض به توافقی که قرار است به تغییر نام کشور همسایه- مقدونیه- منجر شود، از سمت خود استعفا کرده است. وی ریاست حزب ائتلافی «یونانی‌های مستقل» را بر عهده دارد و گمان می‌رود سایر وزرای هم‌حزبی وی نیز کابینه دولت آتن را ترک کنند. الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، قرار بود یکشنبه با کامنوس دیدار کند تا شاید اختلاف‌نظرها درباره توافق تغییر نام مقدونیه را حل‌وفصل کنند. کامنوس پیش‌تر هم تهدید کرده بود که قانونگذارانش را از دولت خارج خواهد کرد.

سوت‌زنان تا مرکز بلگراد
تظاهرات در صربستان با ضرب و جرح یکی از سیاستمداران مخالف دولت آغاز شد و پس از آن درخواست‌ها برای دموکراسی بیشتر و پایان خشونت سیاسی در صربستان افزایش یافت. منتقدان صربستانی، الکساندر ووجیچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، رئیس‌جمهوری صربستان را به ایجاد فضای رعب و وحشت و سخنرانی‌های مملو از نفرت علیه مخالفان در این کشور و همزمان تحکیم پایگاه قدرتش متهم می‌کنند. او اما تمام این اتهامات را رد می‌کند. در همین حال جمعیت معترضان در دمای زیر صفر درجه و در خیابان‌های یخ‌زده، سوت‌زنان به سمت مرکز بلگراد حرکت کردند.

وزیر قطری: شورای همکاری خلیج‌فارس هیچ قدرتی ندارد
وزیر خارجه قطر در ادامه انتقادهای تند علیه شورای همکاری خلیج‌فارس، گفته است که این شورا و دبیرکل آن هیچ قدرتی ندارند. طبق این گزارش، محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی این اظهارات را در جریان دیدار با عبداللطیف الزیانی، دبیرکل اتحادیه عرب و یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در دوحه بیان کرد و متذکر شد شورای همکاری خلیج‌فارس نیاز به اصول و قوانین جدید دارد. بحران شورای همکاری خلیج‌فارس با قطع روابط دیپلماتیک 4 کشور عربی مصر، امارات، بحرین و عربستان سعودی با قطر در پنجم ژوئن سال 2017 به اوج خود رسید. این در حالی ا‌ست که وزیر خارجه آمریکا که در سفر منطقه‌ای به‌سر می‌برد، ماموریت اساسی دولت ترامپ یعنی متحد کردن اعضای این شورای از هم‌پاشیده را به امید ایجاد همگرایی میان آنها علیه ایران، پیگیری می‌کند.

غزه زیر آماج جنگنده‌های صهیونیستی
ارتش رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه مناطقی در نوار غزه را آماج حملات جنگند‌ه‌های خود قرار داد. منابع فلسطینی گزارش دادند جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در پی گشت‌زنی در حریم هوایی غزه مواضعی در اطراف مقبره‌الشهدا در شرق جبالیا را هدف گرفتند. در همین حال، نقاطی در شرق غزه و شمال آن نیز هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفت. جنگنده‌های اسرائیلی مقر الیرموک وابسته به گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس را در شرق محله الشجاعیه بمباران کردند. همچنین توپخانه‌ رژیم صهیونیستی مرکز دیده‌بانی مقاومت در شرق غزه را هدف گرفت. شب گذشته ارتش رژیم صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در منطقه غلاف غزه خبر داده و مدعی شده بود، راکتی از غزه به اسرائیل شلیک شده است.

شکست اسرائیل در شنود حماس
شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین پرده از اهداف پنهان عملیات ناکام 3 ماه پیش صهیونیست‌ها در عمق باریکه غزه برداشت. سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس، عصر روز شنبه جزئیات پشت پرده عملیات اوایل نوامبر 2018 را که در آن تیپ گولانی، نیروی ویژه کماندوی رژیم صهیونیستی زمینگیر شد، تشریح کرد.
در این عملیات که به «لبه شمشیر» معروف شده با لو رفتن هسته اصلی نیروهای ضربت اسرائیلی در مناطق کوهستانی شرق خان‌یونس، یوسی امیر ۴۴ ساله، فرمانده عملیات و معاون تیپ گولانی توسط مجاهدان فلسطینی در پوششی مبدل شناسایی شد و به هلاکت رسید و رژیم اشغالگر مجبور شد برای بازگرداندن نیروهایش از نوار غزه و رد گم کردن درباره اهداف اصلی عملیات به بمباران باریکه و همچنین یک شبکه تلویزیونی فلسطینی بپردازد که صحنه‌های تار و مار شدن اسرائیلی‌ها را منتشر کرده بود.
 


Page Generated in 0/0060 sec