printlogo


کد خبر: 205133تاریخ: 1397/10/30 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت
به دنبال ارائه پاسخ بصری برای مسائل کشور

محسن شهمیرزادی: دومین نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت با حضور مسعود نجابتی دبیرکل جشنواره هنر مقاومت، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی جشنواره هنر مقاومت و جمعی از علاقه‌مندان و اصحاب رسانه، روز گذشته در مجتمع فرهنگی- هنری اسوه برگزار شد. در این نشست مسعود نجابتی با گرامیداشت یاد مرحوم دالوند که دبیر بخش پژوهش این دوره از جشنواره هنر مقاومت بود، با بیان اینکه هدف ما در این دوره از جشنواره تنها به دریافت و اکران آثار محدود نمی‌شود، اظهار داشت: در این جشنواره به دنبال پرداختن به مقوله رویش‌ها و نسل جوان مستعد انقلاب هستیم که برای رسیدن به این هدف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اقدام به برپایی 20 کارگاه در سراسر کشور کردیم. نجابتی با اشاره به استقبال پرشور شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره، بیان داشت: این استقبال از سوی هنرمندان شهرستان‌ها بیش از حد و فراتر از انتظار ما بود که ما را به وجد آورد. در این میان برخی کارگاه‌ها تا 3 روز به طول انجامید و پشتیبانی دشوار این کارگاه‌ها تنها توانست با حمایت نهادها و ارگان‌‌های همکار انجام شود. وی همچنین اعلام کرد که بخش زیادی از خروجی این کارگاه‌ها به جشنواره راه پیدا خواهد کرد و در روز افتتاحیه در معرض نمایش قرار خواهد گرفت.
جشنواره مقاومت؛ معرفی هنرهای تجسمی  و رویش استعدادها
مسعود نجابتی همچنین معرفی رشته‌‌های هنرهای تجسمی را از دیگر اهداف این جشنواره دانست و عنوان کرد: معرفی رشته‌های هنرهای تجسمی در طول برگزاری جشنواره هدف دیگر ما بود، چرا که در شورای سیاست‌گذاری به این نتیجه رسیدیم که این هنرها هنوز به اندازه کافی در میان مردم شناخته نشده است. بدین منظور 16 برنامه تلویزیونی حدوداً 45 دقیقه‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم که در آن به معرفی بهتر رشته‌های تجسمی و ضرورت و اهمیت آنها نزد مردم خواهیم پرداخت. این استاد گرافیک و تایپوگرافی در ادامه با برشمردن دلایل تاخیر در مهلت دریافت آثار اظهار داشت: جشنواره به دلیل استقبال هنرمندان در جمع‌آوری آثار با یک ماه تاخیر آغاز شد اما چون موضوع کلی جشنواره به 40 سالگی انقلاب ارتباط پیدا می‌کند، به امید خدا در فاز اجرایی مطابق برنامه‌‌ریزی پیش رفته است و سر موعد یعنی 4 بهمن‌ماه، نمایشگاه در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح خواهد شد. وی افزود: بعضی آثار نیز در قالب کتاب منتشر خواهد شد و تلاش داریم بخشی دیگر از جمله پرچم و کتیبه نیز با همکاری نهادهایی چون شورای تبلیغات اسلامی و شهرداری و بسیج در شهر‌‌های مختلف به نمایش در آید. بعضی از آثار نیز ظرفیت‌‌ حضور در بخش مصنوعات خانگی از قبیل لباس و لوازم‌التحریر را دارند که امیدواریم آنها را در چنین قالب‌‌‌هایی ببینیم.
رویکردمان متفاوت از جشنواره فجر است
نجابتی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برگزاری همزمان جشنواره هنر مقاومت و هنرهای تجسمی فجر تداخلی با هم ندارند، اظهار داشت: ما اتفاقا با دوستان‌مان در جشنواره فجر و در بخش‌‌های مرتبط با انقلاب اسلامی همکاری داریم اما رویکرد ما با جشنواره فجر متفاوت است. جشنواره تجسمی فجر موضوع مشخصی ندارد و هر هنرمندی با اثر مورد علاقه‌‌‌‌اش می‌تواند در آن شرکت کند اما جشنواره هنر مقاومت کاملا برای هنرمندان موضوع تعریف کرده و همین کار را برای آنها دشوار می‌کند، چراکه باید اثری منحصر به جشنواره خلق کنند و نمی‌توانند هر اثری که دل‌شان خواست از آرشیو برای ما ارسال کنند. ما دنبال پاسخ بصری به مسائل کشور هستیم و این رویکرد ما را با جشنواره فجر متفاوت می‌کند.
هنر مقاومت این‌بار به چالش‌‌های داخل می‌پردازد
علاوه بر این، نجابتی درباره نبود بخش بین‌المللی در جشنواره مقاومت 2 دلیل را برای آن برشمرد و اظهار داشت: نخستین دلیلی که ما به این دوره از جشنواره بعد بین‌المللی نبخشیدیم به نوسانات ارزی بازمی‌گردد که باعث ‌شد نتوانیم ارزیابی دقیق مالی از هزینه‌ها ارائه دهیم و با توجه به بودجه محدود جشنواره از این کار منصرف شدیم. همچنین موضوع این دوره از جشنواره معطوف به مسائل داخلی کشور است که در بسیاری از بخش‌ها نیاز به نقد مسائل داخلی کشور دارد که این امر باید توسط هنرمندان داخل کشور انجام شود و ارتباطی به خارج از مرزها ندارد. سال‌‌های گذشته چون مضامین بین‌المللی و مرتبط با استکبار جهانی سوژه جشنواره هنر مقاومت بود، ما بر بعد بین‌المللی آن تاکید بیشتری داشتیم.
رقابت بیش از 5 هزار اثر هنری در جشنواره هنر مقاومت
مسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر اجرایی این جشنواره نیز با بیان اینکه مردمی بودن ویژگی ‌محوری جشنواره هنر مقاومت است، اعلام داشت که بیش از 5 هزار اثر در این دوره از جشنواره برای دبیرخانه ارسال شده است. وی افزود: در مجموع ۵۰۹۱ اثر از ۱۴۲۵ هنرمند دریافت شد که بعد از تهران با ۱۰۵۹ اثر از ۲۱۶ هنرمند، استان‌های خراسان رضوی با ۴۸۳ اثر از ۱۰۶ هنرمند و اصفهان با ۳۸۳ اثر از ۱۰۲ هنرمند در مقام‌های بعدی قرار دارند. شجاعی‌طباطبایی همچنین اعلام کرد که در مراسم اختتامیه 6 نفر از مفاخر هنر انقلاب مورد تجلیل قرار می‌گیرند. وی همچنین 4 بهمن و 24 بهمن را تاریخ افتتاحیه و اختتامیه پنجمین جشنواره هنر مقاومت اعلام کرد که ساعت 17 در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار خواهد شد.  دبیر اجرایی جشنواره هنر مقاومت همچنین پیرامون  تعداد آثار راه‌یافته به نمایشگاه اظهار داشت: ۸۴ اثر در پوستر و تبلیغات شهری، ۵۱ نقاشی دیجیتال، ۶۷ تایپوگرافی، ۱۱۴ عکس، ۸۰ اثر در تصویرسازی، ۱۹۸ کارتون، ۴۰ کاریکاتور، ۶۴ اثر در بخش طراحی صنعتی و ۴۰ اثر در بخش پرچم و کتیبه به نمایشگاه راه یافته است و ۹۷ اثر در بخش گرافیک متحرک (موشن) در حال داوری است. در انتهای این برنامه نیز پوستر پنجمین جشنواره هنر مقاومت با حضور دبیران کل و اجرایی رونمایی شد. طراحی این پوستر برعهده حمید قربانپور بوده است.


Page Generated in 0/0059 sec