printlogo


کد خبر: 205155تاریخ: 1397/10/30 00:00
چهارگوشه

اردوی حزب‌الله در جولان
تارنمای «اسرائیل دیفنس» فاش کرد 2 گروه مقاومت «حزب‌الله» لبنان و «نجباء» عراق می‌توانند از منطقه جولان، حملات موشکی و زمینی را علیه رژیم صهیونیستی سازمان‌دهی کنند. «یوسی منشاروف» تحلیلگر این پایگاه صهیونیستی در یادداشتی با عنوان «کریدور زمینی ایران- تهدید راهبردی» نوشت: «تلاش برای ایجاد یک کریدور زمینی به دریای مدیترانه، شیرازه سیاست‌های ایران در منطقه محسوب می‌شود و فرصتی طلایی است تا این کشور جاه‌طلبی‌های خود را در منطقه محقق کند. این دالان راهبردی در بیرون مرزهای ایران توسط گروه‌های شبه‌نظامی شیعه (اعم از لبنانی، افغانستانی، پاکستانی، سوری و عراقی) کنترل می‌شود و تا بلندی‌های جولان امتداد می‌یابد».تحلیلگر «اسرائیل دیفنس» با تأکید بر اراده ایران برای تثبیت حضور در مرزهای فلسطین اشغالی از طریق خاک لبنان و سوریه، اضافه کرد: «نیروی قدس سپاه پاسداران در صدد است منطقه ملتهب جولان را به اردوگاهی تهاجمی تبدیل کند».

دیدار احتمالی کیم و ترامپ در فوریه
خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گزارش داد، دیدار دوم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ ‌اون، رهبر کره‌شمالی اواخر فوریه 2019 در مکانی که بعدا اعلام خواهد شد، برگزار می‌شود. یونهاپ نوشت، برای هماهنگی دومین نشست سران کره‌شمالی و آمریکا، مشاور ارشد رهبر کره‌شمالی جمعه با وزیر خارجه و نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کرد. کیم جونگ اون و ترامپ 12 ژوئن گذشته در نخستین دیدار خود در سنگاپور سندی را امضا کردند که بر اساس آن پیونگ‌یانگ را به خلع سلاح کامل هسته‌ای و آمریکا را به ارائه تضمین‌های امنیتی برای کره‌شمالی متعهد می‌کند. با وجود اقدامات یک‌طرفه کره‌شمالی برای تحقق صلح در شبه‌جزیره کره و منطقه از جمله نابود کردن سایت آزمایش‌های هسته‌ای خود، آمریکا تاکنون گامی عملی در مسیر اجرای تعهدهای خود برنداشته است.

پایان بحران سیاسی در سوئد
پارلمان سوئد با انتخاب مجدد استفن لوفون، رهبر حزب سوسیال- دموکرات به عنوان نخست‌وزیر این کشور، به بحران 4 ماهه بر سر تشکیل دولت پایان داد. عدم توافق احزاب پیروز در انتخابات باعث شده بود احتمال برگزاری مجدد انتخابات قوت بگیرد اما لوفون در نهایت با احزاب میانه، لیبرال و سبزها برای تشکیل دولت به توافق رسید. توافق این احزاب مانع آن شد که حزب ضدمهاجرتی «دموکرات‌های سوئد» امکان تاثیرگذاری در سیاست‌های کشور را داشته باشند. «دموکرات‌های سوئد» با تکیه بر سیاست‌های ضدمهاجرتی 5/17 درصد آرا را در انتخابات ماه سپتامبر کسب کرد. با این حال، از آنجا که شرکای ائتلافی از لحاظ ایدئولوژیک در 2 جناح مخالف چپ و راست قرار دارند احتمال می‌رود دولت جدید عمری طولانی نداشته باشد.

66 کشته در جریان نفت‌‌دزدی در مکزیک
انفجار در یک خط لوله انتقال سوخت در نزدیکی پایتخت مکزیک دست‌کم 66 کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت. گفته می‌شود اکثر قربانیان از مردم محلی بودند که از این خط لوله در حال نشت سوخت جمع می‌کردند. شرکت دولتی نفت و گاز مکزیک (Pemex) گفت که این انفجار ناشی از برداشت غیرقانونی از این خط لوله بوده است. بر اساس گزارش‌ها، گروه‌های تبهکار در سراسر کشور اقدام به سرقت سوخت می‌کنند که تنها سال گذشته بیش از 3 میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار برای اقتصاد مکزیک هزینه در بر داشته است. رئیس‌جمهور مکزیک بیش از 4 هزار نظامی را برای حفاظت از خطوط انتقال سوخت به کار گرفته است. همچنین انتقال سوخت با استفاده از تانکرهای سوخت افزایش یافته که به گفته شرکت ملی نفت و گاز مکزیک این اقدام تأخیر در سوخت‌رسانی را به همراه داشته است.

حمله پهپادی به مواضع ارتش سعودی در عسیر
نیروی هوایی وابسته به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز گذشته تجمعات نظامیان سعودی را در منطقه العسیر هدف قرار داد. یک منبع نظامی در این‌باره تأکید کرد، پهپاد ساخت داخل از نوع «k2» وابسته به نیروی هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نظامیان سعودی را هدف قرار داد و تلفاتی را در میان نظامیان سعودی از جمله در میان فرماندهان آنها بر جای گذاشت. به نقل از المسیره، نیروی هوایی یمن دهم ژانویه ۲۰۱۹ این پهپاد را رونمایی کرد و برای نخستین‌بار با این پهپاد تجمع تعدادی از فرماندهان عالی‌رتبه عربستان را در پایگاه نظامی «العند» در استان لحج هدف قرار داد.


Page Generated in 0/0056 sec