printlogo


کد خبر: 205167تاریخ: 1397/10/30 00:00
اخبار

نصف یارانه انرژی  به جیب ۳ دهک می‌رود
۵۰ درصد از یارانه انرژی به 3 دهک ثروتمند جامعه پرداخت می‌شود در حالی که هزینه‌های انرژی آنها تنها ۳ درصد از مجموع هزینه خانوارشان است. به گزارش مهر، محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در نشست خبری با بیان اینکه ایران با پرداخت یارانه انرژی ۴۵ میلیارد دلاری در سال، جایگاه چین را در این زمینه پشت سر گذاشته است، گفت: با توجه به ارقام موجود، وضع یارانه‌دهی انرژی در ایران به هیچ عنوان مطلوب نیست، بنابراین باید گفت بودجه کشور توان ندارد که بتواند ۴۵ میلیارد دلار نیز یارانه انرژی بپردازد. دلاویز افزود: ۱۵ درصد یارانه انرژی در کل دنیا متعلق به ایران است و ۱۰‌درصد تولید ناخالص داخلی را نیز به یارانه انرژی تخصیص می‌دهیم. به گفته دلاویز، ۵۰ درصد از یارانه انرژی به 3 دهک ثروتمند جامعه که هزینه‌های انرژی آنها تنها ۳ درصد از هزینه‌های خانوارشان را شامل می‌شود، پرداخت می‌شود، بنابراین قیمت همواره ابزاری برای مدیریت مصرف بوده است، البته در کنار این ابزار قیمتی، باید آموزش‌های فرهنگی لازم را داشته باشیم. وی با اشاره به ترازنامه انرژی سال ۹۵ کشور اظهار داشت: بر اساس این ترازنامه، معادل ۳۹۶ میلیون بشکه نفت خام در سال در بخش خانگی مصرف انرژی داریم، همچنین معادل ۳۳۱ میلیون بشکه نفت خام در سال در حوزه صنعت و معادل ۳۱۹ میلیون بشکه نفت خام در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شود. دلاویز ادامه داد: این تعداد بشکه‌های نفت دود می‌شود و از سوی دیگر، سرانه مالکیت خودرو نیز در ایران به ازای هر یکهزار نفر ۲۰۰ خودرو است که رقم بالایی نسبت به سرانه مالکیت خودرو در آمریکا با ۸۰۰ خودرو به ازای هر هزار نفر و در ایتالیا با ۶۰۰ خودرو به ازای هر هزار نفر نیست، ضمن اینکه 8/7 لیتر میزان مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر برای خودروهای ایرانی است در حالی که این رقم برای قاره اروپا، ۵/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.


رئیس کل بیمه مرکزی:
بیمه شخص ثالث برای خودرو صادر می‌شود
بیمه «شخص ثالث راننده‌محور» به مفهوم صدور بیمه‌نامه برای راننده نیست. رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این مطلب اظهار داشت: راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه‌نامه برای هر راننده نیست و همچنان این بیمه برای وسیله نقلیه صادر خواهد شد. به گزارش مهر، غلامرضا سلیمانی افزود: بر این اساس بیمه‌نامه شخص ثالث فقط برای خودرو صادر می‌شود و به هیچ روی چند بیمه‌نامه برای یک وسیله نقلیه صادر نمی‌شود که در این طرح ویژگی‌های راننده یا رانندگان وسیله نقلیه مانند مشخصات و سوابق شخصی و بیمه‌ای در تعیین حق ‌بیمه و ارزیابی ریسک بیمه‌گذار دخیل خواهد بود. وی اضافه کرد: در حال حاضر سوابق بیمه‌ای راننده در محاسبه حق‌ بیمه اعمال می‌شود به نحوی که طبق‌ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، رانندگانی که خسارتی دریافت نکرده باشند، سالانه مشمول تخفیف در حق ‌بیمه می‌شوند که این تخفیف در صورت ایجاد نشدن خسارت در سال‌های آینده تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.


قیمت واقعی ارز ۸ هزار تومان است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قیمت واقعی دلار در کشور ۷ تا ۸ هزار تومان است. به گزارش رادیو اقتصاد، عزت‌الله یوسفیان‌ملا درباره علت توقف سیر کاهشی قیمت ارز در کشور تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی این امر آن است که همچنان سیاست بر قیمت ارز در کشور سایه ‌افکنده است و تا زمانی که ارز سیاسی باشد با یک سخنرانی یا یک موضع‌گیری شاهد این افزایش و کاهش خواهیم بود. وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز عده‌ای در بازار منتظرند ببینند در لایحه بودجه 1398 قیمت ارز و نفت به چه میزان تعیین می‌شود که این موضوع نیز خود تاثیراتی بر قیمت این روزهای ارز داشته است، افزود: بر اساس بررسی‌هایی که ما در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انجام داده‌ایم، معتقدیم قیمت واقعی ارز در کشور 7 تا 8 هزار تومان است.
 


Page Generated in 0/0058 sec