printlogo


کد خبر: 205527تاریخ: 1397/11/7 00:00
اخبار

اسرافیلی: انقلاب ایران شعر را از تنزل نجات داد
حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت انقلاب، با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی آثاری که به وجود آمد در ادامه ادب ارجمند و گران‌سنگ گذشته بوده است، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مولفه‌هایی بر شعر وارد شد که ماندگار است. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، اسرافیلی در ادامه با اشاره به اینکه تعهد، نخ تسبیح ادبیات انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: نخ نامرئی که پشت کلمات و ادبیات انقلاب اسلامی است و این ادبیات را مانند دانه‌های تسبیح به هم ارتباط می‌دهد همان تعهد است. کافی است شاعران به ارزش‌ها توجه داشته باشند و به ضدارزش‌ها نپردازند؛ در آن صورت بسیاری از شعرها حتی عاشقانه‌ای نجیب هم شعر انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند. این شاعر با تاکید بر اینکه امروز شعر متعهدانه و آرمان‌گرایانه انقلاب اسلامی در جایگاه خوبی قرار دارد، عنوان کرد: شعر در نظام حاکم بر ایران در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و با تاثیر ساواک و نیروهای پهلوی دوم به شکلی شد که شاعران آزاد به شعرهای آچارفرانسه‌ای رو آوردند. آنها اشعاری می‌سرودند که به کسی برنخورد و بتوانند آثارشان را عرضه کنند. برخی شاعران هم به شعرهای ترانگی رو آوردند. اما یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که شعر را از مفاسد و تنزل نجات داد و مسیر آن را به اصالت‌های ارزشی، آرمانی و هویت‌های دینی و ارزشی برگرداند.


سومین دوره‌ کتاب سال عاشورا فراخوان داد
فراخوان سومین دوره‌ کتاب سال عاشورا (جایزه‌ دعبل خزاعی) از سوی بنیاد دعبل خزایی منتشر شد. به گزارش مهر، بنیاد دعبل خزاعی با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در موضوعات امام‌حسین(ع)، خانواده و یاران آن حضرت، تاریخ و تحلیل واقعه‌ عاشورا، ادبیات و هنر عاشورایی و فرهنگ و آیین‌های عزاداری  فراخوان جایزه سوم کتاب سال عاشورا را منتشر کرد. سومین دوره‌ انتخاب «کتاب سال عاشورا (جایزه‌ دعبل خزاعی)» از بین آثار منتشرشده در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در ۱۹ رشته، برگزیدگان خود را انتخاب خواهد کرد. این فراخوان از تمام ناشران و پدیدآورندگان آثار در موضوعات مذکور دعوت کرده است تا یک نسخه از اثر خود را حداکثر تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۸ به نشانی دبیرخانه ارسال کنند. زمان برگزاری اختتامیه این رویداد ادبی شهریور ۱۳۹۸ معرفی شده است. رشته‌هایی همچون مقتل (تألیفی)، تصحیح، پژوهش‌های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی‌، هنری، ادبی، شعر، نوحه، ادبیات داستانی و نمایشی، خوشنویسی، عکس، تجسمی، شعر و داستان و تصویرگری کتاب کودک و نوجوان و ترجمه در این دوره از جایزه کتاب سال عاشورا مورد بررسی قرار می‌گیرند.


تأثیر انقلاب اسلامی بر مردمی‌ شدن تئاتر چه بود؟
مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: در سال‌های پس از انقلاب، بیش از ۱۵۰ هزار نفر در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شده‌اند و اکنون ۱۷ هزار نفر دست اندرکار تئاتر هستند. به گزارش فارس، سمینار علمی-پژوهشی بررسی تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد. در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران و چهره‌های فعال عرصه تئاتر برگزار شد، شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی بر هنر تئاتر اظهار کرد: باعث افتخار است که ما بعد از ۴۰ سال میراث‌دار یک هنر مستقل تحت عنوان انقلاب هستیم. تئاتر بعد از انقلاب افت و خیزهایی داشته اما در شکل واقعی و در ظهور هنرمندان جدید منجر به شکلی از تئاتر مردمی شد و شاید مهم‌ترین ویژگی آن اصالتش در توجه به تئاتر مردمی باشد. نکته دیگر تعداد زیاد هنرمندان تئاتر است؛ چیزی بیش از ۱۵۰ هزار نفر دانش‌آموخته تئاتر و ۱۷ هزار نفر دست‌اندرکار تئاتر در پس از انقلاب هستند. تعداد فارغ‌التحصیلان هنرهای نمایشی بعد از انقلاب هم قابل توجه است؛ هر ساله ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از تئاتر فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیل می‌شوند و این خود بیانگر ظرفیت‌های زیاد تئاتر است.
 


Page Generated in 0/0056 sec