نشستهای پرسش و پاسخ فیلمهای 2 روز اول جشنواره فیلم فجر در شرایطی برگزار شد که اهالی رسانه نسبت به کیفیت پایین برخی آثار معترض بودند. به گزارش «وطن امروز»، بینظمی ایجاد شده در نمایش نخستین سانس فیلمهای جشنواره امسال در سالن رسانهها باعث اعتراض عوامل فیلم سینمایی «معکوس» شد. نشست خبری این فیلم سینمایی در شرایطی برگزار شد که پولاد کیمیایی نسبت به جابهجایی صورت گرفته در سانس نمایش فیلم خود معترض بود. او در جریان این نشست خبری با اعتراض با اتفاق رخ داده، گفت: «الان فیلمهایی در فجر حضور پیدا کردهاند که هنوز آماده نبودند، در حالی که ما از مدتها پیش فیلممان را تحویل دادهایم ولی سانسمان را هم بدون اجازه جابهجا کردند. ما مظلوم ماندهایم؛ اگر نجابت نشان میدهیم دلیل نمیشود که نمیفهمیم». فیلم «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی دومین اثری بود که نشست آن در روز اول این جشنواره برگزار شد. صدرعاملی در این نشست با اشاره به محتوای این فیلم و رویکردی که او در ساخت این اثر داشته، اظهار کرد: «اینکه موضوع یک خطی باشد و اینکه به یک دغدغه ملتهب اجتماعی نپرداختم به این خاطر بود که از سینمای اجتماعی فاصله گرفتم و به سینمای انسانی رسیدم. فکر میکردم باید در میان این جهان خیانتکار از رفاقت حرف بزنیم و از دوست داشتنی که مبتنی بر رفاقت است». نشست خبری فیلم سینمایی «تختی» ساخته بهرام توکلی آخرین برنامه روز اول نمایش فیلمها در سالن رسانهها بود. توکلی در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با دلایل پرداختن به کودکی تختی در این فیلم گفت: ما میخواستیم به وجوه مختلف زندگی ایشان به صورت مفصل بپردازیم. ما متمرکز شدیم به بخشی که خود آقای تختی در دست نوشتههایشان به آن اشاره کرده بودند و همچنین روایتهایی که از آنها شده بود. در ادامه سعید ملکان، تهیهکننده این اثر درباره واقعی بودن داستان فیلم بیان کرد: اینطور نیست که فیلمسازان از پژوهش غافل شوند اما همه فیلم واقعیت است. حاشیه جالب این نشست آن بود که بازیگران ردههای مختلف سنی مرحوم تختی به جای قرار گرفتن در کنار عوامل فیلم، در میان اهالی رسانه نشسته بودند! اما در روز دوم «بنفشه آفریقایی» نخستین اثری بود که نشست خبری آن در سالن رسانههای جشنواره فجر برگزار شد. در این نشست مونا زندیحقیقی، کارگردان این اثر در توجیه دلایل انتخاب سوژهای ملتهب برای فیلمش و کنار هم قرار دادن شوهر سابق یک زن با آن در خانه شوهر فعلیاش گریزی به موضوع «قضاوت نکردن» زد و گفت: «فکر میکنم نکته اینجاست که این زن و شوهر تلاش کردهاند با کمک هم و بدون قضاوت و با کنار گذاشتن برخی تعصبات، مسائلی که در گذشته برایشان پیش آمده را حل کنند». «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد فیلم دیگری بود که نشست آن در این روز برگزار شد. پوراحمد که در این نشست با انتقادهای فراوانی درباره کیفیت پایین اثرش روبهرو شده بود، در پاسخ به پرسشی نسبت به راضی بودن خودش از این فیلم گفت: «کودنترین آدمها هم وقتی فیلمی میسازند، فکر میکنند بهترین اثرشان را ساختهاند. وقتی من «گل یخ» را ساختم فکر میکردم «خواهران غریب2» را ساختهام اما وقتی واکنشها را دیدم، فهمیدم فیلم مزخرفی ساختهام ولی برای همه فیلمهایم به یک اندازه انرژی میگذارم». «درخونگاه» آخرین اثری بود که نشست خبری آن در روز دوم جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت برگزار شد. سیاوش اسعدی، کارگردان این فیلم در ارتباط با رویکرد ضدجنگ این اثر گفت: «جنگ قطعا چیز خوبی نیست. ما ضد جنگیم. قهرمان فیلم 8 سال به ژاپن رفته است و این 8 سال را میتوان به جنگ ربط داد یا حتی به 8 سالگی پسر من! حالا هرکس میتواند این 8 سال را به چیزی ربط بدهد. اسعدی درباره تقدیم کردن فیلمش به مسعود کیمیایی نیز گفت: «به خاطر بیمهریهایی که نسبت به آقای کیمیایی در این روزگار میشود، فکر میکردم باید فیلمم را به او تقدیم کنم، بنابراین با کسب اجازه از تهیهکننده، این کار را انجام دادم تا بگویم شیر، پیر هم که شود، شیر است. دوست دارم زمانی که زنده است، ببیند کسی فیلمش را به او پیشکش کرده است. میخواستم من نخستین نفر باشم، نه زمانی که دیگر در میان ما نیست».