printlogo


کد خبر: 205853تاریخ: 1397/11/13 00:00
کلافگی شرکت‌های هواپیمایی در پی افزایش قیمت بلیت و کاهش مشتری
۳۰ درصد صندلی‌ هواپیماها خالی است

گروه اقتصادی: وزیر راه‌وشهرسازی در حالی فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری را تخلف دانسته و تاکید کرده است سازمان هواپیمایی با متخلفان در این زمینه برخورد ‌کند که معاون وزیر راه معتقد است امکان حذف کامل شبکه فروش بلیت چارتری در کشور وجود ندارد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه ایرلاین‌ها اجازه تغییر بلیت سیستمی به چارتری را ندارند، گفت: حذف کامل شبکه فروش بلیت چارتری غیرممکن است. علی عابدزاده در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره فروش بلیت چارتری از سوی شرکت‌‌های هواپیمایی اظهار داشت: ایرلاین‌ها اجازه تغییر بلیت سیستمی به چارتری را ندارند ولی باید به این شرکت‌ها فرصت داده شود فروش بلیت‌‌های چارتری را به حداقل برسانند. وی با بیان اینکه بیشتر پروازهای چارتری شرکت‌‌های هواپیمایی در حال شیفت شدن به مقاصد گردشگری مانند قشم و کیش است، افزود: تنها در این مسیرها فروش بلیت چارتری ادامه دارد و در سایر مسیرها شرکت‌‌های هواپیمایی فروش چارتری را به حداقل رسانده‌‌‌اند. با این حال شرکت‌‌های بزرگ و اصلی هواپیمایی مانند ایران‌ایر، ماهان، آسمان و زاگرس عمدتا به فروش بلیت سیستمی مبادرت کرده‌‌‌اند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه امکان حذف کامل شبکه فروش بلیت چارتری وجود ندارد، یادآور شد: فروش بلیت مقاصد گردشگری همواره باید به صورت چارتری باقی بماند و این مساله در دنیا نیز مرسوم است. همچنین در تلاشیم شرکت‌‌‌هایی که توانایی بیشتری دارند به شرکت‌‌های هواپیمایی کوچک‌تر کمک کنند تا کل شبکه فروش بلیت هواپیما به سمت سیستمی هدایت شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، حجم پروازهای چارتری داخلی را ۲۰ درصد کل پروازها دانست و تصریح کرد: با این حال باید فروش بلیت به مقصد کیش و قشم را از سایر پروازها جدا کرد. عابدزاده با بیان اینکه سود فروش بلیت در صنعت هوانوردی بسیار پایین است، افزود: با توجه به اینکه کیش و قشم عمدتا مقاصد گردشگری هستند و زیرساخت‌‌های اسکان نیز به صورت هتل در این 2 جزیره وجود دارد، متقاضیان سفر به این دو مقصد خواهان خرید تور به جای بلیت هستند؛ ضمن اینکه مدیران کیش و قشم نیز بیشتر مایل به خرید و فروش بلیت چارتری به این 2 منطقه آزاد شده‌‌‌اند. وی افزود: قیمت بلیت هواپیما را خود شرکت‌‌های هواپیمایی تعیین می‌کنند اما اگر آژانسی قیمت بلیت هواپیما را بالاتر از نرخ تعیین‌شده از سوی شرکت هواپیمایی به فروش برساند، سازمان هواپیمایی با آن برخورد خواهد کرد. بنا به این گزارش، چهارشنبه گذشته وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های زیرساختی و متروی شهر پردیس در پاسخ به پرسش تسنیم گفته بود: فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می‌کند. محمد اسلامی با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضاست اما ما بر این مسأله تاکید داریم که فروش بلیت چارتری ممنوع است، افزود: چارتری یعنی اینکه کسی که هواپیما را چارتر کرده یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل‌ونقل و خورد و خوراک است.
۳۰ درصد ظرفیت پروازها خالی است
معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این سازمان با ایرلاین‌ها یا آژانس‌‌های عرضه‌کننده بلیت‌‌های سیستمی به صورت چارتری برخورد انضباطی می‌کند. مرتضی دهقان در گفت‌وگو با مهر، درباره ادامه سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و کمبود ناوگان هوایی اظهار داشت: سیاست آزادسازی نرخ بلیت سیاستی است که در بسیاری از کشورها رایج بوده و مزایای فراوانی دارد. وی افزود: زمانی که نرخ بلیت هواپیما ثابت باشد، چه زمانی که تقاضای سفر وجود داشته باشد، مثلا در ساعات ابتدایی صبح یا اواخر شب که تقاضای مسافرت با هواپیما بالاست و چه زمانی که تقاضای سفر کمتر است مانند ساعات میانی روز، مسافر باید در هر دو حالت یک رقم را برای قیمت بلیت پرداخت کند ضمن اینکه پروازها برای مسافر از مطلوبیت کمتری برخوردار خواهد بود اما وقتی نرخ بلیت هواپیما آزاد باشد در ساعات پر تقاضا قیمت بلیت هواپیما بیشتر خواهد بود و در ساعات کم‌تقاضا، نرخ بلیت کاهش می‌یابد که این مساله به سود مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود. وی تصریح کرد: در حال حاضر لود فاکتور (میانگین تعداد صندلی‌‌های پرشده هواپیما در پروازهای داخلی) ۷۰ درصد است و ما ۳۰ درصد مازاد ظرفیت داریم که نشان می‌دهد عرضه و تقاضای بلیت هواپیما جز در ایام خاص، کاملا با یکدیگر همخوانی دارد در تمام دنیا هم شرایط تقاضای سفر در ایام پیک سال و احتمال گران شدن بلیت هواپیما وجود دارد. وی درباره نظارت و کنترل سازمان هواپیمایی کشوری بر قیمت‌ها نیز اظهار داشت: سازمان در حال کنترل بازار خرید و فروش بلیت هواپیما است. اگر شرکت‌‌های هواپیمایی در مقابل تعهداتی که برای فروش هر بلیت دارند کوتاهی کنند از سوی سازمان با برخورد انضباطی مواجه می‌شوند. دهقان درباره ممنوعیت فروش بلیت چارتری از ابتدای بهمن‌ماه یادآور شد: بر اساس تاکید وزیر راه‌وشهرسازی، فروش بلیت پروازهای سیستمی و برنامه‌ای به صورت چارتری ممنوع است و این جزو برنامه‌‌های اصلی سازمان هواپیمایی به شمار می‌رود. این ممنوعیت را به همه شرکت‌‌های هواپیمایی ابلاغ کرده‌‌‌‌‌‌ایم. هیچ شرکتی حق ندارد بلیت‌‌های برنامه‌ای را به صورت چارتر عرضه کند. دهقان تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌‌های هواپیمایی بخش زیادی از بلیت‌‌های خود را به صورت سیستمی به فروش می‌رسانند بویژه مجوزی که شرکت‌‌های هواپیمایی دریافت می‌کنند، مجوز فروش بلیت سیستمی است که در هنگام فروش آن را به صورت چارتری عرضه می‌کنند. اگر شرکت هواپیمایی یا شرکت دفاتر خدمات مسافرت هوایی بلیت سیستمی را به صورت چارتری عرضه کند علاوه بر اینکه مابه‌التفاوت قیمت بلیت سیستمی و چارتری به مسافر بازگردانده می‌شود، سازمان هواپیمایی با شرکت اقدام‌کننده به این تخلف برخورد انضباطی خواهد کرد.


Page Generated in 0/0306 sec