مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران توضیحاتی درباره «معاینه فنی ویژه» ارائه کرد.
نواب حسینیمنش درباره «معاینه فنی ویژه» خودروها به ایسنا گفت: در حال حاضر معاینه فنی معمولی و برتر در مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام میشود اما چندی پیش معاون حملونقل در جلسات متعدد پیشنهاد دادند معاینه فنی ویژه که مخصوص گروه خودرویی هیبریدی و برقی است در صورت تمایل مالکان برای خودروهای معمولی نیز انجام شود. وی با بیان اینکه بر این اساس در معاینه فنی ویژه دور موتور خودرو افزایش مییابد، گفت: در معاینه فنی معمولی حدود مجاز در مونوکسیدکربن در دور موتور بالا حدود 7/0 است و در معاینه فنی برتر حدود مجاز آلایندگی در دور موتور 2500 Rppm باید 6/0 باشد اما در معاینه فنی ویژه که خاص است و خودرو در رده خودروهای هیبریدی قرار میگیرد، حدود مجاز آلایندگی مجاز 3/0 پیشنهاد شده است.
حسینیمنش در پاسخ به این پرسش که چند درصد خودروهای پایتخت میتوانند این معاینه فنی را بگذرانند؟ گفت: در معاینه فنی ویژه نیازمند شرایط خاص هستیم، چرا که باید کاتالیست اصطلاحاً زنده باشد یعنی اینکه اگر کاتالیست حتی نیمسوز باشد نمیتواند حدود مجاز را پاس کند و حتماً باید کاتالیست نو باشد و به همین دلیل احتمالاً درصد زیادی از خودروها نمیتوانند معاینه فنی ویژه را پاس کنند اما از آنجا که شهرداری تهران در نظر دارد برای معاینه فنی ویژه تخفیفهای خاصی را اعمال کند، افرادی تمایل به معاینه فنی ویژه خواهند داشت اما این به معنای حذف معاینه فنی معمولی و برتر نیست و مالکان در صورت تمایل میتوانند یکی از این سه روش را استفاده کنند. وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان محیطزیست در حال نهایی کردن حدود مجاز است، گفت: سازمان محیطزیست پس از تصمیمگیری حدود مجاز را به شهرداریهای کشور ابلاغ میکند و شهرداریها نیز بنا به شرایط جوی و اقلیمی خود حدود را انتخاب میکنند. مثلاً در تهران معاینه فنی معمولی، برتر و ویژه ایجاد میشود که مالکان در صورت صلاحدید میتوانند برای بهرهمندی از تخفیفات یکی از این 3 مدل را انتخاب کنند.