«مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» طبق رسم چندسال اخیر خود با برگزاری یک نظرسنجی از میان منتقدان و روزنامهنگاران فرهنگی دست به انتخاب آثار برتر جشنواره سیوهفتم فیلم فجر زده است. به گزارش «وطنامروز»، در بیانیه این مجمع که همراه با فهرست آثار برگزیده جشنواره فجر امسال منتشر شده، آمده است: «جشنواره سیوهفتم فجر از حیث تعداد آثار قابل دفاع و مهم یکی از بهترین جشنوارههای چند سال اخیر بود؛ فیلمهایی که همگی توسط فیلمسازان جوانی ساخته شده بود که جشنواره 37 تبدیل به مرحله تثبیت آنها به عنوان فیلمسازان اصلی سینمای ایران شد، فیلمسازانی مانند «نرگس آبیار»، «محمدحسین مهدویان»، «سعید روستایی»، «نیما جاویدی» و ... که حالا دیگر نه فیلمسازانی جوان و خوشآتیه، بلکه بعد از گذار سینمای ایران از نسل قدیم، چهرههای اصلی سینمای ایران به حساب میآیند و با تولیدات خود توانستهاند مرزهای تکنیکی و ساختاری سینمای ایران را گسترش دهند. اما با این همه جشنواره سی هفتم در سالهای آینده با همه وجوه مثبت در برگزاری و تعداد آثار باکیفیت، با نادیده گرفتن فیلم درخشان «ماجرای نیمروز: ردخون» در داوریها نیز قضاوت خواهد شد. اگرچه داوریهای این جشنواره نیز نسبت به اتفاقات باورنکردنی در اعطای سیمرغهای سالهای گذشته از پیشرفت قابل ملاحظهای برخوردار بود و فیلم دیدنی «شبی که ماه کامل شد» نیز بدرستی در صدر جشنواره قرار گرفت اما نمیتوان از اجحاف بزرگ در حق فیلم محمدحسین مهدویان که در عین برخورداری از استانداردهای سینمایی بالا، دست روی بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران گذاشته بود بسادگی گذشت؛ اتفاقی که در کنار بایکوت «لاتاری» و نامزدی آن تنها در یک رشته در جشنواره سیوششم و همچنین نادیده گرفتن آثار ارزشمندی چون «چ»، «شیار 143»، «بادیگارد»، «سیانور» و «ویلاییها» در جشنوارههای پیشین و کنار گذاشتن بازیهای ماندگار بازیگرانی چون «جواد عزتی» و «هادی حجازیفر» در چند دوره پیاپی، تحلیلها درباره گارد مهمترین جشنواره سینمایی انقلاب در مقابل آثار درخشان این حوزه را تقویت خواهد کرد. سالهای گذشته نیز بر این موضوع تاکید کردیم که با ساخت آثاری چون «شیار 143»، «چ»، «سیانور»، «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «ویلاییها»، «ماجرای نیمروز»، «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری» و حالا «شبی که ماه کامل شد»، «ماجرای نیمروز: ردخون»، «23 نفر» و ... باکیفیتترین آثار سینمای ایران متعلق به جریان «سینمای انقلاب» هستند و این جریان تبدیل به یک شجره بالنده و پرثمر در سینمای ایران شده است. اگرچه ناگفته پیداست که تولید آثار تماشایی چون «سرخپوست»، «متری شیشونیم» و «تختی» که در عین حفظ جذابیت و ارتقای ساختار تولید در سینمای ایران، مماس با منافع ملی حرکت میکنند، دستاورد بزرگی برای سینمای مطلوب جمهوری اسلامی است که در کمتر سالی سراغی از آن داشتیم. به هر ترتیب، در نظرسنجی امسال «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» از میان نزدیک به 40 منتقد سینمایی فیلمهای «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی، «ماجرای نیمروز: ردخون» ساخته محمدحسین مهدویان و تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی و «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی به ترتیب به عنوان 3 اثر برتر جشنواره سیوهفتم فیلم فجر انتخاب شدند. در این نظرسنجی همچنین فیلم «23 نفر» ساخته مهدی جعفری در رتبه چهارم، «متری شیشونیم» به کارگردانی سعید روستایی در رتبه پنجم و فیلم «دیدن این فیلم جرم است» ساخته رضا زهتابچیان در رتبه ششم قرار گرفتند.