گروه اجتماعی: پیشنهاد شهرداری درباره افزایش نرخ کرایههای تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس به میزان نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع قانونی در پایان سال ۹۷ است.
لایحه کرایه تاکسی، نرخ بلیت مترو و اتوبوس به شورای شهر تهران ارائه شده است. در این لوایح شهرداری نرخ مشخصی برای سال ۹۸ پیشنهاد نداده است و مبنای افزایش قیمتها نرخ تورم اعلامی تا پایان سال ۹۷ است.
مترو
مهر در این باره نوشت: در لایحه نرخ بلیت مترو، شهرداری پیشنهاد کرده است «افزایش نرخ بلیت متروی شهر تهران در سال ۹۸ حداکثر به میزان نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع قانونی در پایان سال ۹۷ نسبت به نرخهای مندرج در جدول ذیل ماده واحده «مصوبه تعیین قیمت بلیت متروی تهران در سال ۱۳۹۷» مصوب ۱۳/۱۲/۱۳۹۶ شورای اسلامی شهر تهران باشد و زمان اعمال نرخهای جدید را هم از ابتدای اردیبهشت ماه سال آینده پیشنهاد کرده است».
در تبصره یک این لایحه آمده است: «هنگام ثبت ورود توسط مسافران دارای کارت بلیت مبلغدار کمترین بهای کارت بلیت مبلغدار از اعتبار کارت کسر میشود و هنگام ثبت خروج و با توجه به مسافت طی شده مابهالتفاوت مبلغ سفر از اعتبار کارت کسر خواهد شد. در صورتی که دارندگان کارت بلیت مبلغدار هنگام خروج، بلیت خود را در دستگاههای کنترل قرار ندهند، مابهالتفاوت بالاترین بهای کارت بلیت مبلغدار، از اعتبار کارت ایشان کسر خواهد شد».
کارت بلیت الکترونیکی
همچنین هزینه چاپ، صدور و پشتیبانی کارت بلیت الکترونیک بینام، مبلغ 50 هزار ریال و غیرقابل استرداد تعیین میشود. همچنین این هزینه برای کارت بلیت الکترونیک با نام با درج مشخصات شخصی متقاضیان، مبلغ 80 هزار ریال و غیر قابل استرداد است.
اتوبوس
همچنین در لایحه «تعیین نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینیبوسرانی شهر تهران در سال ۱۳۹۸» هم پیشنهاد شهرداری افزایش به میزان نرخ تورم اعلامی تا پایان سال ۹۷ است.
در تبصره نخست این لایحه آمده است: به شهرداری تهران اجازه داده میشود با توجه به صورتهای مالی حسابرسی شده و بهای تمام شده مورد تایید حسابرس تعیین شده از سوی شورای شهر تهران، نسبت به پیشبینی اعتبار لازم در بودجه سنواتی خود اقدام و مابهالتفاوت بهای تمام شده با درآمد حاصل از جابهجایی مسافر (درآمد کارت بلیت) را به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پرداخت و 50 درصد از مابهالتفاوت پرداختی را در دفاتر مالی شهرداری به حساب بدهی دولت منظور کند.
در تبصره 2 این لایحه به شرکتهای خصوصی که ناوگان خود را بازسازی کردهاند، اجازه داده شده حداکثر تا ۲۵ درصد بیش از نرخهای مصوب سال ۹۸ کرایه دریافت کنند.
بازسازی کامل ناوگان باید به تایید «معاونت فنی شرکت واحد اتوبوسرانی» رسیده باشد. زمان پیشنهادی برای افزایش نرخ کرایه اتوبوس نیز اردیبهشت ماه است.
تاکسی
در لایحه نرخ کرایههای تاکسی نیز باز هم شهرداری پیشنهاد خود را تکرار کرده و تنها زمان اجرای نرخهای جدید را از تاریخ 15 فروردین ۱۳۹۸ پیشنهاد کرده است.
در این لایحه پیشنهاد شده شهرداری تهران مجاز باشد با استفاده از سامانههای هوشمند نسبت به محاسبه نرخ کرایه بر اساس سرعت متوسط حملونقل در معابر توسط یک سامانه هوشمند مرکزی و اطلاعرسانی آن و اتصال آن به تمام سامانههای پرداخت الکترونیکی بر مبنای نرخ پایه ماده یک این لایحه اقدام
کند.
در تبصره ۳ این لایحه آمده است: شهرداری تهران مجاز است تا سقف ۸۰ درصد به نرخ کرایه انواع تاکسیهای ارائهدهنده خدمات ویژه افزوده و نسبت به اعلام آن به شرکتهایی که حسب تشخیص آن سازمان از تاکسیهای ارائهدهنده خدمات ویژه برخوردارند، اقدام کند. تعیین نرخ توسط این تاکسیها به وسیله تاکسیمتر انجام شده و برچسب نرخ، مطابق با نوع خودرو برای اطلاع شهروندان در داخل تاکسی نصب خواهد
شد.